PDA

Vis full versjon : Altfor lett styring på 940? *Løst* bytt olje.



Voolvoo
19/10/14, 17:28
Har en 97'' 940.

den fikk mangel på eu-kontroll på tannstanga fordi den er ''treg''.

etterkontroll noen måneder senere i mitt eie, så ble den sløyfet. helt urørt å var heller aldri treg, retter opp fint.

Men, styringa er så lett så det rett å slett er farlig å kjøre med. værre var det egentlig når jeg satt på myke vinterdekk og kjørte på våt asfalt i går.

Noen som vet hva som er feilen eller evt en god løsning? :)

volvo245gl
20/10/14, 13:41
Har en 97'' 940.

den fikk mangel på eu-kontroll på tannstanga fordi den er ''treg''.

etterkontroll noen måneder senere i mitt eie, så ble den sløyfet. helt urørt å var heller aldri treg, retter opp fint.

Men, styringa er så lett så det rett å slett er farlig å kjøre med. værre var det egentlig når jeg satt på myke vinterdekk og kjørte på våt asfalt i går.

Noen som vet hva som er feilen eller evt en god løsning? :)

Prøv med full servoolje skift. Hvis det er brukt "feil" olje kan styringen oppføre seg rart. Sjekk og om du har rett lufttrykk i dekkene.

Voolvoo
20/10/14, 16:54
Det skal prøves :) Går det med mye?
ser egentlig ut som det er noe feil hjulstilling også, men styrer perfekt rett fram :)
Skal noe skiftes og justeres blir det senkesett i samme slengen :)

Luft trykket er 40 foran og 35 bak (pund)

Dan Bay-Johansen
20/10/14, 20:55
Lufttrykket er vel noe i overkant på originaldim...?


Direkte fra blåmyra!

Svirre
21/10/14, 13:40
Det skal prøves :) Går det med mye?
ser egentlig ut som det er noe feil hjulstilling også, men styrer perfekt rett fram :)
Skal noe skiftes og justeres blir det senkesett i samme slengen :)

Luft trykket er 40 foran og 35 bak (pund)
Regner med at det går med ca. 0,8 - 1,5l.

Voolvoo
21/10/14, 16:51
får tappe av litt da ;) så veldig flate ut før jeg fylte :P hva blir dette i psi ?

Fikk byttet en god del servoolje. kjørte igjennom 1liter og fylte en ny liter etterpå. ingen ulyd når man svinger max lengre og jeg synes faktisk det hjalp en del også :)
gamle olja var mer svart enn rød og lukta gammal tresker... så det trengtes ja :)

regner med å kjøre samme prosedyre en gang til om ett par uker :)

volvo245gl
21/10/14, 18:44
får tappe av litt da ;) så veldig flate ut før jeg fylte :P hva blir dette i psi ?

Fikk byttet en god del servoolje. kjørte igjennom 1liter og fylte en ny liter etterpå. ingen ulyd når man svinger max lengre og jeg synes faktisk det hjalp en del også :)
gamle olja var mer svart enn rød og lukta gammal tresker... så det trengtes ja :)

regner med å kjøre samme prosedyre en gang til om ett par uker :)

En grei side til konvertering:http://www.convert-me.com/en/convert/pressure/psi.html
Får det man bruker mest...

Voolvoo
21/10/14, 21:00
Ca 28-30 Psi da. ? 15tom turbofelg med standard dim. Slik matte blir jeg grønn på,men tror det stemmer :P

Svirre
21/10/14, 21:02
28-30Psi er ok på 15" dekk.

Voolvoo
21/10/14, 21:07
Da tapper jeg ut 10 psi neste gang jeg skal bruke bilen ;)

Voolvoo
22/10/14, 20:31
Begynner å lure litt på tannstanga. den har noen punkter hvor den er hard å styre og den retter heller ikke opp ordentlig selv på asfalt. hmmm..

Voolvoo
26/10/14, 21:19
Hehe! titta litt etter justeringsmuligheter i dag... tenkte på rattakselkrysset, tok det av og fikk smurt det opp. satt helt bom fast.... wd40 og hjullager-fett fiksa den biffen :)
Mangler 4hjulsmåling og dokumentasjon på vekt, så er bilen klar for å vises med senkesett (eks varebil)