PDA

Vis full versjon : Ny på forumet, div. spørsmål om 850 2.0 turbo



Yttervik
13/10/14, 22:10
Hei!

Har kjøpt meg en 1996 850 med 2.0 lavtrykksturbo(?) og 179hk er det vel? B5204T2, manuell kasse.
Bilen er i bra stand, men div. småtteri er det alltids med biler som er gått 312 000km..

1. Bilen har en bensinlekkasje et sted ved tanken, drypper ikke på bakken men da jeg jekket den opp foran med full tank rant det litt ned fra toppen av tanken. Kan ikke kjøre med vinduer åpne uansett mengde bensin i tank, da det oser veldig inn i kupè. Tips?
LØST: Pakning som ligger mellom bansinpumpe og lokk var skjevklemt/tettet dårlig. Vaselin og riktig montering fikset problemet.

2. Knirk fra venstre side foran ved fartsdumper og krappe svinger i lav fart. Gummi som fjæra ligger på, eller noe annet som er vanlig feil?
LØST: Fjærgummien på toppen av fjæra var helt gåen, hylsa i midten var løsnet..

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/553.jpg (http://s1127.photobucket.com/user/oynor/media/IMG_2059_zpssgnos1zv.jpg.html)

3. Service-lampa lyser. Har ikke kontakter bak frontlykt, ei heller knapp på instrumentpanelet. Har OBDII foran girstang. Finnes det diagnoseutstyr på eBay eller må det brukes originalt volvo-apparat? Anbefalinger av noe som virker hadde vært kjekt.

OPPKLART 1996-modellene er spesielle, her må man bruke original Volvo håndholdt avleser. Noen har imidlertid fått til å bruke programvare på PC med overgang til ODB2.

4. Synes bilen er slapp til å ha 180hk, må over 4000o/min før den går greit. Vurderer å chippe, men bilen er gått 312 000. Er dette problematisk? Forstår det slik at chip, åpent filter og evt. eksos bør gi opp mot 250hk? Står BSR filter-kit på bilen i dag. Eksos er jeg usikker på om jeg vil bytte. Tåler turboen mer ladetrykk siden det er en lavtrykksturbo?

5. Hva er en hvitblokk-motor egentlig?
LØST

6. Hvilken motorolje? Hel- eller delsyntet? Tenker 5-40 er ok?
LØST

7. Dårlig håndbrekk høyre side. Ulyd (smelling) ved betjening i fart. Skrapelyder. Les mer og se bilder lenger ned på siden i post 24: http://forum.vccn.no/showthread.php?66903-Ny-p%C3%A5-forumet-div-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-850-2-0-turbo&p=914545&viewfull=1#post914545
LØST Justerskruen sto feil vei, brekk for mye strammet i kupè.

Daniel V
14/10/14, 09:38
Jeg skal prøve å svare deg kjapt og enkelt. :)

1. for meg høres det ut som om du har en lekkasje i skjøten mellom tank og påfyllingsrøret. :)

2. Det høres ut som om du enten har utslitte fjærbeinslager eller fjærseter. :) Det er helt vanlig at de begynner å bli litt knirkete på sine gamle dager. En ikke så alt for stor operasjon hvis du først skal bytte til senkefjærer f. eks.

3. Du får kjøpt slikt verktøy både på Biltema og Ebay. Du trenger ikke noe originalt fra Volvo. Det hadde fort blitt kostbart :) Ligger plent av både Vida og Dice på ebay, så du kan enten handle det, eller kjøpe et annet sted. Det er jo bare en vanlig OBDII leser du trenger. :) Tror faktisk Biltema har en som kun er for å slette servicelampa også.

4. Det er alltid en risk å chippe en bil som har gått langt. 312 000 er jo litt, så å da kjøre på med 70HK ekstra (selv om du aldri vil få så mye ut av det i virkeligheten) kan ta knekken på ting. Du kan jo slenge i en T5 motor om det er hva du ønsker. Den har jo 225HK og en veldig fin kurve originalt. T5 og T5-R har samme motoren. Den eneste forskjellen er at T5-R har en overboostfunksjon på turboen som gir den 240HK i noen sekunder. Mange begynner å tune 2.0 turbobilene med masse justering av ladetrykk, chipping etc. Noen får det til å funke bra, mens andre får en helt merkelig motorkarakteristikk. Så der må du jo velge selv hva du ønsker, men det ligger noe i det amerikanerne sier med at "Nothing beats cubic inches."

