PDA

Vis full versjon : Volvo v70 T5 AWD kutter under gasspådrag



Turbovogn850
16/10/14, 21:14
Hei!

Var å hentet meg en Volvo i går, en Volvo v70 T5 awd.

Men i dag raste problemene fortløpende, ved 2-3 tusen omregninger kutter motoren for kraft og begynner å lugge noe skikkelig.
Kan det ha noe med turbo å gjøre, for det er vel høytrykk på disse motorene og slår vel inn cirka på 3000 omregninger?
Lyser ingen varsellamper i instrumentet, eneste som kommer og går er TRACS OFF, ABS og SERVICE men kan ikke se dette som en sammenheng?

Noen som har opplevd noe i samme duren?
Alt av svar mottas med evig takknemlighet! :)

Svirre
16/10/14, 22:07
Det at motoren begynner å lugge skikkelig tyder på at det tenner dårlig. Sjekket plugger at alt er ok? Om det er noe med turbo å gjøre så kan det være for høyt trykk. Sjekk om den lader mer enn den skal. Kan være årsaken.

ABS og TRACS indikerer at det kan være en abs sensor eller ring som er def, men oftest så pleier det å være abs-hjernen som har dårlige loddinger.

SERVICE-lampa lyser bare fordi serviceintervallet er oversteget. Kan resettes ved nullstilling via OBD kontakten hvis det er en '98-'00 mod, men hvis du har en -'98 mod, så kan du resette ved å gjøre følgende:

- Skru av tenning
- Hold inne øverste, høyre knapp ved LCD-displayet
- Hold inne knappen mens du vrir tenningen til pos.II.
- Knappen holdes inne i ca. 10 sek til SERVICE lampen begynner å blinke
- Slipp knappen innen 4 sek og håp at det fungerer

:)

Turbovogn850
16/10/14, 22:40
Takk for svar :)
For eksempel
Når jeg har bilen i 2 gir og kjører bortover med litt press på pedalen og når jeg putter pedalen i gulvet dør den ut helt og alt av motorkraft forsvinner og begynner å lugge

Hvordan får jeg sjekket om plugger er fine og hva skal turbotrykket ligge på sånn cirka?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
16/10/14, 22:47
Hva slags motor sitter det i bilen?

Pluggene kan i og for seg være gamle, men hvis du skrur dem opp så kan du sjekke tilstanden på dem ved å se om de er svarte, hvite etc. Du kan lese mer om info om tennplugger her (http://kvinnherad-mc.com/Bilder/tennplugg/tennplugg.htm).

Turbovogn850
16/10/14, 22:48
T5 Italia mod 226 2.0L


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
16/10/14, 22:56
T5 Italia mod 226 2.0L


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tenkte mer på motorkode :)

Turbovogn850
17/10/14, 06:07
Hehe i see :p
mangler lokket foran kammene, men skal se om jeg finner det ut

Turbovogn850
17/10/14, 06:20
B5204t3

Svirre
17/10/14, 08:27
Skal sjekke opp når jeg kommer hjem på pc'n.

Turbovogn850
17/10/14, 10:06
Okei ring meg på 41488277 hvis du gidder da:)

Turbovogn850
17/10/14, 15:34
Hva fant du ut svirre?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
17/10/14, 15:58
B5204T3 - 15 kPa
For '99 eller senere - 18 kPa

For din del så skal du ha 15kPa, eller 0,15bar.

Turbovogn850
17/10/14, 16:12
0.15 i turbotrykk?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
17/10/14, 16:16
Jupp. Elektronikken og TCV ordner det reelle trykket.

Turbovogn850
17/10/14, 20:57
Ahh okei:)
Men tror det er bensinmåleren som ikke er helt på sitt beste. Bilen starter hvertfall å fjuske pga lite bensin mest sannsynlig

Svirre
17/10/14, 21:07
Bensinmåleren har ikke noe med motoren å gjøre, men hvis den begynner å fuske under pådrag så minner det mest om kondens i tanken.

gswede
17/10/14, 23:41
Eller kondens i fordelerlokket..

Turbovogn850
18/10/14, 01:37
Ja okei
Forrige eier snakket om at han skjøtet på nytt rør på returrøret til bensinen og tilførselrøret til bensinpumpa, men kommer ulyd fra bensinpumpa på tomgang virker det som :?
Og tenkte på en ting, hvordan sjekker man om dyser er inntakte?

