PDA

Vis full versjon : Lakke heile kjerra matt svart.



Krissmp
21/06/10, 20:02
Har lyst til å lakkere hele 240'en matt svart nå. Har tenkt å gjøre det selv og ikke legge ut så alt for mye penger på det.

Tenkte å bruke sprøyta og kompressoren min fra biltema og lakke i hagen.
Tenkte å sandblåse litt på bilen før dette, ta litt steinsprut og slikt og sparkle og få det forholdsvis gjevnt og fint.

Lurer litt på hvilken lakk jeg bør bruke? Bør være en som ikke trenger klarlakk og ikke koster skjorta. Ønsker att det skal være lett og lakke opp igjen senere.

Hva bør jeg gjøre før jeg setter igang? Tenkte å ta å ta av dørene lister osv. Maskere alt av opninger, ruter og slikt. Så må jeg vel også pusse litt for å få den nye lakken til å feste seg, er vel våtsliping som her gjelder? Tenkte kanskje 800 papir eller noe?

Har lyst til i gjøre dette fordi jeg liker mattsvart volvo og fordi jeg vil att det skal være lette å lakke opp igjen senere om jeg har sveisa, sanblåst osv.
håper på noen gode tips her;-) ser det er mange som har gjort det før;)

Dan Bay-Johansen
21/06/10, 20:37
Blir ikke mye matt svart om du bruker klarlakk, så det trenger du ikke :D

Lastebillakk er jo slitesterkt og billigere enn vanlig billakk. Dette kan du også lakke over med annen type lakk senere om det skulle bli aktuelt. Hold deg unna bengalakk!

Ellers blir det litt opp til deg selv hvor nøye du vil være, men fangere, lister, lykter og speiler bør være minimum av det du peller av bilen.

Så er det bare å maskere til du ser mannen med jåen og blåse på lakk :D

Du trenger ikke vannslipe, kjøp deg sånne mattefiller - ser litt ut som stålull, funker veldig bra og det går rimelig kjapt - vær nøye i buer kanter osv.

Er nok andre som kan tilføye endel her, men du har hvertfall noe å gå etter :p

Lykke til !! Mattsvart er kult på rett bil !!

Krissmp
21/06/10, 21:07
Blir ikke mye matt svart om du bruker klarlakk, så det trenger du ikke :D

Lastebillakk er jo slitesterkt og billigere enn vanlig billakk. Dette kan du også lakke over med annen type lakk senere om det skulle bli aktuelt. Hold deg unna bengalakk!

Ellers blir det litt opp til deg selv hvor nøye du vil være, men fangere, lister, lykter og speiler bør være minimum av det du peller av bilen.

Så er det bare å maskere til du ser mannen med jåen og blåse på lakk :D

Du trenger ikke vannslipe, kjøp deg sånne mattefiller - ser litt ut som stålull, funker veldig bra og det går rimelig kjapt - vær nøye i buer kanter osv.

Er nok andre som kan tilføye endel her, men du har hvertfall noe å gå etter :p

Lykke til !! Mattsvart er kult på rett bil !!

Har forstått det slik att noen lakktyper trenger klarlakk for å bli "tett" og att noen matte farger trenger såkalt matt klarlakk.

Hvor selger det slike mattefiller, får bare opp mye om hekling og veving når jeg søker på mattefiller?

Fant en tråd, det sto det att han først brukte 800 papiar for så å bruke noe mattefiller eller noe. Og en måtte være forsiktig i buer ettesom det er mindre lakk der.

kermitt
21/06/10, 21:14
ta deg en tur på jernvaren så finner du alt. forsiktig i buer? hvorfor det? er bare at du må passe på så du matter ned, ikke pusser ned. skal trossalt blir flatt ikke noe vaskebrett.

MattisB
21/06/10, 21:24
Mattefiller kalles vel også for negerkuse ;)

kermitt
21/06/10, 21:29
negerkuse er stive harde fibre på ei skive enten for å ha på vinkelsliper eller drill. den blir for grov for lakkering, men det blir rimelig glatt og det fjerner kun det som er løst som f.eks rust, maling etc.

jonass
21/06/10, 22:18
Går vel også under navnet rørlegger klut.

Krissmp
21/06/10, 22:27
Tenkte kanskje å ta en tur på en lakkverksted i morgen og forhøre meg litt. Har vel sikkert litt peiling der og kan gi meg noen anbefalinger.

