PDA

Vis full versjon : Motorrens etc erfaringer



Thomazz
15/10/14, 19:33
Hva tenker dere om motorrens og addititiver man kan tilsette motoroljen?

Har prøvd omega sin motorrens før å det kom ut sikkert en halvliter mer olje enn vanlig.

Svirre
15/10/14, 20:10
Absolutt en god anbefaling å ta motorrens. Har selv brukt QMI sine produkter og fikk et forbløffende bra resultat. Det kom mye grums med ut, og det var merkbart.

Thomazz
15/10/14, 20:13
Ja lirte på å prøve det:-) omega eller qmi? Hva er best? For jo turborens og alt mulig rart. Er det noe av dette som er bra?

jerognal
15/10/14, 22:00
Har iallefall intet negativt å si om QMI. Har brukt det på alt av biler og motorer i alle år. Funker gull!

Thomazz
15/10/14, 22:41
Hvor handler dere QMI? :-) lurer på å ta motor rens, motor behandling og turbo rens. :-)

jacobsen
15/10/14, 23:34
Kjøpte min QMI innvendig motorvask på Torshov Bil.

Svirre
16/10/14, 08:34
Eller så får du QMI sine produkter på www.royalpurple.no.

Jeg bestilte olje, filter motorrens og motorbehandling av Thor som driver QMI og det kom i posten noen dager etterpå :) tikkinga i motoren forsvant etter behandlingen.

Liland
18/10/14, 05:00
Ser i biltemakatalogen at de har motorrens. Ikke slik liten flaske som omega elns. men en liten dunk. Ingen peiling på pris eller virkningsgrad, bare never det ;)

Svirre
18/10/14, 07:45
Prisen er vel på rundt en 100-lapp, tror jeg, men virkningsgraden har jeg ikke peilig på.

turb00le
14/10/15, 08:08
Drar opp denne igjen da jeg skal til med litt service framover på to biler.
Har noe gammal motorrens fra omega (tror det er omega 907) som er greit å få brukt opp.

For å få best mulig effekt av dette tenkte jeg følgende:
-Med varm motor, fyll på rens og la gå på tomgang i 10-20min (som angitt på flaska).
-Tappe olje for så å fylle på ny olje og motorrens med en gang, starte og la den gå i nye 10-20min.
-Tappe olje, skifte olje og filter. Ferdig.

Tror dere det har noe for seg å kjøre gjennom en ekstra batch som jeg har tenkt?

Første bil ut er en saab 9-3 som er kjent for å ha litt problem med clogging, blårøyk osv.

Thomazz
14/10/15, 08:10
Vis olja er gammel eller har vært slurva med skify før er det nok ikke dumt. Greit med frisk olje som fanger opp skiten:-)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

turb00le
14/10/15, 08:12
Det er nok dessverre undertegnede som har vært litt sløv på oljeskift ja...

Svirre
14/10/15, 08:27
2 rens ville jeg vært litt forsikig med. Er mye som løsner under en slik rens. Ville heller tatt rens nr.2 når man skulle foretatt neste skift.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Torsen67
14/10/15, 12:24
Har lest om en del additiver og hva som brukes på kontinentet. Har kommet frem til at Tunap er gode produkter da jeg ikke stoler på hva som helst. Litt dyrere er det dog.

Torsen67
14/10/15, 12:27
Som Svirre skriver, det er mye som kan løsne samtidig. Brukes det på feks turbomotor, så kan det danne seg en propp med skitt på feks oljeslangen som smører og kjøler turboen. Da ryker den ganske fort. Vanlige oljekanaler kan også få propp.
Jeg ville heller gått for halv dosering ved hver oljeskift.

Noen SAAB-motorer sliter med at oljekanaler tetter seg uten dette middelet. Så her burde det brukes litt av dette ved hvert oljeskift. Med andre ord, ingen motorer er like.

holter
14/10/15, 12:31
Har brukt motorrens hver gang jeg skifter olje på ca 1000 mil og oljen holder seg betydelig lenger rein etter skift . Bruker tunap sine produkter -ikke det billigste en får kjøpt -ca 400 kr -stp sin er også bra og koster rundt 150 kr . Ville kjørt rens på motor nå og tatt neste når du skifter igjen og da ikke ventet mer en 1000 mil . Men du har jo middel så da er det bare og skifte - ekstra viktig på dieselmotorer -både motorrens og rens av turbo -drivstoffsystem .Da kan en spare seg for mange overaskelser . Biltema sine produkter av slikt kan en spare seg for -koster lite og virker lite .

