PDA

Vis full versjon : Merkelig oppførsel på automatkasse.



Hdmann
09/10/14, 10:27
Hei.

Har en "irriterende" oppførsel fra automatkassa.
Bilen er en 2004-2005 modell, km.175000
Kassa frir ut under 1500 omdreininger. Dette er greit nok,
men den finner ikke igjen riktig gir når jeg gasser på igjen.
Dette er spesielt merkbart i lave hastigheter og/eller nedoverbakke når bilen triller lett.
Da begynner den på alt for lavt gir, og dette er rett og slett skamfullt og kjøre med..
Når jeg stopper helt opp, så drar den som ei normal kasse skal.
Den står altså ikke i fri da.
I tillegg girer den hardt i 3.gir, spesielt når den er kald.
Der har jeg lest litt om at dette b4 lokket kanskje hjelper?
Men er det mulig å få bilen til å holde igjen på gir under 1500 omdr.?
Da vil den sannsynligvis holde rett gir ved pådrag igjen.
Og da slipper jeg å synke dyypt ned i setet fordi bilen ruser seg opp...
Takknemlig for innspill.

Morgis
09/10/14, 10:39
Høres ut som lite olje på systemet. har du sjekket det? og kanskje en adaptiv reset kan få den til å læres på ny

Hdmann
09/10/14, 13:02
Nok olje på den. Kassa ble flushet i fjor, før jeg kjøpte bilen.
Hadde den på 2.0 service etter handel, men uten noen endret oppførsel av kassa.
Jeg har også byttet momentstag.
Er det mulig å legge inn annen programvare?
Og hvordan gjør jeg en adaptiv reset?

Tore
09/10/14, 15:11
Regner med du kjenner prosedyren for oljenivå sjekk siden du bekrefter at det er nok olje på kassa.

Adaptiv reset foretas med VIDA (Diagnoseutstyret til Volvo)

Hdmann
09/10/14, 16:05
Sjekket olje med motoren i gang.
Fylte vel på ca 1/2 liter uten å merke noen endring.
Som sagt så ble denne flushet på merkeverksted før jeg kjøpte bilen.
Så oljenivået burde vært riktig.
Regner med at det er normalt at den frir ut under 1500 omdr ?
Skulle gjerne endret dette da jeg antar at den da vil holde rett gir ved pådrag igjen.

Morgis
09/10/14, 19:09
tror de skal fri ut ganske hyppig de gamle automatene. ganske irriterende når man mister "Motorbremsen" på girene

Tore
09/10/14, 19:48
Sjekket olje med motoren i gang.
Fylte vel på ca 1/2 liter uten å merke noen endring.
Som sagt så ble denne flushet på merkeverksted før jeg kjøpte bilen.
Så oljenivået burde vært riktig.
Regner med at det er normalt at den frir ut under 1500 omdr ?
Skulle gjerne endret dette da jeg antar at den da vil holde rett gir ved pådrag igjen.

1/2 liter? Mener å huske at det er 2 dl mellom max om min på disse, og for mye er heller ikke bra... Peile med motoren i gang er korrekt, men du skal også innom alle girene først, og så la den gå litt på tomgang.

Torsen67
09/10/14, 22:30
Du får ikke fjernet denne fri-under-1500 omdr-greia. Sånn er det bare. Men at den velger for lavt gir er et problem jeg også har. Finner ikke ut av dette. Men skal man bremse på giret så er det bare å velge et lavere gir. Går helt fint.
At den girer hardere opp til 3 gir har jeg og. Men ikke sånn at det plager meg. Husk å kjøre kassa varm før du drar på.

Thomazz
10/10/14, 10:05
Lang tid ca bruker kassa på å bli varm? Regner med man må kjøre og at den ikke blir varm ved at vare motoren går.