5. Hvitblokkmotor er uttrykk vi bruker om alle Volvos 5-sylindrede motorer med aluminiumsblokk. Altså, den motortypen som ble introdusert sammen med Volvo 850 i 1992. Før dette var jo Volvo kjent for sine 4-sylindrede motorer som alltid hadde rød motorblokk. Derfor snakker vi ofte om rødblokk og hvitblokk. Rødblokk for PV, Amazon, 1-2-7-9 serien, og hvitblokk for 850 og nyere :)

6. Angående olje så pleide jeg å kjøre min på Castrol Magnatec 5w-40. Det var aldri noe problem, og det er vel den de fleste bruker. Ser noen kjører på 0w-30 også, men det blir altfor tynt for en bil med 312 000 på telleren. Da vil du nok måtte fylle like mye olje som bensin omtrent. :p

Håper dette ga en liten oppklaring :)

oar83
14/10/14, 10:45
1. Du kan ha lekkasje ifrå filteret, eller koblinga til filteret. Sidan bilen har gått over 300K ville eg satsa på å bytte dette også.
2. Enig med Daniel, heilt sikkert fjærbeinslageret. Rimeleg og relativt enkelt å bytte, bare litt skruing som skal til.
3. Kan anbefale VOL-FCR, då denne går ifrå 95-98 modellar, rimeleg, enkelt og funkta slik du forventar. Ellers finnes det mykje rimlege OBDII pjask som gjer samme nytten.
4. Enig med Daniel, men hadde nok satsa på chipping sjølv, 180hk er litt slapp men den gjer jobben. Men viktigare at motor og allt anna er i frisk tilstand før du begynner med trimming, godt vedlikehold er nøkkelen i mine auger.
5 & 6. Enig med Daniel. Olje er smak og behag, køyrer 10w40 på min bil. Du bør iallefall satse på 5w40 eller 10w40 syntetisk, men så lenge den har riktig spesifikasjon (ACEA A3/B3 eller høgare) så går dette fint å bruke mange typar oljefabrikat etc.

larsverm
14/10/14, 13:19
Bare for å pirke litt på historikken :p - også rekkesekseren i 960 f o m årsmodell 1991 blir vel å regne for "hvitblokk"?

Daniel V
14/10/14, 14:00
Bare for å pirke litt på historikken :p - også rekkesekseren i 960 f o m årsmodell 1991 blir vel å regne for "hvitblokk"?

Ja, men for å ikke virke totalt forvirrende, så var det mye lettere å dele det opp sånn jeg gjorde :p

larsverm
14/10/14, 15:07
Rimelig nok. :)

Yttervik
14/10/14, 16:13
Her har det kommet inn gode svar ser jeg :)

1. Filteret ser det ikke ut som det er, kommer i alle fall ikke lukt eller bensin fra det, men det er dog surret lerretstape rundt slangen ut fra filteret.. I morgen skal tanken trykksettes for å prøve å finne lekkasjen.

2. Fjærbeinslager og seter kan vel være kjekt å bytte på begge sider foran. Hvor er Volvo-deler billigst? BCB? Synes også bilen er veldig duvende og myk i svingene, min 1997 Mazda 323 satt mye bedre på veien med 16". Er det bilene som er slik, eller tyder det på dårlige dempere/fjærer?

3. Har forsøkt med denne fra Biltema http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-PRO-151363/ men den fikk ikke kontakt med bilen. Får sjekke eBay litt nærmere da.

4. Motorbytte gidder jeg ikke, hvis den raser med trimming blir det en annen sak.. Men hva med det faktum at jeg har en lavtrykksturbo? Er det selve turboen som er forksjellig? Tåler den 1 bar trykk?

5. Da blir det Magnatec da jeg har brukt det på tidligere biler.

6. 98 oktan trenger jeg vel ikke tenke på før bilen er trimmet noe? Fylte 98 på min gamle Saab 9000 Turbo (trimmet).