Svirre
14/10/15, 14:12
Hvis du vil gå løs på en bra motorpakke, så har QMI fantastiske produkter! Testet det på V70'n jeg har. 2.5t som har rusla 320k slutta ålutselig å tikke, og fikk bedre respons fra turbo! [emoji14]

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

turb00le
19/10/15, 08:01
Da har jeg renska saab motoren. Lar det gå noen dager før jeg skal påstå at blårøyken ble helt borte (var også en defekt tetning på veivhusånding fra toppen).

Motoren hadde gått litt for lenge uten oljeskift.
Kjørte den gjennomvarm før jeg hadde i omega gugga, lot den så stå 20-30 min på tomgang.
Tappa olja og fylte på noe billig mineral olje som var greit å få brukt opp samt en boks til med omega gugge.
Kjørte 5-6km med den og tappa på nytt.

Kom ganske mye gørr ut da også.

Thomazz
19/10/15, 13:24
Skal vel helst ikke kjøre med motorrens.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Svirre
19/10/15, 13:26
Skal vel helst ikke kjøre med motorrens.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Motorrens skal man normalt sett ikke kjøre med, men kommer helt an på konsentratet og produsenten. Motorbehandling derimot kan man kjøre med.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

turb00le
19/10/15, 13:33
Jeg vet det, her var det snakk om en boks på 2dl og ny motorolje.
Regner ikke med at den blandinga fikk noe dårligere egenskaper enn gammal motorolje.

turbobin22
19/10/15, 15:09
Forstår at det er snakk om tilsettninger til olje her, men kan anbefales og ta en diesel rens og. Forbruket mitt gikk iallefall ned ett par hakk etter denne. Finnes mange ulike typer. Tror de fleste har god virkningsgrad :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/515.jpg

Svirre
19/10/15, 15:14
Forstår at det er snakk om tilsettninger til olje her, men kan anbefales og ta en diesel rens og. Forbruket mitt gikk iallefall ned ett par hakk etter denne. Finnes mange ulike typer. Tror de fleste har god virkningsgrad :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/515.jpg
Anbefales. Jeg har prøvd mange forskjellige, og opplevd best effekt med Tunap sin. Nå var jeg nede på QMI og hentet olje til bilen, og ble fortalt at deres skulle være bedre. Vi får nå se :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

turbobin22
19/10/15, 15:18
Anbefales. Jeg har prøvd mange forskjellige, og opplevd best effekt med Tunap sin. Nå var jeg nede på QMI og hentet olje til bilen, og ble fortalt at deres skulle være bedre. Vi får nå se :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Også hørt mye bra om Tunap. Skal prøve den neste gang, men dette var den de hadde på den lokale BilXtran.
Får vel prøve en motorrens ved neste oljeskift og :)

holter
19/10/15, 15:41
Det finnes mange produsenter av tilsetningstoffer til motor -drivstoff , som rensker motor innvendig og dyserens av både diesel og bensinmotorer . Men er nok slett ikke alt som er så veldig bra . Hør med et verksted hva dem bruker -meca bruker tunap sine produkter .qmi sine produkter er helt sikkert også bra . Stp har det meste av slikt og brukt det med litt blandede erfaring . Biltema har mye bra - testet dyserens derfra og kunne sikkert spart meg for dem pengene -samme med innvendig motorrens derfra -bilexstra selger et produkt på litersflasker til rundt 100 kr som skal renske dyser og minske forbruket - merket ikke noe til verken penere gange i motor eller mindre forbruk . Bruker en tunap som jeg gjør -koster meg 700 pr år med tilsettning i drivstoff og en innvendig motorrens - kunne kjøpt noe billig og kanskje betalt 100 pr år . Sett i forhold til hvor mye problemer du kan spare deg for ved og bruke et bra produkt som et verksted går god for syns ikke jeg 700 kr er mye .Men det var nå min mening :)

Ludo
25/10/15, 22:20
Absolutt en god anbefaling å ta motorrens. Har selv brukt QMI sine produkter og fikk et forbløffende bra resultat. Det kom mye grums med ut, og det var merkbart.

