PDA

Vis full versjon : Angående ettermontering av kjørecomputer i V70N



TheStig
07/10/14, 13:39
Jeg lurer på om det er noen av dere kloke hoder som kan fortelle meg om det er mulig å ettermontere computer i min 2.0T V70N 2000 mod?

Jeg har funnet blinklyshendel med infoknapp og vrihjul til nevnte modell, men så enkelt er det vel ikke? Ligger programvare og kontakt klart sånn at det er plug an play eller må jeg ha utstyr for å aktivere computeren i systemet i tillegg?

Jeg ettermonterte computer selv i 850'n, men der var det relativt enkelt.

eab
07/10/14, 14:08
Det er bare å montere blinklyshendelen og legge inn software. Det eneste "problemet" er at programvaren koster ca 3500kr...

TheStig
07/10/14, 15:59
Hos en volvoforhandler ja, hadde håpet at noen kanskje hadde utstyret og kunne lagt det inn LITT rimeligere. :)
For da kunne jeg tenkt meg å gått til innkjøp av blinklyshendel ganske fort, men for 3500 kan jeg godt kjøre uten computer ei stund til.

TheStig
07/10/14, 16:01
Men da fikk jeg iallefall svar på det jeg egentlig lurte på, at jeg trenger software i tillegg til hendelen. Takk eab. :)

volvoRsport
07/10/14, 16:40
Hos en volvoforhandler ja, hadde håpet at noen kanskje hadde utstyret og kunne lagt det inn LITT rimeligere. :)

SW er ikke noe som er tilgjengelig for enhver med VIDA/DiCE, det må kjøpes.

TheStig
07/10/14, 20:25
Ok, skjønner. Da vet jeg iallfall det, får la computerplanene ligge litt på is inntil videre da.
Har noen andre små planer for bilen som kommer i første rekke.

eab
07/10/14, 20:55
Kjørecomputer er ikke noe stort savn for min del, lurer jeg på forbruket så drar jeg fram kuleramma etter å ha fyllt opp på stasjonen :)

TheStig
07/10/14, 21:10
Det er ikke noe MUST for min del heller, mere kjekt å ha. Iallefall hvis det lar seg fikse relativt enkelt.
Dessuten syns jeg det er litt kjekt å ha muligheten til å gløtte innom forbruket av og til, både snitt og aktuellt forbruk allt ettersom.

Per Turbo
07/10/14, 22:12
Det ligger rundt 0,8 på langkjøring og 1,0-1,2 på bykjøring samma rakkern hehe

Jimmen
08/10/14, 09:05
Hva med og kjøpe CFE?
Jeg har det, + kjørecomputer.. Kjempefornøyd!

http://www.volvotech.eu/

Får en del ekstra som er greit og ha!
*Automatisk opp\ned kjøring av vinduer via fjernkontroll
*Fjernstart av dieselvarmer
*Digital turteller og fart
*Liter igjen på tanken
*Innetemp + temp på kjølevann
*Vintermodus som kan programmere automatisk setevarme + frontrute
++

Husker ikke alt, men kan legge inn screenshot av programmet der du velger utstyr om du vil?

Per Turbo
08/10/14, 12:09
Må du ikke ha kjørecomputer før CFE?

Jimmen
08/10/14, 20:49
Om kjørecomputer må være der vet jeg ikke, men regner vell med at skjermen til kjørecomputer er der fordi?
Eneste jeg bruker for å endre i displayet er reset knappen (den må du vell ha..) og knappene til speilet..

Ønsker dere video eller?

Per Turbo
08/10/14, 20:49
Snurr film!

Christian
08/10/14, 20:52
Skjermen er der uansett ja, men ikke reset knappen. Kun READ på enden av hendelen.
Jeg trodde også man måtte ha kjørecomp., men jeg har aldri prøvd :)

TheStig
08/10/14, 22:04
Jeg har iallefall kun read-knappen på enden pr i dag, om jeg får til å bruke reset-knappen om jeg bytter hendel uten å legge inn sw er vel også ganske usikkert?

Men jeg har vært i kontakt med en svenske som har tilbudt seg å legge inn sw for meg, men han anbefalte meg å stikke innom Volvo først uansett for å få lagt inn siste oppdatering av CAN.

Er det noen som vet hva det kan koste å få tatt en sånn oppdatering?

Svirre
08/10/14, 22:07
Aner ikke, men det beste hadde vel vært en service 2.0 i ditt tilfelle. Da blir bilens programvare oppgradert til siste versjon. Den følger med servicen du har på bilen, men om du får den løst ved siden av er jeg usikker på.

TheStig
08/10/14, 22:27
Skjønner, jeg får prøve å svinge innom hos Volvo en av dagene og spørre rett og slett.