Morgis
10/10/14, 10:14
som regel er girkassens oljekjøler innebygd i motorens radiator.. så når motoren har oppnådd driftstemperatur, har som regel også girkassen det

Hdmann
10/10/14, 10:43
Var innom alle girene før jeg peilet oljen.
At kassa frir ut har jeg i grunnen vent meg til, og kan jo velge gir for å holde igjen.
Men det er veldig irriterende med høyt turtall i lav hastighet, eller når bilen drar lett.
Den begynner rett og slett på for lavt gir igjen etter å ha "fridd ut".
Antar at dette ble gjort pga. drivstofføkonomi.
Kjørt med dette ett år nå, og irriterer meg såpass mye at jeg vurderer å selge vogna..

Thomazz
10/10/14, 10:53
Kan ikke si jeg plages med dette med nin 2.0t automat.

64PV
10/10/14, 11:44
Ta en telefon til www.rats.no og www.automatgear.no og legg fram problemet for de.
Disse driver kun med automatkasser, så det kan jo hende de har vært borti problemet før.

Hdmann
10/10/14, 16:10
Forhåpentligvis ingen feil på kassa,
selv om følelsen er at den må "opparbeide seg trykk" for å begynne å dra igjen.
Men jeg hadde håpet på at det fantes en sw oppdatering som kunne endre denne oppførselen.
Verre er det jo hvis dette er en mekanisk endring som ble gjort for å være miljøbevisst..

Daniel V
10/10/14, 19:29
Det er programvaren som gjør at bilen frir ut. Originalt fra Volvo skal den fri ut så lenge du kjører i 70 km/t eller lavere og slipper gassen. Kjører du i f.eks 80 så skal den bremse på giret til du er nede i 70, så fri ut.

Jakke
10/10/14, 23:40
Det Daniel V sier gjelder bare de uten Geartronic eller når den står i auto. Om du setter den i fjerde under 70 så holder den seg der også.

Bare for å ha det nevnt.

eab
10/10/14, 23:45
Det Daniel V sier gjelder bare de uten Geartronic eller når den står i auto. Om du setter den i fjerde under 70 så holder den seg der også.

Bare for å ha det nevnt.

Foskjellen på geartronic og ikke er jo bare sw og selve skifteren inne i bilen. Dersom man ikke har gt og setter den i "4", så vil den ikke "fri ut" under 70.

Det som skjer under 1500rpm er først og fremst at lockupsolenoiden mister spenning og girkassen går i et frihjulsmodus for trille langt og å spare drivstoff.

Jakke
11/10/14, 01:50
Ja det er greit nok, det under 1500. Tenker på det at den frir ut under 70km/t f.eks. Har aldri kjørt Volvo uten Geartronic, så vet ikke hvordan det er om du setter den i "4". Men i "4" så bruker den alle gir til og med 4, ikke bare 4...

Torsen67
11/10/14, 08:37
Tror nok geartronic vil gire seg nedover etterhvert som farta senkes hvis den står i 4.
Men nå er vel girkassene til en viss grad momentstyrt i fra motor? Kanskje kassa velger lavt gir hvis motor ikke er helt som den skal?

Daniel V
11/10/14, 09:10
Selvfølgelig vil den ikke fri ut hvis du har den i 4-3-2 el. Det er jo hele poenget, samt sette et maksgir. Har du den i f.eks 3 vil den gire opp til 3, holde seg i tredjegir hvis du slipper gassen for så å gire seg nedover ved fartsreduksjon.

De fleste som har automat kjører jo med stikka i Drive hele tiden. Det er jo i grunn hele poenget. Man kan jo like gjerne kjøpe.seg manuell bil da hvis en skal sitte å gire manuelt med geartronicen hele tiden.

Torsen67
11/10/14, 23:39
Er ikke enig gitt. Kunne like godt hat variomatic da. Selv legger jeg den i 3 eller 4 når jeg ligger i 40, 50 og 60 over tid. Også når jeg kjører ned ifra fjellet en søndag. Hadde jeg hatt hengerfeste så hadde jeg også brukt spaken. Litt av poenget med girene forsåvidt.

