PDA

Vis full versjon : tungstartet v70xc med 2,5t motor



Kjetil Nylund
03/10/14, 16:30
noen som har greie på disse motorene og kan hjelpe meg litt igang på feilsøking?
er en 193hk. må kine litt ved kaldstart og når den starter så går den de førtste sekundene på ca 500 omdr. og stiger så opp til normalt 7-800.
synes og kjenne en eim av bensin etter oppstart..
gikk forøvrig gjennom pkk uten anmerkninger og ingen feilkoder lagret..

Kjetil Nylund
03/10/14, 16:38
er foresten en 98 mod og ellers fungerer motor helt fint

medbakhjulstrekk
07/10/14, 17:31
sjekka fordeler? coil? tennplugger?

Jimmen
08/10/14, 09:19
Sjekk vakuumtreet, min gamle 2.5T var litt sånn men kjente ikke noe bensinlukt jeg da.

Finnes under det svarte lille dekslet til høyre for innsuget, ser en vakuumstasjon som ser ut som et lite tre der, festet med 1 10mm skrue.. løsne den så er det en o-ring som bruker og gå i stykker der. byttet den og vips så var bilen som ny, gikk bedre også da jeg hoppet fra 0.5 til 0.7 i trykk med ny o-ring!

brukernavn
08/10/14, 09:44
Vakumtre?


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
08/10/14, 11:06
Vakumtre?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er det kalles ja, på folkemunne. En turbomotor har akkurat samme delen.

brukernavn
08/10/14, 11:08
Jo men hva er det? [emoji85]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
08/10/14, 12:00
Jo men hva er det? [emoji85]


Sent from my iPhone using Tapatalk




Finnes under det svarte lille dekslet til høyre for innsuget, ser en [B]vakuumstasjon[B/] som ser ut som et lite tre der, festet med 1 10mm skrue.


Vakuumuttak som brukes til å drive alt som krever vakuum i motorrommet, og det som trenger trykk i motorrommet.

Per Turbo
08/10/14, 14:49
Litt spent på denne jeg og :)

Svirre
08/10/14, 16:02
For å utdype hva og hvordan det ser ut så legger jeg ved et bilde av det.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/359.jpg

Sitter på enden av innsuget over spjeldet.

Per Turbo
08/10/14, 18:48
Den ja! [emoji106] Greit at alle gummihettene er på også

Kjetil Nylund
08/10/14, 20:00
flott, trenger ideer :) synes bilen er litt daff til å være 193hk... skal plugge på en turbotrykksmåler å se hva den ladder med..
sjekket plugger og de så fin ut, fordelerlokk og rotor må være så godt som nytt..
men bestilte hele tenningsettet nytt hos volvo og bestilte time for feilsøking den 22...
får se om de finner ut noe...

Svirre
08/10/14, 20:07
Jeg har samme motor som deg, og opplevde at bilen kunne være litt slapp og treg til å bygge opp effekt. Min ladet da utrolig nok 0,1bar.. Justerte WG til 0,4bar (skal egentlig stilles inn på 0,35 som er orginalt), og nå har jeg turbo med hele veien og utrolig mye bedre respons fra motor!

Det at den starter på den måten du beskriver syns jeg heller veldig mot tomgangsregulatoren. Sjekket at den er ok?

Kjetil Nylund
08/10/14, 20:36
har ikke sjekket annet enn kikket på plugger,fordeler etc...
er jo litt tungvint å prøve har man først startet den så må den stå i god stund før den bil tungstartet igjen, varm så starter den veldig lett...
men skal bytte tenningsanlegg,bensinfilter og luftfilter og sjekke litt ekstra rundtom før jeg kjører den til verkstedet..

har vært på to servicer som det er notert startproblem, på 180k servicen ble det tatt feilsøking og byttet dyser uten at det hjalp.. på 195k servicen var det ikke gjort noe med dette... begge var tatt på samme volvoverksted i sverige.. får håpe nordmennene er berdre på feilsøking..
kanskje det rimeligste er å bytte motor :)

Jimmen
08/10/14, 20:47
Nåja, bytte motor er nå litt langt å dra den :p
Sjekk den o-ringen, den gjorde underverker for meg :) Er gjort på 2min.