Takk for gode svar :D

mrstfu
14/10/14, 16:58
Det er også fullt mulig med lekkasje fra tur eller returslangee til pumpa, denne kommer du til ved å skru opp et deksel rett bak høyre baksete. To slanger går ned på pumpa, den ene er tur, og den andre er retur. Om noen har bytta pumpa og ikke vært påpasselig med å smøre opp eller bytte O-ringene inni der, skal det lite til før disse begynner å lekke.

Yttervik
14/10/14, 21:10
Har hatt dette dekselet av ved flere anledninger, klarer ikke å se lekkasjen fra hullene til pumpa eller tankmåleren. Til tross for at tanken har vært full og jeg har framprovosert "skvetting" i tanken ved å kjøre kvasst.

Forøvrig: har jeg en 850 GLT? Er det slik at GLT er en lavtrykker? Må nok chippe'n ja ;)

En liten video av antatt knirk fra forstilling
https://www.youtube.com/watch?v=7CbDbJkZL3M&feature=youtu.be

LOB
14/10/14, 22:42
3: For å slukke servicelampa på disse årsmodellene må du ha Vol-fcr, ikke noe annet som fungerer, VIDA-dice fungerer ikke. OBD2 kabel kjøper du på aliexpress og vol-fcr software finner du på nett, det er ikke mulig å slukke servicelampa med demoversjonen av vol-fcr.

Daniel V
14/10/14, 22:45
Glt har ingenting med turbo å gjøre :)

mrstfu
15/10/14, 09:09
Har du sjekka pakninga mellom pumpe og tanken? Er en ganske tjukk gummipakning, jeg klarte å montere denne bittelitt feil en gang, typ man så det ikke før man så etter det, og resultatet var bensinlukt i kupe, spesielt ved åpne vinduer som da antageligvis drar lukta gjennom kupeen.

TurboNoob
15/10/14, 10:29
3: For å slukke servicelampa på disse årsmodellene må du ha Vol-fcr, ikke noe annet som fungerer, VIDA-dice fungerer ikke. OBD2 kabel kjøper du på aliexpress og vol-fcr software finner du på nett, det er ikke mulig å slukke servicelampa med demoversjonen av vol-fcr.
Bruker Volvo vol-fcr?
Linker til disse plassene du får tak i det?

Yttervik
15/10/14, 15:12
3: For å slukke servicelampa på disse årsmodellene må du ha Vol-fcr, ikke noe annet som fungerer, VIDA-dice fungerer ikke. OBD2 kabel kjøper du på aliexpress og vol-fcr software finner du på nett, det er ikke mulig å slukke servicelampa med demoversjonen av vol-fcr.

Var det jeg også mente jeg hadde lest på nettet. Ser det er noen her inne som sier Volvo skal slukke denne vederlagsfritt, men tviler på at den lokale forhandleren er int. i det, de skulle nemlig ha 300kr når jeg spurte. Kanskje du kan sende PM med litt nærmere info?


Har du sjekka pakninga mellom pumpe og tanken? Er en ganske tjukk gummipakning, jeg klarte å montere denne bittelitt feil en gang, typ man så det ikke før man så etter det, og resultatet var bensinlukt i kupe, spesielt ved åpne vinduer som da antageligvis drar lukta gjennom kupeen.

Har ikke sjekket den nei, får gjøre det idag når vi trykksetter systemet. Skal ikkke denne smøres inn med vaselin også?

Rcar
16/10/14, 00:46
http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/15-1399_man.pdf

Denne ifra Biltema er kjekk til å nullstille service lampa på 1996 og nyere.
Enklere blir det ikke...
Men det er mulig at den nå har utgått - finner den ikke på biltema.no lenger...
Varenummer er 15-1399

Rcar
16/10/14, 00:46
Glt har ingenting med turbo å gjøre :)



Å nei ???
1997 mod. Volvo 850 GLT er en LT Turbo.

