PDA

Vis full versjon : USB til COM



TeamBørnOut
21/06/10, 16:50
Skal kjøpe en USB til COM overgang fordi lappetussen dessverre er noen år forny! Vet at mange med MS sliter med "dårlige" overganger å ikke får skrevet / kontakt med hjernen.
Noen som har vært borti dette å har en adapter å anbefalle?

TeamBørnOut
21/06/10, 16:52
er dette noe å satse på?
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150500023

hgnubel
21/06/10, 18:05
Jeg har god erfaring med Sunsway/ST-labs: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=107836

Dvs, jeg har god erfaring med å bruke den med litt sære systemer over seriellporter, men ikke bil-relatert enda. Om en uke eller to kan jeg kanskje si noe om hvor bra den funker sammen med denne (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34481).

TeamBørnOut
21/06/10, 18:54
Jeg ble så gira at jeg dro å kjøpte den :D
Men ble jo litt skuffa når jeg kom hjem å så at jeg manglet serial port overgangen fra innovaten min til adaptronicen. kan jo seff kjøre den rett på. men kunne tenkt meg å hatt den for seg selv så jeg har egen logg mulighet for bb lamdan der også. greit å sammenligne(som om jeg har en dritt erfaring med det :D)

TeamBørnOut
21/06/10, 19:02
Fan! er bare Lm1 som har com utgang. da blir det enten en slik eller at jeg kobler meg innpå :D litt synd men men

Teebob
22/06/10, 06:55
Jeg jobber med programering av brannsentraler, telefonsentraler etc. Og de fleste sentraler bruker vanlig seriell port.
Disse USB - Seriell adapterene er stortsett ubrukelige. Har prøvd mange, alt fra clas ohlson, til dyre proff greier.. Men, har ikke fått 100% stabil overføring med noe av det.

Kjøp deg heller en gammel laptop med vanlig god gammeldags seriellport, det så kan du heller ha den liggende i bilen..

Tore
22/06/10, 07:31
Personlig hr jeg kun gode erfaringer med USB til RS232 overganger med FTDI chipset, slik som denne, mellom ulikt RS232-utstyr og PC uten serieport:
http://cgi.ebay.com/USB-Serial-RS232-Adaptor-Cable-DB9M-FTDI-NEW-b-/360239793463?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53dff70537

gaupe
22/06/10, 08:17
Jeg jobber med programering av brannsentraler, telefonsentraler etc. Og de fleste sentraler bruker vanlig seriell port.
Disse USB - Seriell adapterene er stortsett ubrukelige. Har prøvd mange, alt fra clas ohlson, til dyre proff greier.. Men, har ikke fått 100% stabil overføring med noe av det.

Kjøp deg heller en gammel laptop med vanlig god gammeldags seriellport, det så kan du heller ha den liggende i bilen..

Er heilt enig, alternativet er port-replikator/docking stasjon, bytte til laptop som har serieport, eller bruke serieport via PCCard, men dette er det vel få lavende laptopar som har.

Tore
22/06/10, 08:22
Er heilt enig, alternativet er port-replikator/docking stasjon, bytte til laptop som har serieport, eller bruke serieport via PCCard, men dette er det vel få lavende laptopar som har.

Har vært borti billige PCCard serieporter som faktisk egentlig er en USB adapter og så en USB til RSR232 chip. Disse fungerer ikke bedre enn USB til RS232 adapterne, da de faktisk er det samme.

gaupe
22/06/10, 08:27
Har vært borti billige PCCard serieporter som faktisk egentlig er en USB adapter og så en USB til RSR232 chip. Disse fungerer ikke bedre enn USB til RS232 adapterne, da de faktisk er det samme.

Nei, er ikkje spesielt enkelt å orientere seg, og om ein då berre får ein PCI-bridge til USB-controller, så er ein like langt.