Svirre
18/10/14, 07:50
Eller kondens i fordelerlokket..
Hvis det er lite bensin på taken? Bare lurer :p

Ja okei
Forrige eier snakket om at han skjøtet på nytt rør på returrøret til bensinen og tilførselrøret til bensinpumpa, men kommer ulyd fra bensinpumpa på tomgang virker det som :?
Og tenkte på en ting, hvordan sjekker man om dyser er inntakte?
Kan være noe som ligger å gnisser aom også lager lyd, men pumpa kan også være på tur til å ryke hvis den lager lyder. Det kan også hende at den ikke klarer å gi nok trykk slik at det ikke blir nok bensintilførsel under pådrag, men det er vanskelig å peke ut en feil når man ikke har problemet foran seg ;)

Turbovogn850
18/10/14, 09:23
Ja det er bare å ta turen til drammen for å titte svirre :) all hjelp mottas gjerne
Vært i kontakt med tidligere eiere og de snakker om at dysene renner igjennom?
Eventuelt hvordan sjekker man dyser

Svirre
18/10/14, 09:35
Ja det er bare å ta turen til drammen for å titte svirre :) all hjelp mottas gjerne
Vært i kontakt med tidligere eiere og de snakker om at dysene renner igjennom?
Eventuelt hvordan sjekker man dyser

Hadde jeg vært i nærheten så ;)

Hvis jeg skulle ja sjekka dysene så hadde jeg tatt av fuel-railen og lagt hver dyse oppi f.eks. hver sin tomflaske. Da er det bare å kinne over f.eks. 20sek og se an om en dyse dusjer dårligere enn andre, evt. sett om en av dem gir feil mengde bensin.
Siden du prater om at dette skjer når tanken nesten er tom, så ville jeg ha kjørt bilen til den stoppa. Ha med deg en kanne med bensin, fyll på når bilen ikke vil mer og ha på kondensfjerner i tillegg og fyll full tank! Årsaken til kondens er lite drivstoff på tanken til enhver tid. Hvertfall nå som det er væromslag.

gswede
18/10/14, 10:33
Kondens i fordelerlokket har seff intet med hvor mye bensin en har på tanken :-)
Likevel er det ikke uvanlig at dårlig drag, feiltenning under last ofte skyldes slitt rotor/lokk evnt kondens under lokket.
Plugger ville jeg dobbeltsjekket.

Hadde nettopp mine oransje injektorer inne til rens, flowtesting og service, fra bil gått 225k km. De leverte akkurat like mye og oppførte seg som nye, lekk var de heller ikke... Betalte 1300,- for servicen. Som viste seg unødvendig.

Turbovogn850
24/10/14, 22:24
Sent svar! :O

Men har hvertfall byttet plugger (NGK), rotor og fordelerlokk (Bosch) gikk mye bedre og kvikkere respons, men nå begynner den å fjuske på 2500 til 3000 omregninger.
Sært det her! :(
Motorlampa (Lamda-lampe) begynte også å lyse, så koblet til OBD og fikk opp feilmeldingen P0172: System too rich bank
Og merket opp en oppover bakke, når motoren blir belastet og når man prøver å gi full gass dør den ut, daffer av på en måte.
Men hvis jeg gir så vidt gass, får man på en måte "lurt" motoren med. Men dog mye tregere enn ved full gass

gswede
25/10/14, 15:53
Vakumlekkasje, sjekk alle slanger - store som små. Sjekk tilkobling ptc og vakumbend på innsug ved termostat ekstra godt.

Turbovogn850
26/10/14, 09:40
Takk for svar.
Hvor sitter tilkoblingen til ptc?
Og hvilke vakumslanger er mest utsatt og burde sjekkes?

gswede
26/10/14, 12:45
PTC er et varmeelement som sitter på plastslangen fra filter til turbo, det er to slanger tilkoblet denne, en vakumslange og en slange fra veivhusventilasjonen. Av andre vakumslanger må alle sjekkes, inkludert til bremsekraftforserker og evap systemet. Ikke glem vakumtreet, o-ringen på denne kan hardne og lekke luft. Greit å sjekke for lekkasje på innsugspakning også.

Eksoslekkasje enten på manifold eller flexbend må også sjekkes.
M.a.o alt mellom maf og første O2 sensor