PDA

Vis full versjon : B 21 A 83mod 280 tusen km. Trim alternativer? Forslag taes i mot med takk :) Ikke Turbo...



LarsJH
17/10/14, 10:27
Hei jeg har behov for noen tips til hva jeg skal gjøre for å få litt mer ut av motoren enn de 107 hk den står med orginalt.

Jeg har en 530 topp tilgjengelig og en K kam. Hva mer trenger jeg. Lurte på dobble forgassere.

Hva mer bør man ha gjøre?

Skal ikke bygge et monster til en million, men en ok bruks bil som kan hjelpe deg på jobb når man er et par min forseint ute ;) Kan bruke litt penger på dette prosjektet. Hvis det finnes andre Volvo fantaster rundt Ålesund så skrik også ut :)

Lars

Batland
17/10/14, 16:02
Den amerikanske huskeregelen for en vellykket trimming av en sugemotor er "The four big C`s." eller CCCC. Bommer du her så blir det garantert fiasko. Jeg såg f.eks en hjemmetrimmet 5,7L V8 motor med alutopper, innsug, trimforgasser, trimkam, grenrør, og 2 x 2,5 " eksos, som presterte bedrøvelige 205 hk på NAV på første pullet.

1. Cubic.
2. Cam.
3. Compression.
4. Carburation.

Jeg mener at B21 som har sterke sylindervegger og en solid smidd veiv er ett glimrende fundament å bygge turbomotor på, men som sugemotor trenger den omslipt veiv for å holde følge med B23 og B230.
Vit at "Nothing beats cubic inches." når man sugetrimmer.

1. Jo større motorvoulm jo bedre resultat som SUGEMOTOR, så en B230 med marineveiv må anbefales på det sterkeste - uansett hva annet du gjør.

2. Så må du velge en kam som har ønsket effektpotensiale. K-kammen har minst 145 hk potensiale. Pass på at du ALDRI velger værre kam enn nødvendig!!

3. Deretter må kompresjonsforholdet tilpasses den valgte kammen og det aktuelle drivstoffet. En orginal B21 har f.eks kompresjonforhold tilpasset 95 oktan, A-kam, A-innsug og A-forgasser så dette er ugunstig lavt til trimming. Toppen MÅ derfor planes.

4. 2 x dobble 40 mm forgassere rekker til maks 150 hk på sug og er ett godt valgt til ett mildt oppsett med en K-kam eller lignende.
Hvis du går for en KG 002 kam og 11:1 i kompresjonsforhold så er 2 x 45 mm forgassere det rette valget.

4. Ett slikt oppsett MÅ uansett følges opp med minst 2,5" effektanlegg og gjerne ett steg 1 grenrør.

Dette vil gi deg en lettkjørt, sterk og god motor. Hvis du synes at den ikke drar nok turtall, da er det på tide å legge ut penger på porting og 46/38 ventiler.

LarsJH
21/10/14, 22:19
Kan man sette på en topp med 20 ventiler eller 16 på en b 21 a. er det lurt, får man noe ekstra hk av det?. Hvilken kam burde man eventuellt bruke.?

Skårholen
21/10/14, 22:33
Må i såfall bli 16v. Ja man kan få mer effekt av det. Men vil nok heller følge tipsene til Batland.