Hadde nokre jobbar der eg var avhengig av å kunne gjere ein jobb over serieport til avtalt tid, og når du brukar opp di tilgjengelege tid på å plagast med USB-adapteren, så får du ikkje mykje tid til å gjere den jobben du skal. Har stort sett bort docking-stasjon/port-replikator i det siste, til slikt. Før det, har eg alltid hatt med laptop med skikkeleg serieport.

ChrML
22/06/10, 09:50
Hva skjer med at diverse sprut ikke henger med i tiden og går over til USB? Det er ikke så mye mer avansert å lage USB programmerbart sprut, det krever kun en chip til på brettet.

TeamBørnOut
22/06/10, 10:26
Adaptern lever jo sitt eget liv! men å bruke den i bil var bare å drite i :D den "forsvant" når jeg starta bilen :D sikkert tenninga eller gammle plugkabler :) skulle bare prøve lamdan å se hvordan dette fungerte, men det var 250spenn i dass :P så da kasta jeg vekk 2lapper i går :D

gaupe
22/06/10, 10:35
Hva skjer med at diverse sprut ikke henger med i tiden og går over til USB? Det er ikke så mye mer avansert å lage USB programmerbart sprut, det krever kun en chip til på brettet.

Er det så mykje å følge tida? Så må ein kanskje ha enda nokre driverar installert. Tippar på at sprut med USB på, er eigentleg berre ein USB-seriell sak, som du igjen må installere drivar på, som er like kranglete.

ChrML
22/06/10, 10:38
Er det så mykje å følge tida? Så må ein kanskje ha enda nokre driverar installert. Tippar på at sprut med USB på, er eigentleg berre ein USB-seriell sak, som du igjen må installere drivar på, som er like kranglete.
USB er jo seriellt, ja. Det er litt mer jobb på kretskortet for å støtte USB (trenger en chip for USB interface) og litt kode rundt det for kommunisering og skriving til resten. Ikke allverden. Og en veldig basic driver som man bare kan sende med på en CD.

Tore
22/06/10, 10:44
Som Gaupe sier; om denne chipen sitter på kretskortet til spruten eller om den sitter på en USB til RS232 kabel spiller liten rolle. Vil trolig være omtrent like mye strul med å få det til å virke uansett så lenge det inbefatter drivere som skal funke mot OS osv...

TeamBørnOut
22/06/10, 10:46
Noen som vet om man får noen "nyere" pcer til en billig penge med com port da?

Tore
22/06/10, 10:54
Noen som vet om man får noen "nyere" pcer til en billig penge med com port da?

Billig penge var kanskje problemet her; men det finnes iallefall fortsatt PC'er med seriell port; f.eks DELL Latitude E5500: http://www1.euro.dell.com/no/no/store-bedrifter/Dell-b%C3%A6rbare-PC-er/laptop_latitude_e5500/pd.aspx?refid=laptop_latitude_e5500&s=pad&cs=RC1078549

ChrML
22/06/10, 10:58
Som Gaupe sier; om denne chipen sitter på kretskortet til spruten eller om den sitter på en USB til RS232 kabel spiller liten rolle. Vil trolig være omtrent like mye strul med å få det til å virke uansett så lenge det inbefatter drivere som skal funke mot OS osv...
Tviler sterkt. Sålenge USB chippen på kortet tar seg av skrivingen til resten og har et eget interface mot datamaskinen med en enkel driver til å ta seg av det så skal ikke det være noe problem. Kan ikke se for meg at det er værre å få et sprut til å fungere på den måten enn hva som helst annet av USB maskinvare som skrivere og scannere som i prinsippet virker på samme måten angående dataoverføring.

