PDA

Vis full versjon : Diverse spørsmål om V70XC -01



dieseldyret
13/10/14, 12:40
Hei

Etter at min kjære V50 fikk seg en smell i sommer, ville jeg ikke ha en "kræsja" bil tilbake fra oppretting, så i hui og hast ble en V70XC handlet inn, da det egentlig var 1 uke til sommerferien og 200 mil kjøring..
Har ikke mye erfaring med denne modellen, så lurer på et par ting..

- Fjernlysbryteren/spaken.. På V50'n var det slik at om man skulle blinke med fjernlys uten å skru de på(lyshorn) dro man spaken litt mot seg, før det "andre hakket" på spaken. Dro men den helt forbi hakk nr 2 så forblir fjernlysene tent. På V70XC'n forblir fjernlys tent selv om jeg bare såvidt drar til meg spaken, og lyshorn/blinking kan ikke gjøres uten at fjernlys blir tent. Er dette riktig, eller har jeg en feil et sted?

- Noen som kan gi meg link/delenummer til pærer som sitter i ECC (klimapanelet) og til de som sitter i bryterne under ECC..? (ECM..?) (bryter til DSTC/barnelås etc..) , 2 av bryterne mine er mørke..

- Er servopumpe en kjent slitasjedel på disse bilene? Synes den bråker mye, spes når bilen har blitt god og varm. Hørt flere snakke om tannstanga på disse, men kjenner ikke noe til problemet, bare en hvinelyd som høres ut som kommer fra pumpa..

//Fredrik

FroBe
13/10/14, 13:13
Mangelen på lyshorn høres kjent ut, må dobbelklikke for å blinke på min også.
Hvis du ikke har instruksjonsbok finner du en på engelsk for US-utgaven av 2001-modellen her (http://new.volvocars.com/ownersdocs/2001/2001_XC/01xc_00.htm).

Pærene i ECC sitter i Neo T4 holdere med spor for skrujern. Originalt er dette 12V "wheat grain" pærer (i to størrelser/effekter) med en blågrønn gummikappe på (det er mulig å kjøpe bare pærene og bytte i holderne). Denne gummikappen er ofte svidd hull på og kan være vanskelig å gjenbruke hvis man kjøper klare pærer.
Selv kjøpte jeg Neo T4 med grønn LED. Disse har en annen grønntone enn original belysning og gjorde at jeg måtte bytte alle pærene i ECC for å få det til å se mindre unaturlig ut.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/305.jpg

Bryterne inneholder også slike pærer uten holdere, men de er loddet fast inne i bryterne hvis jeg ikke tar feil.

Skal du bytte pærer bør du enten koble av batteriet, eller jobbe forsiktig siden det er 12V på elektronikk-kortene. Plugger du løs kontaktene fra ECC med batteriet tilkoblet får du feilmelding som kun kan fjernes med VIDA.

Morgis
13/10/14, 13:56
Lyshorn fungerer når lysbryter er i posisjon 0.
Spørs om DRL er aktivert i posisjon 0 på bilen din

dieseldyret
13/10/14, 14:13
Har faktisk ikke sjekket om jeg har kjørelys i posisjon 0 , men er en importbil en gang i tida, så er ikke sikkert. Den bryteren står liskom bare rett opp den.. :)

Vet det finnes løse pærer til bryterene, men har glemt/rota bort den siden jeg fant på dette, og det var flere forskjellige der.

nyborg
18/10/14, 15:12
Bare litt nyskjerrig, hvorfor vil du ikke ha tilbake bilen ifra oppretting? :)

aarnes
18/10/14, 16:33
Ang. problemet med lyshorn; jeg hadde samme på min S60 - var hendelen som var moden for utskifting.sitter vel en slags microbryter inni der som har blitt sliten.

lars otto skiftesvik
18/10/14, 17:16
Jeg har en 2.4t der jeg kunne banne på at der kom ulyd og hvinelyd fra servopumpen,men jeg tok feil.Lyden kom fra strammehjulet på reimen.Jeg løste ned reimen og snurret på strammehjulet da hørte jeg att hjulet ikke var helt stille.Jeg skiftet strammehjulet og all lyd forsvant.Etter dette fikk jeg også bedre stramming på reimen og merkbart bedre servostyring.Samtidig renset jeg også alle hjulene reimen går gjennom.Jeg tror lyden forplantet seg gjennom reimen slik att det hørtes ut som lyden kom fra servopumpen.

Daniel V
19/10/14, 22:57
Bråkingen fra pumpa kan også være gammel olje som ikke smører en dritt når den blir varm. Hadde lyder fra pumpa på min S80. Ble helt stille etter jeg flushet servoen med ny olje fra Volvo :)

dieseldyret
20/10/14, 12:43
Ok , her hadde det skjedd litt som jeg har oversett :)

Angående dette med å ikke ville ha igjen en kræsjet bil, så har det egentlig 2 grunner. Den første er at jeg aldri synes bilen blir bra nok igjen (skader for 85.000,-), og for det andre så har jeg ikke råd til 2 biler med lån, så derfor ble V50 solgt etter den var ferdig. (Har flere biler på gården som trenger omsorg og kjærlighet og en bøtte penger ibalnt og :) )

Var dette med spaken jeg lurte på med fjernlysa ja, siden det faktisk er to "hakk" på den, at lyshorn er på første hakket som jeg er vant til.. Er alt innebygget i selve spaken, så om jeg bytter spaken, så er problemet løst..?

Da skal jeg også ta en titt på reimhjul først, kanskje det som er dårlig.

Takk for info alle sammen :)

F//

Morgis
20/10/14, 13:08
første hakk er nok lyshornet ja.. mulig bryteren din er defekt

nyborg
20/10/14, 17:29
Ok , her hadde det skjedd litt som jeg har oversett :)

Angående dette med å ikke ville ha igjen en kræsjet bil, så har det egentlig 2 grunner. Den første er at jeg aldri synes bilen blir bra nok igjen (skader for 85.000,-)
F//

Når du leverer en skadet bil på ett verksted så skal den leveres til kunde etter fabrikantens anvisninger og kvalitet :)
Så bilen skal uansett være 100% om ikke bedre når du får den tilbake.
Det er pga lover å regler som ett oppretter verksted et pålagt pga sikkerhet osv som er i dagens biler, så du må ikke være redd for at din bil ikke blir lik som den var :)

dieseldyret
21/10/14, 06:51
Joda, det er nå en ting, men fabrikantens spesifikasjoner, og mine preferanser/spesifikasjoner er sjelden kompatible :) Dvs at jeg hadde gjort mye med den bilen som jeg ikke fikk dekket, eller satt tilbake til originalt, og jeg ville ikke begynne "på nytt" med den bilen etter 5 år med modifikasjoner som gjorde at det ble MIN bil, og ikke en i mengden.

nyborg
21/10/14, 11:01
Oki forstår :)