PDA

Vis full versjon : 05 V70N Vil ikke utav P



Petter M
07/10/14, 21:30
05 v70N Diesel Automat.

Hva kan være problemet, og hvordan løse problemet?

Girspaken står fast i p.

Er det en vire eller en sensor?

TommyG
07/10/14, 21:48
løfter du opp luftfilterboksen ser du ene enden av wiren, og andre enten ser du under gearspaken. Du får vel gjerne ikke av dekselet ved gearspaken når den står i P. Så du kan først løfte opp luftfilterboksen, og se om du får skiftet gir derfra.

Jeg har nylig hatt samme problem selv. Da var det en blåtann øreplugg som hadde falt nedi der en gang for lenge siden, for til slutt å kile seg fast så jeg ikke fikk rikket girspaken.

Frydenbø trodde først det måtte være lås fra tenning som var synderen

Per Turbo
07/10/14, 22:19
Ikke ukjent at det er låseknappen på gearspaken som er ødelagt.. Da står'n fast.

Feks denne til biler uten Geartronic

http://www.ipdusa.com/products/5772/115123-gear-shifter-knob-button-p2-v70-s60-without-geartronic

TommyG
13/10/14, 06:59
Ikke ukjent at det er låseknappen på gearspaken som er ødelagt.. Da står'n fast.


Hva nøyaktig er det som ryker på den knappen? Min har akkurat låst seg igjen. Når jeg prøver å bevege hendel/wire under panseret får jeg den i revers, men ikke videre.

Hvordan får en byttet den knotten i såfall?
Min er geartronic

Morgis
13/10/14, 08:29
Er det ikke en elektromagnetisk lås også som jobber mot bremsepedalen på den ?

Per Turbo
13/10/14, 09:17
Om du trykker inn knappen skal du kjenne motstand, er den helt løs så har noe knekt inni spaken.

Jo stemmer det Morgis sier og, når du vrir om nøkkelen til første steget, så får du endret gir men ikke når tenning er av.

TommyG
13/10/14, 10:23
min er ikke løs. Knappen går ca 2/3 inn. Altså ikke langt nok inn til at den åpner

Daniel V
13/10/14, 10:26
Når motor er på, og bilen står i P og du trykker inn bremsen skal du kjenne et knepp i spaken :)

TommyG
13/10/14, 10:38
Tror ikke den knappen kan være knekket, men kan noe slark i den gjøre at den ikke tar ordrentlig? Nå er det tredje gangen jeg har dette problemet. Alle gangene, i dag også, har den løsnet og virket en god stund etterpå.

Jeg har ikke kjent dette kneppet som Daniel snakker om, men jeg har heller ikke kjent etter det.

Per Turbo
13/10/14, 10:53
Om du må trykke den så langt inn er det ikke det normalt.

Om jeg legger hånda på girspaken og legger litt press bakover og så trykker inn så slipper den taket nesten med en gang jeg trykker inn.

Per Turbo
13/10/14, 10:55
Den kneppet kan variere litt fra bil til bil har jeg funnet ut, på den jeg har nå er det ikke noe knepp men på tidligere biler har det vært tydelig på noen av de ja.

TommyG
13/10/14, 11:13
Om du må trykke den så langt inn er det ikke det normalt.

Om jeg legger hånda på girspaken og legger litt press bakover og så trykker inn så slipper den taket nesten med en gang jeg trykker inn.

vanligvis må den knappen helt inn for at jeg skal kunne gire, men nå når den går kun 2/3 slipper den ikke låsen

kimove
13/10/14, 13:56
På vår var det tenningslåsen som var gåen :p

Daniel V
14/10/14, 08:45
Det er jo faktisk tre ting det kan være. Tenningslåsen, fysisk feil på spakknappen eller feil på magnetlåsen som er koblet til bremsen.

Det er jo de tre tingene som "låser" spaken i Park. Du kan jo selvfølgelig ha noe som har kilt seg under dekselet da.. Men sånn som du forklarer problemet så høres det jo ut som at det er knyttet til en av de tre låsemekanismene, og ikke til selve girkassen.

TommyG
14/10/14, 09:27
ser ut til at det er selve knappen som er synderen. Håper på det så det blir en slutt på dette problemet

Per Turbo
14/10/14, 12:02
Husker ikke i farta om du får den løst fra Volvo, eller må bytte helle spaktoppen, altså hodet hvor knappen sitter.
Mener det er derfor ipd bl.a. har disse for løssalg. Kan evnt sjekke hos bcb eller scstyling men skal du ha det kjapt fikset er det nytt spakhode / girkule som gjelder.

Petter M
22/10/14, 18:25
På min var det vire som går fra tenningslås å ned til spaken som var problemet:P