PDA

Vis full versjon : 2011 - Volvo S60 Et par spørsmål



_Vangen_
12/10/14, 19:38
4609


Denne meldingen dukker opp av og til når jeg skal slå på cruise control/adaptive cruise control'en. Det er ikke alltid den kommer opp men når den kommer opp så får jeg ikke slått på CC før jeg da slår av og starter bilen på nytt. Er det en sensor feil eller en software feil?

Jeg har søkt endel inne på forumet før jeg poster neste spørsmål og ser at mange har clutch problemer på Volvo, men har ikke sett at noen har det samme problemet som jeg har.

Når jeg trykker inn clutchen og slepper den sakte ut igjen så kommer det en "klirre" lyd. Det kan vær et typisk svinghjul problem, men det kan også vær et lager som er ødelagt eller på vei til å bli det. Bilen har som dere ser på bildet gått 155.000 gode km og har blitt eid av en trafikkskole i Oslo. Ikke det at jeg tror personer i Oslo området er noen dårlige sjåfører, men jeg tror dette kan komme av at clutchen har fått en del unødvendig juling av mye folk.

Legger ved video av lyden, og håper dere kan hjelpe meg å bekrefte/avkrefte eller løse mysteriet.
https://www.youtube.com/watch?v=_ZwrEvDJwTM&feature=youtu.be

Og siste problem er at alle fire dørhåndtak samt baklyktene har sprukket. Dette synes jeg rett å slett er for dårlig på en 3 år gammel bil selv om bilen har gått over 150.000km. Garantien er da på fem år men den faller bort på 100.000km, men jeg kan altså klage til Volvo/Bilia gjennom en slags forbruker garanti. Er det noen som har erfaringer med denne garantien?

Bilen har også en slags 12 mnd Autoconsept garanti men har lest at dette firmaet har en tendens til å klare å lure seg unna alt av garantisaker som kundene kommer med. Noen som har erfaringer med denne gjengen?

_Vangen_
13/10/14, 17:16
Er det ingen som kan hjelpe meg eller har noen ideer? [emoji4]

anders85
14/10/14, 18:59
Høres ut som utløser lager spør du meg.

_Vangen_
14/10/14, 19:13
Høres ut som utløser lager spør du meg.

Det er det 2 uavhengige bilmekanikere har fortalt meg også. Visst det er det så får jeg dekt dette av Volvo. Det er da sikkert smart og bytte clutch og svinghjul bare for å få gjort det fordi bilen har gått såpass langt eller bør jeg ha is i magen og heller håpe å tro at dette er noe som vil holde en stund til ? Volvo kan komme til å dekke utløser lageret og arbeidet ved demontering og montering igjen. Men det vil uansett koste meg 15-16 tusen i deler i hovedsak clutch og svinghjul.

Men har ennå ikke funne ut hvorfor denne feilmeldingen med fartsmåleren (bildet) kommer. Verkstedet mitt slettet feilmeldingen men den kom igjen. Den forsvinner når jeg slår av og starter opp bilen igjen og den fungerer da helt normalt..

anders85
14/10/14, 19:31
Det er ikke brått sikkert du må bytte svinghjul, de tåler en del ved "vanlig" kjøring. Clutch lammellen ville jeg byttet og da blir det ikke så dyrt[emoji6]. Når det kommer til cruise control er kan det være som mangt, må nok lese av feilkoder for det høres ut som sensor feil, kansje irrer i filler radaren i front?

_Vangen_
26/10/14, 21:00
Den feilen med cruise controllen er mest sannsynlig gasspedal bryteren som har en feil.. Har bestilt og skal bytte den.

JEPS
01/02/15, 00:49
4609


Denne meldingen dukker opp av og til når jeg skal slå på cruise control/adaptive cruise control'en. Det er ikke alltid den kommer opp men når den kommer opp så får jeg ikke slått på CC før jeg da slår av og starter bilen på nytt. Er det en sensor feil eller en software feil?

Jeg har søkt endel inne på forumet før jeg poster neste spørsmål og ser at mange har clutch problemer på Volvo, men har ikke sett at noen har det samme problemet som jeg har.

Når jeg trykker inn clutchen og slepper den sakte ut igjen så kommer det en "klirre" lyd. Det kan vær et typisk svinghjul problem, men det kan også vær et lager som er ødelagt eller på vei til å bli det. Bilen har som dere ser på bildet gått 155.000 gode km og har blitt eid av en trafikkskole i Oslo. Ikke det at jeg tror personer i Oslo området er noen dårlige sjåfører, men jeg tror dette kan komme av at clutchen har fått en del unødvendig juling av mye folk.

Legger ved video av lyden, og håper dere kan hjelpe meg å bekrefte/avkrefte eller løse mysteriet.
https://www.youtube.com/watch?v=_ZwrEvDJwTM&feature=youtu.be

Og siste problem er at alle fire dørhåndtak samt baklyktene har sprukket.


har selve håndtakene sprukket, eller lakken?
jeg leste nettopp litt om garanti på lakk, derfor jeg lurer.

_Vangen_
01/02/15, 07:46
Selve håndtakene har sprukket, Volvo dekker ikke noe da garantien har løpt ut. Så den kostnaden må jeg ta selv..

Kan også nevne i denne tråden at det var clutchlageret og svinghjulet som var goen og som forårsaket denne ulyden..