Per Turbo
08/10/14, 23:00
Kjør til Petter i Halden da vel... kan sikkert hjelpe ;)

TheStig
08/10/14, 23:21
Petter i Halden? Jeg var ikke engang klar over at vi hadde en Petter i Halden.. :p
Jeg har sikkert ikke fulgt med i timen nå.. :p

Per Turbo
08/10/14, 23:38
Petter jobber på Jensen & Scheele der, du finner han om du søker han opp her på forumet.
Ikke sikkert han kan hjelpe, men verdt forsøket :)

TheStig
09/10/14, 00:01
Da kjenner han sikkert denne bilen veldig godt, for den har vært i Jensen & Scheele's eie eller hvertfall bilen til en av de ansatte der siden den var ny og fram til ganske nylig.. :p

Jimmen
09/10/14, 21:00
Filmet en kjapp video, og var litt mørkt desverre.
Men ja, bruker Reset knappen og knappene til speilene for å navigere :)

Kom på nå at det ligger lignende video på youtube :p

http://vid354.photobucket.com/albums/r416/jimrunelaugen/Mobile%20Uploads/2014-10/20141009_211514_zpshx4j67si.mp4

Ønskes det bilde av programmet der du kan endre diverse kan jeg godt gjøre det..

TheStig
24/10/16, 19:37
Nå har denne tråden ligget død etpar år, men blåser nytt liv i den igjen.

Grunnen er at jeg nå har fått montert ny blinklyshendel med dreiehjul for computer og reset-knapp. Jeg kan bekrefte at computerfunksjon er fortsatt like død, men jeg er ihvertfall et lite steg nærmere målet.
Spørsmålet nå er bare om jeg skal få lagt inn SW eller om jeg skal prøve en sånn CFE..

Men det er jo et hav av CFE moduler å velge i, så hvilken skal man velge evt?



Sendt fra en tøttsjtelefon

Daniel V
24/10/16, 20:38
Volvotech sin er vel den mest anerkjente.

Jeg må vel ærlig innrømme at din V70 er den første P2en jeg har hørt om som ikke har kjørecomputer originalt.

TheStig
24/10/16, 21:39
Volvotech sin er vel den mest anerkjente.

Jeg må vel ærlig innrømme at din V70 er den første P2en jeg har hørt om som ikke har kjørecomputer originalt.
Ja det kan du si.. Er vel vektbesparende å kjøre uten den plastringen og resetknappen på blinklyshendelen.. [emoji14]

Har jo ikke rails heller, så der sparer jeg inn MYE. [emoji5]

Men angående Dice/Vida, det går ikke an å "aktivere" computeren via det? Man må inn hos Volvo for å legge inn softwaren?

Sendt fra en tøttsjtelefon

Per Turbo
24/10/16, 22:08
Ja må innom Volvoforhandler da de må laste det ned fra Volvo sentralt og legge det inn i bilen




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

TheStig
24/10/16, 22:17
Ja må innom Volvoforhandler da de må laste det ned fra Volvo sentralt og legge det inn i bilen




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Skjønner.. Det var her jeg skulle kontakte Petter var det ikke? [emoji5]
Tro om han kan fikse dette rimeligere enn 3500,-?

Sendt fra en tøttsjtelefon

Svirre
24/10/16, 22:21
Programvaren koster en del, så derfor den summen :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Per Turbo
24/10/16, 22:21
Det vet jeg ikke, spørs hva softwaren koster fra Volvo til forhandleren, noen er dyre og andre veldig dyre mens andre sw er veldig billige.






Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

TheStig
24/10/16, 22:28
Ok, da får det være..
Kjekt med computer, men ikke SÅ kjekt. Jeg får heller vurdere Volvotech CFE da.
Takk for svar, Svirre og Per Turbo.


Sendt fra en tøttsjtelefon

Per Turbo
24/10/16, 22:38
Kjørecomputer er ikke viktig i mine øyne, bruker den ytterst sjelden og kunne fint klart meg uten. Men det er meg hehe Hadde aldri brukt så mye penger på det ihvertfall




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

TheStig
24/10/16, 23:02
Kjørecomputer er ikke viktig i mine øyne, bruker den ytterst sjelden og kunne fint klart meg uten. Men det er meg hehe Hadde aldri brukt så mye penger på det ihvertfall




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Nei, helt enig med deg. Jeg er litt gearhead og elsker alt som utgjør det lille ekstra, men det finnes grenser selv for meg.

Finnes tusen andre ting jeg vil bruke 3500kr på framfor kjørecomputer, det er sikkert!


Sendt fra en tøttsjtelefon

Per Turbo
24/10/16, 23:04
Samme her, moro med stæsj og ekstrautstyr men ikke for enhver pris




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Daniel V
24/10/16, 23:14
Spørsmålet blir jo bare hvor mye CFE klarer å få til uten kjørecomputer. Det kan jo du bli den første til å teste! ;)

TheStig
24/10/16, 23:18
Spørsmålet blir jo bare hvor mye CFE klarer å få til uten kjørecomputer. Det kan jo du bli den første til å teste! ;)
Nåja, vi får nå se på det.. Får kanskje heller høre med Jimmen om vi kan møtes en gang så jeg får teste ut hans CFE i min bil før jeg bestiller noe som helst. DET høres ut som en plan.. [emoji5]


Sendt fra en tøttsjtelefon

Daniel V
24/10/16, 23:18
Høres ut som en grei plan det ja ;) Kjedelig å ryke på 3000,- for CFE hvis det ikke kan brukes til en dritt omtrent :p