Morgis
12/10/14, 13:21
Girer den alltid manuelt når jeg trekker tung henger/vogn, samt i lange nedoverbakker. Også fin å bruke for å klargjøre giret før forbikjøringer.
6trinnsautomatkassene er mer forutsigbare da dem ikke kobler ut giret i tide og utide som de gamle 4 og 5trinnskassene gjør.

Jakke
12/10/14, 16:41
Jeg har ikke fungerende speedometer så jeg bruker bare Geartronic. Forsåvidt er automat så merkelig på Volvo, den vil heller slure lenge enn å låse, om du kommer fra <1500 til >1500, istedet for å bare velge et lavere gir å så gire opp igjen.

Hdmann
13/10/14, 20:29
Takker for innspill.
Når jeg legger bilen i 4. før et kryss, så frir den etterhvert ut og
velger et gir som er for lavt ved pådrag igjen.
Det er altså ikke mulig å endre dette ved sw oppdatering?
Dette b4 upgrade lokket, er omtalt på forumet,
hindrer bilen å gå i fri ved køkjøring. Hindrer ikke dette lokket kassa i å gå i fri
under 1500 omdr?! Noen som har kjennskap til dette?

Thomazz
13/10/14, 20:51
Min går ikke i fri ved kø kjøring. Man merker liksom at den er i gir å drar litt. Merkes særlig godt npr jeg vipper den til N at den frir ut. Nå er det ny kasse i min. Mulig det er derfor?

64PV
13/10/14, 21:19
Dette b4 upgrade lokket, er omtalt på forumet,
hindrer bilen å gå i fri ved køkjøring. Hindrer ikke dette lokket kassa i å gå i fri
under 1500 omdr?! Noen som har kjennskap til dette?

Det lokket har ingenting med det å gjøre. Lokket hadde en konstruksjonsfeil, som gjorde at en skive under der løsnet og forårsaket harde girskift (2-3 gir eller 3-4 gir.. husker ikke helt).
Softwaren var vel til å begynne med slik at kassen gikk i fri når en bremset ned og sto i ro med bremsepedalen inne (eks i lyskryss).
Den koblet da inn igjen med et lite rykk når en gikk av bremsen og på gassen for å kjøre ut av lyskrysset. Denne funksjonen går visstnok an å fjerne med en software-oppgradering.

Torsen67
13/10/14, 21:33
Jeg har fjenet den frifunksjonen. Skal visst slite mye på kassa ved typ bykjøring.

Thomazz
13/10/14, 21:34
Jeg pleier å sette den i N ved stopp som som varer en stund. Er da dette heller ikke bra for kassa? Jeg gjør dette for at converteren ille skal stå å gnage.

64PV
13/10/14, 22:09
Spørs vel hvor lenge du står i ro med bilen. Ikke nødvendig å sette den i N bare for å vente på grønt lys. Ingen fare med å la den stå i D og la konverteren gnage som du beskriver. Med mindre du lar den stå så lenge at olja blir varm. Men da snakker vi antakeligvis om timesvis.

larsverm
19/10/14, 14:54
Det er sikkert mye å gå på. Selv setter jeg den heller ikke i N ved rødt lys eller vanlige korte stopp i trafikken, men derimot stort sett ved rødt lys eller manuell dirigering ved veiarbeid hvor det virker sannsynlig at man blir stående noen minutter.

Thomazz
20/10/14, 21:25
Er det jeg gjør og

Hdmann
01/11/14, 15:28
Ja ja, da er det vel bare å konkludere med at kassa er "normal" og være glad for at den er i orden.. Selv om væremåten er irriterende. Takker for alle svar.

knetrom
05/11/14, 12:42
Har du prøvd å gi mindre gass, Hdmann? Min sekstrinns er typisk treg som en Volvo pleier å være, så hvis jeg blir utålmodig og gir mer gass når "ingenting" skjer (f.eks når bilen girer ned samtidig som jeg prøver å ta en luke eller noe), så girer bilen bare ned flere gir (og fortsatt skjer ingenting, før jeg til slutt spinner av gårde på 1. eller 2. gir som en tosk). Kanskje ikke helt overførbart til din situasjon, men mitt problem med for lave gir i lav fart løser jeg i hvertfall med å prøve å ikke gi mer gass enn jeg føler jeg hadde gjort om bilen hadde vært i det riktige giret allerede.