TeamBørnOut
22/06/10, 11:01
prisen begynte på "fra 7700kr". det syns jeg ikke er ille? betalte vell noe sånt for pavilion tx2000n min. men den delln er kanskje veldig mye dårligere? :D

Tore
22/06/10, 11:23
Annen PC med serieport er Compaq 6730b: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599408&view=detailed#ProductTabs

Tore
22/06/10, 11:30
prisen begynte på "fra 7700kr". det syns jeg ikke er ille? betalte vell noe sånt for pavilion tx2000n min. men den delln er kanskje veldig mye dårligere? :D

+ moms og frakt. Mye dårligere? Kommer jo helt ann på hva man skal bruke maskinen til det. Den pavilionen din er jo helt ubrukelig til kommunikasjon med spruten din f.eks. :)

gaupe
22/06/10, 11:35
USB er jo seriellt, ja. Det er litt mer jobb på kretskortet for å støtte USB (trenger en chip for USB interface) og litt kode rundt det for kommunisering og skriving til resten. Ikke allverden. Og en veldig basic driver som man bare kan sende med på en CD.

Og den drivaren har du til XP, vista, windows 7, windows 98, 95?

Og sjølvsagt har du den til freebsd, linux osv? Gjerne slikt som ein vil bruke i ein embedded samanheng.

Dette brukar å vere greitt når all informasjon er tilgjengeleg for å programmere mot dette grensesnittet. Men mykje av dagens hardware er ganske lik, og derfor er mykje av funksjonaliteten då i drivaren, og den har ikkje leverandøren lyst til å opne opp.

For Megasquirt er ikkje dette noko problem, alt er opent der uansett, men for andre meir properitære og lukka system, så må ein forhalde seg til det leverandøren gir deg. Og det er ikkje så festleg lengre, når leverandøren har ingen interesse av å oppdatere lengre.

ChrML
22/06/10, 11:45
Og den drivaren har du til XP, vista, windows 7, windows 98, 95?

Og sjølvsagt har du den til freebsd, linux osv? Gjerne slikt som ein vil bruke i ein embedded samanheng.

Dette brukar å vere greitt når all informasjon er tilgjengeleg for å programmere mot dette grensesnittet. Men mykje av dagens hardware er ganske lik, og derfor er mykje av funksjonaliteten då i drivaren, og den har ikkje leverandøren lyst til å opne opp.

For Megasquirt er ikkje dette noko problem, alt er opent der uansett, men for andre meir properitære og lukka system, så må ein forhalde seg til det leverandøren gir deg. Og det er ikkje så festleg lengre, når leverandøren har ingen interesse av å oppdatere lengre.
Yep, ser det problemet med lukkede og ferdigprogrammerte systemer. Lurte igrunn mer på hvorfor leverandøren ikke ordner bedre løsninger på dette, men hvis det er leverandører som ikke har noen interesse av å oppdatere lenger så blir jo det et problem.

gaupe
22/06/10, 12:07
Yep, ser det problemet med lukkede og ferdigprogrammerte systemer. Lurte igrunn mer på hvorfor leverandøren ikke ordner bedre løsninger på dette, men hvis det er leverandører som ikke har noen interesse av å oppdatere lenger så blir jo det et problem.

Det kan vere fordi dei ikkje har lov, fordi dei har signert på ein NDA hos ein underleverandør osv.

TeamBørnOut
22/06/10, 12:19
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=590772&view=detailed#ProductTabs tror jeg bestiller meg en slik. billig og stor! stor skjerm er greit når man sitter i bil.
2500kr billigere en komplett sin også = mer penger til bil :D

TeamBørnOut
22/06/10, 12:20
fler som får opp stygge priser her? :D http://sok.dell.no/1/1/9364-dell-inspiron-1545-b%C3%A6rbar-harddisk-500gb-seriell-ata-5400-rpm.html

edit: Totalt 622,000.00 kr :D

Tore
22/06/10, 12:31
fler som får opp stygge priser her? :D http://sok.dell.no/1/1/9364-dell-inspiron-1545-b%C3%A6rbar-harddisk-500gb-seriell-ata-5400-rpm.html

edit: Totalt 622,000.00 kr :D

Jepp :) Må være sykt bra maskin :p