PDA

Vis full versjon : Hva er lettest, bytte aksling eller bare innmat?



Roye
15/10/14, 17:44
Som tittel tilsier, er det lettere å bytte innmat eller hel aksel.
Akselen er helt snau og da må alt av bremser og skjold flyttes over og er det ikke da nesten raskere og bare flytte over innmaten?
Evt shimsing men pinjongen sitter vel rimelig likt slik at det bare er side-shims man må ta hensyn til, eller...?

Gjelder 1041-innmat over på 1031-aksel.

eab
15/10/14, 17:57
Jeg har gjort begge deler et par ganger, og det er såklart lettere å bare bytte innmat hvis man holder på alene.

Når det er sagt så er det ikke så veldig mye arbeid å bytte en hel aksling. Bremser må av uansett, og når man har løsnet platene som holder stikkakslene så er jo hele håndbremsmekanikken fri. Da er det bare å skru av panhardstag, momentstag, mellomaksel, støtdemperne og bærebruene.

Har man ikke riktig verktøy er det litt pes å få av lagrene uten at de tar skade.

Roye
15/10/14, 18:13
Sitter shimsa innafor lagrene?

eab
15/10/14, 18:15
Jepp!

Roye
15/10/14, 18:20
Huff, da blir det å bytte hele akslingen tror jeg :)

eab
15/10/14, 18:26
En skikkelig redneck-metode er jo å drite fullstendig i shimsene, bare flytte over kronhjul og montere sammen. Men da er det stort sett basert på flaks hvis det blir bra.

Roye
17/10/14, 20:09
Tror det blir den mere tungvindte metoden :)

Arne94
19/10/14, 09:40
Har gjort begge delene jeg også, kurrant jobb begge deler så, ingen sak for en som har skrudd en gang før :)

ellingsøyern
19/10/14, 11:43
det letteste er å bytte innmat ja, men da må du vite hva du driver med, husk riktig moment å locktite på gjenger.. å som eab skriver, hør litt rundt om du får låne verktøy til å ta av lager/shims, tersj er bare å glemme..

noe ala dette funker glimrende.
http://www.mamut.net/lodetrading/lageravtrekker_knivsegg.jpg