Daniel V
06/11/14, 11:14
Har du prøvd å gi mindre gass, Hdmann? Min sekstrinns er typisk treg som en Volvo pleier å være, så hvis jeg blir utålmodig og gir mer gass når "ingenting" skjer (f.eks når bilen girer ned samtidig som jeg prøver å ta en luke eller noe), så girer bilen bare ned flere gir (og fortsatt skjer ingenting, før jeg til slutt spinner av gårde på 1. eller 2. gir som en tosk). Kanskje ikke helt overførbart til din situasjon, men mitt problem med for lave gir i lav fart løser jeg i hvertfall med å prøve å ikke gi mer gass enn jeg føler jeg hadde gjort om bilen hadde vært i det riktige giret allerede.

Kjenner meg igjen i den beskrivelsen der. Gamle Volvoautomater blir fort forvirret hvis man er litt hard på høyrefoten.

Jeg er helt enig. Det høres jo helt retardert ut når man spinner avgårde i andregir med turtelleren omtrent på rødstreken :p Hadde en sånn i dag tidlig i sentrum. Folk snur seg jo og lurer på om det kommer en pensjonist helt uten pedalfølelse.

Vilvo
09/11/14, 21:28
Det er programvaren som gjør at bilen frir ut. Originalt fra Volvo skal den fri ut så lenge du kjører i 70 km/t eller lavere og slipper gassen. Kjører du i f.eks 80 så skal den bremse på giret til du er nede i 70, så fri ut.

Bilene er 10 år gammel så det må vel være noen som har prøvd å hacke seg inn på programmeringen av kassen?
Denne oppførselen er helt dust, har tenkt på det selv. Miljøvennlig er det absolutt ikke å la motoren gå på tomgang og bremse vekk bevegelsesenergien på bremseskivene så det kan neppe vært argumentet.
Tror den velger gear etter omdreiningshastighet og ikke etter moment på lave turtall.
Virker som valget på moment er laget som 3-4 knepp, burde vært 10. Men om man kunne justert det nederste valget litt så kanskje...?

Thomazz
09/11/14, 21:32
Jækla dumt at den frir ut under 70 fks vid man skal kjøre ned trollstigen etc da. Må bremse hele veien.

Min har ny kasse å den frir så vidt jeg vet ikke ut. Kan bremse på gir ved å gire nedover.

eab
09/11/14, 21:56
Som jeg skrev tidligere i tråden så er det ikke hastigheten som avgjør om kassen "frir ut". Det er turtallet. Det er ofte at girkassen ligger i 3. eller 4.gir med lockup 100% låst, selv om girspaken står i D. I disse tilfellene så kjører man jo saktere enn 70... Og i bratte bakker så er det jo normalt å skifte ned et gir eller to, både med automatgir og manuelt gir.

Når det er sagt så er disse aw50-55 kassene tragiske. Til og med en god gammeldags th350 er mer forutsigbar og bedre å kjøre med.

Et prakteksempel fra min bil:

Akselerere normalt/rolig fra 40-50 opp til 80-90. Girkassen skifter gir helt fint, og rundt ca 65-70km/t i 5.gir låser lockup og turtallet faller til rundt 14-1500. Når man så kommer til ca 80km/t (fortsatt med gasspedalen i samme stilling) slipper lockupclutchen og turtallet øker mot 2000rpm. Dette fører til at man må gi mer gass for å holde samme akselerasjon som tidligere, og turtallet øker enda litt mer. Først når man nærmer seg 90 så går lockupclutchen på igjen.

Like irriterende hver gang...

knetrom
11/11/14, 15:26
Har merket at min 6-trinns girer som en normal automatkasse (dvs den går i gir når du girer ned uten å gi gass) når den har turtall på over 2000rpm før jeg girer ned. Har jeg 1500rpm og girer ned for å bremse på gir, går den i fri.