Joda, har ingenting vondt å si om QMI.... MEN!!! Jeg kjenner folk som har testet motorrens/innvendig motorvask og ditto oljeskift for å gjøre alt riktig, og fått havari på motor siden alt for mye skit har løsnet og tettet smøring til en sylinder - DET ble kostbart!!

Svirre
25/10/15, 23:15
Joda, har ingenting vondt å si om QMI.... MEN!!! Jeg kjenner folk som har testet motorrens/innvendig motorvask og ditto oljeskift for å gjøre alt riktig, og fått havari på motor siden alt for mye skit har løsnet og tettet smøring til en sylinder - DET ble kostbart!!

Riktig det. Derfor er det lurt å ta et oljeskift på nytt rimelig fort etter at du har tatt rens og fylt på RP olje. Om man erstatter RP oljen med noe annet, eller fyller på ny RP olje er opptil hver enkelt, men man bør vite hva man driver med.

holter
26/10/15, 00:15
Bør vite hva en driver med - mye av produktene til tunap kan i yterste konsekvens skade en motor om det brukes for mye eller det brukes feil . Men en motor kan også havarere av at oljekannaler tetter seg for at en ikke bruker motorrens . Jeg kan kun snakke av egen erfaring men vil ikke nødvendigvis råde andre til og prøve alt jeg prøver :)

Svirre
26/10/15, 00:19
Både og. Jeg refererer alltid til produktets bruksanvisning, og mine egne erfaringer. Hittil har de gitt strålende resultater, så jeg kommer ikke til å slutte å anbefale motorrens, men folk må selv ta ansvar for hva de gjør.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Thomazz
26/10/15, 07:21
Noen som har prøvd pakning tett middelet fra qmi? Dama har en passat 2,5tdi som lekker mellom gir og motor pluss fler steder. Står at det skal tette sånn type lekasjer ihvertfall.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Svirre
26/10/15, 08:03
Noen som har prøvd pakning tett middelet fra qmi? Dama har en passat 2,5tdi som lekker mellom gir og motor pluss fler steder. Står at det skal tette sånn type lekasjer ihvertfall.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Hvis det er motorbehandlingen du tenker på, så ja. Den fungerer bra, men ikke noen referanser konkret fra pakninger som lekker. Hvis de lekker, så er de nok slitne i utgangspunktet, men hvis de svetter, så kan dette produktet løse det (ut i fra hva jeg har erfart).

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Thomazz
26/10/15, 08:07
Hvis det er motorbehandlingen du tenker på, så ja. Den fungerer bra, men ikke noen referanser konkret fra pakninger som lekker. Hvis de lekker, så er de nok slitne i utgangspunktet, men hvis de svetter, så kan dette produktet løse det (ut i fra hva jeg har erfart).

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Dem har en egen som skal forebygge ganke pakninger som lekker. Hvor bra det fungerer vet jeg ikke.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

turb00le
26/10/15, 08:55
Nå har saab'en til madamen gått ei god uke etter rens (og fiks av veivhusvent).
Blårøyken ble borte (kan nok være pga veivhusvent) og motoren går mye penere på tomgang.

gswede
26/10/15, 09:39
Diesel er billig.
Kjør motor varm. Tapp av en liter olje. Topp opp med en liter diesel. Tomgang 5 min. Utfør oljeskift og for guds skyld, bytt oljefilter (ikke Fram filter!)

Runar
09/11/15, 22:50
Tok en rens med Biltema sin motorrens på min 945. Oljen er nå veldig mye renere etter oljebytte, enn ved å bare bytte olje og filter.
Har kjørt 100 mil etter oljebytte og fremdeles like ren, nesten så jeg ikke ser oljen på peilepinnen.
Så virker jo som dette funket veldig bra, skal prøve QMI sin på en annen Volvo 940 og sammenligne.