ChrML
22/06/10, 11:57
Husk at eventuellt små bulker og ujevnheter i karrosseriet syns mye mye bedre på en matt bil enn en blank bil med normal lakk :). Bare så du har det i bakhodet, man må være mer nøye med sparkling og pussing og slikt hvis resultatet skal bli bra.

Krissmp
22/06/10, 12:09
Husk at eventuellt små bulker og ujevnheter i karrosseriet syns mye mye bedre på en matt bil enn en blank bil med normal lakk :). Bare så du har det i bakhodet, man må være mer nøye med sparkling og pussing og slikt hvis resultatet skal bli bra.

Ja har tenkt på det, men om det blir stygt noen plasser kan jeg bare pusse ned og prøve på nytt på det aktuelle plassene.

Har snakket med norbond.no og det anbefalte den såkalte lastebillakken(50 glans) Men den kunne mattes ned om det var ønskelig, men 50 sier ikke meg så mye?

kunne tenkt meg noe lik farge som disse
http://veteran.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1132660;Modified=1275050042

http://veteran.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1155657;Modified=1277107115

Ble også anbefalt og bruke noe slipeduk for matting.
http://www.norbond.no/mirlon-slipeduk-152x229x10mm-p-933-c-224.aspx

Men tror kanskje jeg bare finner meg en trekloss og noe pussepapir og matter.

Tenkte en 350-600 papir? Ble anbefalt 350 av lakkverkstedet, men syns det hørtes noe grovt ut.

Var foresten på et lakkverksted her og spurte litt. Var ikke mye hjelp å få, men det kunne hellakkere hele kjerra for 10tusen om jeg matta sjøl. Syns det var billig. Men det er for mye for meg å legge ut på volvoen:-)

ChrML
22/06/10, 12:13
Ja har tenkt på det, men om det blir stygt noen plasser kan jeg bare pusse ned og prøve på nytt på det aktuelle plassene.

Har snakket med norbond.no og det anbefalte den såkalte lastebillakken(50 glans) Men den kunne mattes ned om det var ønskelig, men 50 sier ikke meg så mye?

kunne tenkt meg noe lik farge som disse
http://veteran.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1132660;Modified=1275050042

http://veteran.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1155657;Modified=1277107115

Ble også anbefalt og bruke noe slipeduk for matting.
http://www.norbond.no/mirlon-slipeduk-152x229x10mm-p-933-c-224.aspx

Men tror kanskje jeg bare finner meg en trekloss og noe pussepapir og matter.

Tenkte en 350-600 papir? Ble anbefalt 350 av lakkverkstedet, men syns det hørtes noe grovt ut.

Var foresten på et lakkverksted her og spurte litt. Var ikke mye hjelp å få, men det kunne hellakkere hele kjerra for 10tusen om jeg matta sjøl. Syns det var billig. Men det er for mye for meg å legge ut på volvoen:-)
Hvis det er samme betegnelser på lakkglans som innendørs maling så er 50 glans såkallt halvblank. Helblank er da 95 til 100. Mens 20 og sånn er rimelig matt.

50 er nok en ganske matt finish på en bil da vil jeg tro. Kan ikke være helt matt eller hvis møkk ikke skal sette seg.

Krissmp
22/06/10, 12:19
Hvilken glans tror du det bilene jeg linket til har?

Dan Bay-Johansen
22/06/10, 12:44
Ja har tenkt på det, men om det blir stygt noen plasser kan jeg bare pusse ned og prøve på nytt på det aktuelle plassene.

Har snakket med norbond.no og det anbefalte den såkalte lastebillakken(50 glans) Men den kunne mattes ned om det var ønskelig, men 50 sier ikke meg så mye?

kunne tenkt meg noe lik farge som disse
http://veteran.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1132660;Modified=1275050042

http://veteran.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1155657;Modified=1277107115

Ble også anbefalt og bruke noe slipeduk for matting.
http://www.norbond.no/mirlon-slipeduk-152x229x10mm-p-933-c-224.aspx

Men tror kanskje jeg bare finner meg en trekloss og noe pussepapir og matter.

Tenkte en 350-600 papir? Ble anbefalt 350 av lakkverkstedet, men syns det hørtes noe grovt ut.

Var foresten på et lakkverksted her og spurte litt. Var ikke mye hjelp å få, men det kunne hellakkere hele kjerra for 10tusen om jeg matta sjøl. Syns det var billig. Men det er for mye for meg å legge ut på volvoen:-)

Var slike jeg mente, og det går MYE fortere å matte ned bilen med sånne. Og sjansen for å pusse igjennom til bar metall er minimal. Om du ikke har gjort det før ville jeg gått for noe sånt.

