PDA

Vis full versjon : Xc70 2,4t gåen toppakning



Thomazz
15/10/14, 15:51
En kompis har mest sanbsynlig gåen toppakning på sin xc70 2,4t 02 mod da den bruker en del vann. Hva vil lønne seg. Bytte motor eller paking. Hørt at det er lettere å bytte motor?

Syns å det er rart at toppakning har ryki da den har gått "bare" 220000km

lars otto skiftesvik
15/10/14, 20:58
Her må du være helt sikker. .Kilometerstanden skulle ikke tilsi att pakningen er gått.Sjekk om der er vann i oljen i form av hvitt skum i påfyllingsrøret eller på peilepinnen.
Jeg hadde en vannlekasje på en slik motor der jeg trodde pakningen var gått,dette var ett lite hull i en slange som rant nedover motoren og dampet vekk ved varm motor dermed var den vanskelig å finne.
Du kan også ta ut pluggene for å se om disse er ok.

Thomazz
15/10/14, 21:03
Den bruker ihvertfall frostvæske. Vært borti at biler har brukt frostvæske å da har eneste symptom vært trykk i kjølesystem. vil pluggene være hvite uansett om det er gåen toppakning? Eller bare kan di være det.

lars otto skiftesvik
15/10/14, 21:14
Ved gått pakning vil som regel vann lekke inn mot sylinderne og føre til fusk på motorgangen og dårlig forbrenning.
Jeg ville uansett prøvd med ett godt tetningsmiddel i kjølevannet dersom du ikke er helt sikker.Mekk selger ett tetningsmiddel som ser ut som det inneholder knust nøtteskall
dette klarer ganske store lekasjer.

Alfs80
15/10/14, 21:23
Er det diesel varmer på den?spruket brennkammer da vil bilen bruke kjøleveske

Thomazz
15/10/14, 21:24
Men er det no slange etc som er gåent så er det vel bedre å bytte:-)

Er snakk om bensin motor:-)

lars otto skiftesvik
15/10/14, 21:53
Finner du en lekkasje på en slange skal du selvfølgelig skifte denne.Dersom du ikke finner noe skal du først prøve med ett tetningsmiddel.

Børge Vikebø
20/10/14, 21:35
Disse har historikk på tæring på sylindervegg, jeg hadde det på min 2,4t mot sylinder nr 2. Ta ut pluggene og bruk et fiberoptisk scoop for å se om noen av stemplene er rene


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Thomazz
20/10/14, 22:00
Disse har historikk på tæring på sylindervegg, jeg hadde det på min 2,4t mot sylinder nr 2. Ta ut pluggene og bruk et fiberoptisk scoop for å se om noen av stemplene er rene


Sent from my aiFåon using Tapatalk
Gjelder dette 2.0t og?

Er det frostvøske som tærer da? Mao kan unngås med hyppig frostvæske bytte?

Børge Vikebø
22/10/14, 17:31
2,0t har tykkere vegger slik som 2,3, dermed tåler disse mer.

Andre kjente lekkasjepunkter er oringene mot radiator i varmeapparatet samt nedre hjørne på motorradiator


Sent from my aiFåon using Tapatalk