Rcar
16/10/14, 00:57
En liten video av antatt knirk fra forstilling
https://www.youtube.com/watch?v=7CbDbJkZL3M&feature=youtu.be[/QUOTE]


Kan vel her bare strengt talt investere i nye fjærseter og fjærbenlager - helt sikkert mariekjeks ! Ta også dempern samtidig - virket rimelig mjuk den med - sikkert i samme tilstandsgrad som resten :)

hgnubel
16/10/14, 06:25
Å nei ???
1997 mod. Volvo 850 GLT er en LT Turbo.
Det er vel en sær ting som kun skjedde i det amerikanske markedet. Det var den nye 2.5T motoren disse fikk, samme motor som i 850 AWD.

Volvo har hatt GLT-modeller i mange år før 850, og T-en har alltid stått for Touring (Grand Lux Touring eller noe slikt).

mrstfu
16/10/14, 06:37
Å nei ???
1997 mod. Volvo 850 GLT er en LT Turbo.

USA-utgaven av 1997 850 GLT er en lavtrykksturbo, ja. Her fikk vi kun GLT som 20v sugemotor

larsverm
16/10/14, 11:42
På USA-markedet finnes det også tidligere eksempler (240) på at GLT-betegnelsen ble knyttet til turbo. Men det kan vi nok regne for unntak, selv om en GLT og en Turbo i en og samme modellserie som oftest har sine spesielle fellestrekk i kjøreegenskaper og detaljer.

Rcar
16/10/14, 16:40
På USA-markedet finnes det også tidligere eksempler (240) på at GLT-betegnelsen ble knyttet til turbo. Men det kan vi nok regne for unntak, selv om en GLT og en Turbo i en og samme modellserie som oftest har sine spesielle fellestrekk i kjøreegenskaper og detaljer.

Mange unntak i Volvo historien hva modellbetegnelser angår (!)
Mange ganger er forskjellene i betegnelsene basert på landegrenser, mens andre ganger må man tro at de som faktisk jobber med å lage nye modeller glemmer hele systemet...
Gode eksempler er jo 400 serie (med 460 og 480) som indikerer at det her er snakk om både 6 sylindre og 8 sylindre. Hvilket det selvsagt ikke er.
Samme "feil" finner man jo også i 300 serien (med 360) også hva gjaldt f.eks 760 - var det modeller som kom ut med 4 sylindre (og turbo).
Dørbetegnelsene og valget å indikere antall dører i modellbetegnelsen har jo også variert kraftig oppigjennom...
Og betegnelsen GLT valgte man her i Norge f.eks å gi til 1988 240 med B230E, mens 1988 740 med B230E ble kalt GLE (Mens i Sverige fikk du 1988 740 GLT med B230E, forskjell var kun grovere stabstag og annen grill. Samtidig som de i 1988 hadde 740 GLE med B230E)
Mens over i USA og Canada leverte de jo GLT med turbo på både til 2 og 7 serie - mens her i Europa hadde de vanlig sugemotor....
Ser jo at både USA og Canada registrerte biler fort vekk har andre motorbetegnelser enn oss her i Europa selv på "lik" bil, 800 ox X70 har som oftest forskjellige sluttbetegnelser. (Dog mye av forskjellen her er bare ECUene)
I dag er det jo også bare rot med dieselmodellene til Volvo - der betydningen av D, D2, D3, D4 og D5 - søren meg endres for hvert år, og er fort vekk forskjellig også samme år - mellom de forskjellige seriene !

Its not only only, only but but !

Daniel V
16/10/14, 19:52
Volvos 80 serier har aldri hatt V8. Bare se på 780. Sitter ikke 8er i den, men en V6. GLT i Norge har aldri vært turbo. Derfor skrev jeg at det ikke hadde med turbo i morgen :)

mrstfu
16/10/14, 20:32
Volvos 80 serier har aldri hatt V8. Bare se på 780. Sitter ikke 8er i den, men en V6. GLT i Norge har aldri vært turbo. Derfor skrev jeg at det ikke hadde med turbo i morgen :)

Kan det ha med turbo i dag? Eller i overimorgen?

Hva med i forigårs? Eller neste uke?

DINGDINGDING:D

Yttervik
16/10/14, 20:55
Ser det sporer av litt her med typebetegnelser.. har forstått at GLT står for Grand Lux Touring (eller noe i den duren), og ikke lavtrykksturbo som jeg trodde.