Krissmp
23/06/10, 13:20
Blir litt dyrt dette. Har ikke råd til 2000kr i lakk.

Men ser jo att det selger billig matt svart bengalakk her. 06 i glans tror jeg.
Funker ikke det?

ChrML
23/06/10, 14:13
Blir litt dyrt dette. Har ikke råd til 2000kr i lakk.

Men ser jo att det selger billig matt svart bengalakk her. 06 i glans tror jeg.
Funker ikke det?
Det fungerer, men du kan ikke lakke over det. Og det er også et helvete å slipe bort for det bare grøter seg inn i papiret.

Krissmp
23/06/10, 14:51
Det fungerer, men du kan ikke lakke over det. Og det er også et helvete å slipe bort for det bare grøter seg inn i papiret.

Ja er nokk en dårlig løsning. Var nede på mekk og fikk pris på industrilakk\lastebillakk. Det skulle ha 2000kr for 3 liter lakk, herden og tynner. Trur jeg går for det, blir meget fattig nå og motoren får vente litt til, men det får gå, får leve på tørt brød i 2 uker. hehe..

Krissmp
24/06/10, 00:19
Sitter å leser litt på lakkering her nå og kjenner jeg begynner å få litt "kalde føtter". hehe

Bilen ser jo ut som en dass nå, så kan vel ikke bli verre, håper jeg verfall. Syns det er veldig stilig med mattsvart men en ting jeg leste på bmw forum fikk meg til å tenkte litt. Matt svart har lett for å ligne på en dårlig rullemalt volvo 240 heh!

Satser på att det blir greit=)

Dan Bay-Johansen
24/06/10, 14:26
Å få en bra resultat når man lakker svart matt er visst en utfordring har jeg hørt fra diverse billakkerere.

Grunnarbeidet bør være rimelig prikkfritt, da man vil se ujevnheter osv veldig godt når det er lite eller ingen glans i lakken. Er jo en grunn for at man sprøyter fyller (som er matt) før man tar siste finish :D Men det er kommer jo helt ann på øyet som ser og hvilke krav man stiller til det selv.

Så om du tåler at det ikke er 100% så er det jo bare å gi på (iom at du ikke har gjort det før) :p

Blir sikkert kult uansett ;D

kermitt
24/06/10, 15:04
holder på å skal lakkere 740`en min mattsvart. litt av poenget for min del er at det skal se litt "røft" ut. så jeg matter bare ned, retter de værste bulkene og sparkler resten. legger ikke akkurat sjela i det. bruker benga uansett :p den bilen holder max 1 år til :p har også vært å sett på biler som har vært lakka mattsvart og det ser ærlig talt helt og holdent 110% ølstøgt ut om ikke grunnarbeidet er helt perfekt. fant ut at det var ikke noe for meg, tåler heller en stygg bil! :D kan som sagt like så godt rulle male om du tar snarveier med grunnarbeidet.

Krissmp
24/06/10, 15:09
Å få en bra resultat når man lakker svart matt er visst en utfordring har jeg hørt fra diverse billakkerere.

Grunnarbeidet bør være rimelig prikkfritt, da man vil se ujevnheter osv veldig godt når det er lite eller ingen glans i lakken. Er jo en grunn for at man sprøyter fyller (som er matt) før man tar siste finish :D Men det er kommer jo helt ann på øyet som ser og hvilke krav man stiller til det selv.

Så om du tåler at det ikke er 100% så er det jo bare å gi på (iom at du ikke har gjort det før) :p

Blir sikkert kult uansett ;D

Humm.. Er klar over att det alt syns bedre når bilen er svart, meg ser for meg att å lakkere matt er lettere enn å lakkere lakk med glans.

Tror ikke jeg får grunnarbeidet prikkfritt ettersom jeg aldri har gjort det før og jeg ikke har så alt for god tid på meg, men er ikke ute etter et 100% resultat heller, da hadde jeg levert den til lakkverksted. Men rekner med att jeg lærer mye av dette og gjør det enda bedre nestegang=) ikke resultat som er viktigst for meg, men å lære så mye som mulig=)

Satser på att det blir kult ja, men har ikke for store forhåpninger, lettere å blir fornøyd da=)

Krissmp
24/06/10, 15:10
holder på å skal lakkere 740`en min mattsvart. litt av poenget for min del er at det skal se litt "røft" ut. så jeg matter bare ned, retter de værste bulkene og sparkler resten. legger ikke akkurat sjela i det. bruker benga uansett :p den bilen holder max 1 år til :p har også vært å sett på biler som har vært lakka mattsvart og det ser ærlig talt helt og holdent 110% ølstøgt ut om ikke grunnarbeidet er helt perfekt. fant ut at det var ikke noe for meg, tåler heller en stygg bil! :D kan som sagt like så godt rulle male om du tar snarveier med grunnarbeidet.

