PDA

Vis full versjon : motorbytte i 88 mod 240



morpheusbd
06/10/14, 16:16
hei. dette har sikkert blitt spurt om 100 ganger før men finner ikke noe bra svar.

jeg skal hente meg 240 neste uke. og lurer på hvordan det er og få godkjent motorbytte til turbo motor-
står en 230k i den nå,

hva anbefaller dere?

og hvordan er det og godkjenne?

Nilsson
06/10/14, 18:24
Får godkjent 220hk og 280(?)nm i 240 med ventilerte skiver (det har du) og store bremsekraft forsterkeren (det har du nok ikke). Skriv søknad, bytt motor og godkjenn :)

sekse
06/10/14, 18:32
Og ta gjerne kontakt med teknisk hos Volvo Norge for å få godkjenningspapirer til ditt chassinr :)
Det gjør det litt enklere hos biltilsynet.

morpheusbd
07/10/14, 05:46
okey så ikke store problemer med andre ord:) takk for var:)

morpheusbd
07/10/14, 18:01
må jeg ha papirer på bilen motoren kommer i fra?

Bård
07/10/14, 18:08
Må ha enten kvittering på motor el salgskontrakt på bilen mener jeg

morpheusbd
07/10/14, 20:05
kvittering?

Bård
07/10/14, 21:17
Er vel for å bevise at motor ikke er stjålet.

XubX
08/10/14, 09:37
Må ha papirer på motor. Helst med vognkort fra bilen den er stått i.

Må sendes søknad til biltilsynet om motorbytte. Nettopp sendt inn søknad selv.
Må ha papirer fra volvo norge som viser hva 240 er godkjent for HK og NM. Har disse papirene du kan få om intr. Disse må du ha med når du skal godkjenne bilen på BT.

Når søknaden er godkjent, må du inn på et Volvo verksted og vise bilen. Der sjekker de at nødvendige ting er byttet, og at jobben er gjort greit.

Neste er å inn på biltilsynet å vise bilen med nye motoren. Papirer på motor, den godkjente søknaden, papirer fra volvo norge må taes med.

Så lenge alt ser bra ut, og ser orginalt ut bør det gå greit. Med en gang de ser chrome, blå slanger osv blir de negative, og de blir vanskelige nå ha med å gjøre.

morpheusbd
08/10/14, 17:09
okey:9 takker for hjelp. mangler og hente bilen og finne en motor/delebil med motor og så er det bare og søke og sette i gang ombygging:) tar gjerne i mot papirer om du har:)

morpheusbd
08/10/14, 19:25
en siste ting. kan jeg bruke motor fra feks 740 eller lignende? og godkjenne det?

Ola Moen
08/10/14, 20:55
En må ikke innom Volvo og vise fram bilen da. Da skal de jaggu være sære.
De prøvde seg med det med broder'n for noen år siden.
Som broder'n sa: -Jeg jobber som Volvo mekaniker på Bilia, og har holdt på med de bilene i 10 år. :-)
Da var det ikke no mer spørsmål.
Jeg har heller ikke trengt å innom Bilia for slikt.

Ola Moen
08/10/14, 20:57
"Det godkjennes alternative Volvo bensinmotorer"
Spiller ingen rolle hvilken bil de har sittet i så lenge de er innenfor de effektene Volvo har satt, og at foraksellast ikke overskrider 830 kg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/378.jpg

morpheusbd
08/10/14, 22:34
konge:) lettere og finne 740 motor i svergie enn 240 hehe:) tusen takk for ALL hjelp:)

Ola Moen
08/10/14, 22:42
Om du bruker fra 740 eller 940 spiller ingen rolle :-)

Etern1ty
09/10/14, 00:40
Jeg gjorde dette selv i sommer, og det er faktisk rimelig enkelt.

Send en søknad FØR(!!!!!) du begynner å bygge. der legger du med det papiret som just var postet her, og forklarer hva du skal gjøre. ganske enkelt.
Ventilerte skiver har du så det er i boks, bremsekraftforsterker har jeg aldri hørt om at det må gjøres noe med...

Så må du ha tak i motor med tilhørende, du må ha et papir som tilsier hvilken bil motoren kommer fra (gjerne vognkort etc, noe som knytter opp motornr mot bilen er en fordel), og gjøre ombygginga. et enkelt og greit motorbytte. ettersom du tar ut en med K så må du ha tak i LH 2.4 ledningsett og bytte det. grei jobb men tar litt tid. Du må også ha formotstand til dysene, med mindre du får tak i høyohms dyser.
Når jeg var på visning med min så var det original FK med saab høyohms dyser på samme størrelse, og jeg hadde silikonslanger og powerfilter etc uten at det var noe problem. viser du at du bygger som en mekaniker og ikke en fjøsnisse, samt har en god dialog og søknad så er de greie å ha med og gjøre. lykke til!

Etern1ty
09/10/14, 00:42
Må ha papirer på motor. Helst med vognkort fra bilen den er stått i.

Når søknaden er godkjent, må du inn på et Volvo verksted og vise bilen. Der sjekker de at nødvendige ting er byttet, og at jobben er gjort greit. Det har jeg ihvertfall aldri hørt om, at du må inn på et volvo verksted så de kan gjøre samme jobben som biltilsynet må gjøre etterpå?

Så lenge alt ser bra ut, og ser orginalt ut bør det gå greit. Med en gang de ser chrome, blå slanger osv blir de negative, og de blir vanskelige nå ha med å gjøre. Ikke egentlig, vis at du gjør det ordentlig så kan selv den vanskeligste bil godkjennes. -----