PDA

Vis full versjon : problem, oljelekkasje bak topp(fordeler)940turbo



SandemRacing
21/06/10, 19:01
Har problem med at det lekker olje bak på toppen, i fordeleren på motoren min.
Lekker liksom i den akselen som går inn i kammen, IKKE simringene som sitter på fordeleren.

har prøvd 4 fordelere, fikk tak i en fra en ft som hadde gått 60.000km, nesten ikke noe slakk i fordeler-akselen. men sliter fortsatt med samme problemet.

det sitter orginalt noen slags bakelitt skiver/pakninger på den akselen som går inn i kammen. disse ser hele å fine ut på denne fordeleren. dette er ikke å få tak i nytt.

ny fordeler koster nesten 5000kr hos volvo, og fåes kun komplett, så det er ikke aktuelt.


Noen som har vært borti dette problemet før? vurderer å sette inn ny mellom aksel i motoren og bytte til blokk-fordeler hvis ingen har noen tips eller triks?:)

mvh. kristian

TeamBørnOut
21/06/10, 19:03
er du sikkerpå at du har byttet den riktige simringen da?

SandemRacing
21/06/10, 19:33
ja? grønn litt stor "o-ring" som sitter i et spor som tetter mot toppen. men er ikke der det lekker sa jeg jo. lekker i akselen i fordeleren.

SandemRacing
21/06/10, 19:34
er du sikkerpå at du har byttet den riktige simringen da?

det kommer olje inni fordeler-lokket. hadde det lekki i simringen hadde det ikke kommet olje inni der, du vet vel hvordan fordeleren ser ut?

Shaiko
21/06/10, 19:36
monter singel coiler :D

SandemRacing
21/06/10, 19:45
monter singel coiler :D

ja, det er en løsning det, dyr løsning men:p

Iversen
21/06/10, 20:25
Og hvordan kommer olja inn i fordeleren. For simringen i bakkant av kammen skal vel tette så det ikke kommer olje inn der.

TeamBørnOut
21/06/10, 20:56
det kommer olje inni fordeler-lokket. hadde det lekki i simringen hadde det ikke kommet olje inni der, du vet vel hvordan fordeleren ser ut?

Joda, jeg vet hvordan den ser ut jeg. det er derfor mine holder tett :)

Shaiko
21/06/10, 22:18
Det kommer olje ut av akselen i fordeleren vel? jeg har ikke hatt den fra værandre. men det kan jo tenkes at det sitter en liten o-ring i godset inni huset til aksjelen? Dette er bare en tanke jeg har fått for meg.

Det er jo ikke annet en bronse lagre som er på fram og bakkant av den aksjelen så vidt jeg har sett på mine fordelere.

SandemRacing
21/06/10, 23:07
Og hvordan kommer olja inn i fordeleren. For simringen i bakkant av kammen skal vel tette så det ikke kommer olje inn der.

kommer inn i akselen i midten av fordeleren. har ikkeno med simringen som tetter rundt kammen å gjøre, hvis simringen rundt kammen ikke hadde vært tett hadde det jo ikke kommet noe inn i fordeler lokket.. da hadde det rent under eller på siden rundt der simringen tetter.

simringen sitter på baksiden av "huset" som fordelerlokket sitter på. vansklig å forklare, skulle hatt bilde.
og akselen går igjennom hele driten. rundt den det lekker.

SandemRacing
21/06/10, 23:13
Joda, jeg vet hvordan den ser ut jeg. det er derfor mine holder tett :)

hva er det du mener med simring da? forklar? simringen som tetter rundt kammen har ikke noe med akselen å gjøre.. den sitter jo på baksiden. får ikke kommet olje inn i fordelerlokket av den grunn, det er ikke mulig rett å slett såvidt jeg skjønner hvertfall..

jeg mener Akselen som rotoren sitter på, ikke kamakselen.

jeg vil gjerne bli klokere, hvis du har noe svar? :)

Iversen
21/06/10, 23:25
kommer inn i akselen i midten av fordeleren. har ikkeno med simringen som tetter rundt kammen å gjøre, hvis simringen rundt kammen ikke hadde vært tett hadde det jo ikke kommet noe inn i fordeler lokket.. da hadde det rent under eller på siden rundt der simringen tetter.

simringen sitter på baksiden av "huset" som fordelerlokket sitter på. vansklig å forklare, skulle hatt bilde.
og akselen går igjennom hele driten. rundt den det lekker.

Tenker du på o-ringen som sitter på fordeleren? For det sitter 1 o-ring på fordeleren og en simring rundt kamaxelen i bakkant.

SandemRacing
21/06/10, 23:38
Tenker du på o-ringen som sitter på fordeleren? For det sitter 1 o-ring på fordeleren og en simring rundt kamaxelen i bakkant.

mener du den lille o-ringen som sitter på tuppen på akselen på fordeleren? men har fundert på hvorfor den er der, må vel være for å hjelpe til å sentrere fordeler-akselen inn i kammen. får jo ikke kommet olje inni kammen..

og så sitter det en stor o-ring som sitter rundt fordeleren og tetter mot kammen. ingen simring, det er foran på motoren.

1xemil
21/06/10, 23:59
Skift begge o-ringene- både den lille på akselen som går i kammen, og den store på fordeleren. Vet ikke hvorfor, men blir oftest tett av det. Volvo har god erfaring med det.

Turbokassa
21/06/10, 23:59
ta av fordeler, rengjør godt, tøm en silikonpatron, klem det på :D

Støtter 1xemil..
Lettest å teste det først :D

ChrML
22/06/10, 10:03
Hvis det ikke blir tett av det så er det simringen rundt som ikke tetter. Denne fås ikke kjøpt separat hos Volvo. Da må isåfall noe universal greier kjøpes og monteres.