Kan sikkert rullemate og få et like bra resultat, men da lærer man absolutt ingenting og resultat nestegang blir deretter=)

ChrML
24/06/10, 15:10
Tror det er lettere å få et greit resultat du kan leve med hvis du lakker med glans enn matt igrunn... Selve lakkeringa er jo ikke det vanskeligste, det er å få alt grunnarbeidet riktig. Og det er værre når du skal ha matt lakk.

Krissmp
24/06/10, 15:15
Tror det er lettere å få et greit resultat du kan leve med hvis du lakker med glans enn matt igrunn... Selve lakkeringa er jo ikke det vanskeligste, det er å få alt grunnarbeidet riktig. Og det er værre når du skal ha matt lakk.

Må ikke ta helt motet fra meg nå. hehe!

Hadde vært fint med noen tips. Hvilke papir jeg bør bruke, hvilken grunning, sparkel, hvordan jeg bør sparkle, pussse osv!=)

ChrML
24/06/10, 15:19
Må ikke ta helt motet fra meg nå. hehe!

Hadde vært fint med noen tips. Hvilke papir jeg bør bruke, hvilken grunning, sparkel, hvordan jeg bør sparkle, pussse osv!=)
Hehe, neida, er jo bare å prøve :). Går det til helvete så kan du matte ned, eventuellt pusse og sparkle litt mer og lakke med glans etterpå.

Luigi
24/06/10, 15:47
Går vel også under navnet rørlegger klut.

kaller det for "fettlørva"

Krissmp
01/07/10, 22:37
Da har jeg endlig fått lakkert=) Helt Stiv i hele kroppen nå etter all pussinga bøyinga osv. Deilig å endlig vær ferdig med pussinga.

Vet jo ikke hvordan resultat blir før i morgen, men tror jeg blir fornøyd. fikk 2 reninnger, men syns det ser greit ut til å være andre gangen jeg lakkerer med sprøyte=) og første gangen jeg pusser og sparkler.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/38.jpg

ArneR
09/07/10, 04:06
Partyteltlakkering ja, god sort det.. :p Vurderer å gjøre det samme selv, men ikke svart matt da..

TeamBørnOut
09/07/10, 05:32
hehe, har kjøpt inn partytelt for å gjøre det samme selv :D 2 utsugningsvifter og en del nissefilt som filter :D

Krissmp
27/11/10, 16:41
Her er et bilde av resultatet. Ble ikke perfekt, men er fornoyd og det ble bedre enn forventet. Noe skjoldedete pa siden, pa grunn av grunninga under. Har lert veldig mye! Anbefaler andre a prove selv og. Mange ting jeg ser jeg kunne/burde gjort annerledes. Som f.eks a grunne hele bilen etter sparkling og pussing. Ble overraska hvor enkelt det er a lakkere, hvertfall ettersom det sies att a lakkere matt er vanskligere enn a lakkere med glans. Kommer garantert til a lakkere bil igjen, men da har jeg lyst til a prove med glans. Blir mest sannsynlig "tett" farge uten klarlakk da og.

Har lyst til a lakkere mer pa bilen. Evt noen striper, fronten hvit eller noe. Kom med forslag! Gjere litt Harry. hehe:p

Litt darlig bilde, men eneste jeg har akkurat na. Bilen er full av dritt fordi jeg har pakket bilen for a flytte hjemmefra:p

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1808.jpg

kermitt
27/11/10, 18:48
ta av all chromen og lakk den mattsvart og. er ikke noe problem å lakkere eller å gjøre grunnarbeid selv. men å gjøre det helt perfekt er vanskelig.

ChrML
28/11/10, 01:39
Er vel grunnarbeidet som er vanskelig å få strøkent nok med matt farge, fordi med matt finish ser man alt mulig veldig enkelt. Er derfor fylleren er matt sånn at man ser alle ujevnhetene og får fikset det før lakkering. Selve sprøytingen er enkel i matt farge.

Er finishen som er vanskelig å få bra med blank :). Få jevn og fin glans uten appelsinhud.