1. Forøvrig kan jeg meddele at bensinproblemet ser ut til å være løst! Trykksatte tanken og sprayet koblinger, slanger og alle mulig lekkasjepunkter med såpevann. Boblet godt fra plastmutra som holder bensinpumpa fast i tanken. Demonterte og så at pakningen mest sannsynlig har blir klemt feil/skjev. Smurte opp med vaselin og monterte igjen. Tett ved full tank nå og ingen lukt :)

7. Nytt problem: håndbrekket tar ikke på høyre side, og blir et smell hver gang man drar litt i brekket i fart (ja jeg er forsiktig... :rolleyes:). Har hatt oppe og så ikke noe åpenbart feil. Alt er montert rett ser det ut for, men står vridd litt for mye bakover synes jeg (bilde 2). På venstre side er justeringen kl 12, mens på høyre side er det mer kl 11. Skraper og lager lyder under kjøring også. Her er noen bilder. Finn en (eller flere) feil?

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/680.jpg (http://s1127.photobucket.com/user/oynor/media/IMG_1547_zps1ff9c364.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/681.jpg (http://s1127.photobucket.com/user/oynor/media/IMG_1549_zpsef90ce48.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/682.jpg (http://s1127.photobucket.com/user/oynor/media/IMG_1552_zpse2c0198c.jpg.html)

Yttervik
17/10/14, 22:16
Får svare meg selv.
Håndbrekket skyldtes at justerskruen sto feil vei, "tannhjulet" skal peke framover, derfor det så ut som alt var vridd. Når man strammer på høyre side skal man skru strammeren nedover, mens på venstre side må man skru oppover. Når jeg strammet ved å skru oppover på begge sider skjønte jeg at den var snudd feil vei.
Fant også ut at brekket var strammet mye i kupè. Slakket helt der og strammet heller på hjulene, deretter litt inne. Ble bra da :)

Tips til sider med billige Volvo-deler? Gjerne norske så man slipper moms osv.

Svirre
17/10/14, 22:32
www.scstyling.no er en fin side å handle fra. Oversiktlig og trenger du hjelp så får du kjapt svar fra dem og en velutfyllende svar. Kort og greit: seriøs side å handle fra. Norsk foretak oppe i Trondheimskanten (Melhus). Personlig handler jeg stort sett alle delene derifra. Overkommelige priser, rask levering og du får sporingsnr. tilsendt rimelig kjapt så du kan holde øye med pakka selv.

Om du er medlem av VCCN så får du også rabatter hos SCstyling, og nesten 40 andre samarbeidspartnere ;)

Ellers har du BCB.no, BSbildeler.no, Pedersen Racing etc. Det er bare å søke på google etter deler til den bilen du ønsker!

gswede
18/10/14, 10:45
Du betaler uansett 25% moms samma hvor du handler fra.
Selv med moms og frakt kan du spare STORE summer ved å handle fra f.eks fcpeuro

Svirre
18/10/14, 13:48
Du betaler uansett 25% moms samma hvor du handler fra.
Selv med moms og frakt kan du spare STORE summer ved å handle fra f.eks fcpeuro
Absolutt. Hvis man skal handle dyre deler så er det et sted som anbefales også.

Yttervik
18/10/14, 16:27
FCPeuro så jo kjekk ut, men fant ikke 850 2.0T der, kun 2.3T..? Mange av delene er jo likedane, spørsmålet er bare hvilke.. Spørs om jeg ikke skulle hatt et sett med dempere og fjærer foran og bak, da frister det å få det så billig som mulig.

gswede
18/10/14, 17:25
er vel bare slagvolumet som er forskjellen, servicedeler etc er samme over fjøla.
Bilia forus skulle ha 1700,- for pluggkablene. For noe under den prisen får du kablene, plugger (som koster nesten 900,- her hjemme), luftfilter, lokk, rotor, bensinfilter, oljefilter, reimer etc etc.. hos fcp.
Originaldeler til gibortpris FTW!!

mrstfu
18/10/14, 19:36
Kjøpte fem originalplugger hos FCP i sommer til 9$ for stykket. Her hjemme skal de ha oppunder 200kr per stykk, som gswede sier.