PDA

Vis full versjon : Bytte såkalt b4 servo cover



lars otto skiftesvik
21/10/14, 14:19
Er det noen av dere som har byttet en dingseboms som kalles for b4 servo cover i automatkassen.
Hva nytte skal denne gjøre? Har en slik noen virkning? Setter pris på tips dersom noen har erfaringer med dette.

eab
23/10/14, 17:46
Bak det "lokket" ligger det en solenoid, som har som oppgave å stramme båndet rundt 3.gir (hvis jeg husker riktig). Nå er det veldig lenge siden jeg gjorde det på min bil, men såvidt jeg husker så består lokket av en gummidemper og ei skive som sørger for at solenoiden ligger riktig plassert. De gamle lokkene separerte og solenoiden kom lenger bakover enn den skulle, noe som førte til at f.eks timingen mellom når 2.gir slippes og 3.gir strammes til kom i ulage og man kan oppleve det de kaller "shift flare" på engelsk. Det er rett og slett at ingen gir er i inngrep en kort stund og det kjennes som om girkassen slurer, før den etterhvert strammer bremsebåndet rundt 3.gir.

Disse girkassene har heller ingen mekaniske trykkregulatorer, alt styres av elektroniske sensorer og software. Så de har ingen mulighet til å fange opp slitasje og kompansere for dette. Girkassen er såpass dum at den gjør som software sier og slipper trykket på 2.gir og setter trykk på solenoiden til 3.gir akkurat når styreenheten gir beskjed. At det kanskje tar litt lengere tid før båndet rundt tredjegir blir stramt vet ikke kassen, og derfor blir det problemer.

framgangsmåte:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=47734

ødelagt lokk:
http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_2398.jpg

Torsen67
23/10/14, 20:44
Har selv kjøpt dette lokket men ikke fått byttet det. Er visst uhyre viktig at man ikke mister deler i gulvet når man åpner dette lokket. Her snakker vi om en del som er kalibrert til hver enkel kasse.

lars otto skiftesvik
25/10/14, 10:29
Takk til deg eab for gode og detaljerte opplysninger om hvordan en slik del fungerer.

Til deg som har kjøpt inn en slik del,det ville være svært nyttig om du la ut dine erfaringer etter att du har foretatt skifte av delen.

hgnubel
25/10/14, 10:46
Her er min erfaring, hvis jeg klarer linke det riktig: http://forum.vccn.no/showthread.php?p=340458

Merk at dette er på det gamle karosseriet, og med awd, men selve kassen skal være lik.

FroBe
25/10/14, 11:40
Har du lest denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?52023-En-teknisk-artikkel-om-automatkassa-i-samtlige-Volvoer-bytte-av-B4-lokk)?
Linkene til teknisk informasjon om kassen fra Sonnax fungerer ikke lengre, men alt om B4 servo cover er fortsatt i orden.

hgnubel
25/10/14, 11:48
Hm, tråden min er jo åpen kun for medlemmer kom jeg på. Kan kopiere det ut hit. Verdt å nevne at det ikke hjalp meg overhodet, men det kan jo hjelpe andre :)




Har litt sporadisk rykking i girkassen når den settes i D eller girer ned til andre gir (tror jeg), og da er motorfester på agendaen men først byttet jeg lokket over B4-servoen nå i helgen...

Dette er noe jeg har forstått er relativt uvanlig å bytte på 1. gen V70 (han på delelageret hos Volvo ante ikke hva jeg snakket om), men gjerne mer vanlig på andre biler med den 5-trinns adaptive automatkassen som kom i 2000 (S60, V70N, etc).

Men da skal vi altså opp i dette umulige arbeidsområdet innenfor innerskjermen, like over hjelperammen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2528.jpg

Etter utallige forsøk med modifiserte låsefjær-tenger kom endelig lokket ut... nesten. Stoppet i dette motorfestet som heller ikke er helt A4 (kom visst kun på disse bilene med denne girkassen). Kan skimtes bak ABS-ledningen litt over midten av bildet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2529.jpg

Så da måtte motorfestet ut, og det var gjerne like greit å inspisere dette grundig, for her har 80% av gummien sluppet taket i foten av festet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2530.jpg

Lokket kom endelig ut, sammen med stempelet... Og hvis noen nå tenker "hey, det der vil jeg også gjøre til helgen", så vær klar over at dette lille stempelet som veier kanskje 100 gram er kalibrert til akkurat DIN girkasse og er ganske følsomt for hakk, riper, etc. Mister du det i gulvet og skader det så heter ikke reservedelen "nytt stempel", men "ny girkasse"...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2531.jpg

Gammelt lokk til venstre, nytt til høyre. Det gamle var ikke synlig skadet, men greit å få eliminert det som feilkilde ihvertfall.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2532.jpg

Og her sitter nye skiten på plass igjen. Jeg skal aldri mer kombinere ordene "bilmekaniker" og "overbetalt", for denne operasjonen var en @#! drittjobb. Volvo har kanskje et spesialverktøy som gjør det lett, men med vanlige tenger og verktøy var det noe forbanna dritt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2533.jpg

Volvo selger et ferdig reperasjonskit med nytt lokk, låsefjær og tre o-ringer (to til lokk, ett til stempelet) for like under 200kr, så dyrt var det ihvertfall ikke.