Svirre
08/10/14, 20:51
Tror ikke motorbytte er løsningen her. Jeg ser for meg at hvis det hadde vært relatert til sylindre, så hadde den vært veldig vanskelig å starte, men når den startet, så ville den ha oppført seg normalt mtp turtall. Jeg holder en knapp på tomgangsregulatoren. Jeg feilsøker på dem måten at jeg tar av slangen som går fra TGR til innsug, og fest en kork fra melkekartong e.l. på slangen inn til innsuget med 8mm hull i midten. Starter den lett nå og holder jevnt turtall så er det TGR som er problemet. Helt vanlig feil på disse motorene.

Kjetil Nylund
09/10/14, 05:56
tviler selv på at det er sylindre eller topp som er problemet, motor går meget pent og virker som det er bra moment.. trekker bra i bakker, ikke noe mer eksosrøyk enn normalt.
men noe treg ved aks,forbikjøring virker på meg som den ikke har mer enn rundt 140-150hk.. kjenner absolutt ingenting til turbo
har en gammel opel med en 204hk sugemotor (omega 3000-24) og den går myye bedre.. volvoen har da akslinger til 4 hjul å drive rundt, men så stor forskjell skal det ikke være..

men hvis jeg forstod deg rett så skal bare nippel/slange fra tgr stå åpen og feste korken på manifoldsiden. altså feste en kork og lage en vacumboks?

mrstfu
09/10/14, 06:35
tviler selv på at det er sylindre eller topp som er problemet, motor går meget pent og virker som det er bra moment.. trekker bra i bakker, ikke noe mer eksosrøyk enn normalt.
men noe treg ved aks,forbikjøring virker på meg som den ikke har mer enn rundt 140-150hk.. kjenner absolutt ingenting til turbo
har en gammel opel med en 204hk sugemotor (omega 3000-24) og den går myye bedre.. volvoen har da akslinger til 4 hjul å drive rundt, men så stor forskjell skal det ikke være..

men hvis jeg forstod deg rett så skal bare nippel/slange fra tgr stå åpen og feste korken på manifoldsiden. altså feste en kork og lage en vacumboks?

Helt riktig. Begrense mengden luft vakumet i innsuget kan dra inn.

Med mindre du mister kjølevann eller olje i en drøy fart, er nok blokk og topp bare å ta vsre på. Det er jo en del elektronikk på disse bilene som krever riktig bruk og vedlikeholld, tenningsdeler, LMM, Lambdaer..... mye å ta tak i. Gjør som Svirre sier så får du hvertfall bekreftet eller utelukket IACen.

Svirre
09/10/14, 08:41
Det at du opplever lite ladetrykk kan også være feiljustering på turbo. Oppleves som treg respons og lite effekt før du passerer 4000rpm. Men først og fremst ville jeg ha sjekket om det kan være noe feil med TGR. Det er mye rart som er avhengig av hverandre som skal fungere sammen.

Jimmen
09/10/14, 20:11
EEEEElller være den o-ringen, da får du ikke opp nok trykk.. i værste fall 0 trykk. ;)

Svirre
09/10/14, 20:24
EEEEElller være den o-ringen, da får du ikke opp nok trykk.. i værste fall 0 trykk. ;)

Jeg tror ikke O-ringen slipper igjennom all overtrykkslufta fra turbo, men men vet jo aldri med disse eldre bilene.

Daniel V
11/10/14, 10:38
Men vi kan jo sitte her å spekulere i all fremtid, hvis ikke eier går ut og prøver de tingene som her har blitt foreslått som hittil innebærer en melkekartongkork og en O-ring :p

Kjetil Nylund
11/10/14, 14:30
satt ny o ring på det vacumtreet og blendet slangen til tomgangsmotor..
startet ikke noe lettere og gikk ikke på tomgang. tykkslangen inn på treet var litt løs og strammet opp gasswire ca 1,5cm..
skal straks ut å teste så man får se om det er noe mer respons :)

blir å bytte hele tenningsanlegget, får vel delene fra bil i nord (volvo) i begynnelsen av neste uke

har bestilt
plugger, kabler, fordelerlokk, rotor, luftfilter og bensinfilter
samt time for feilsøking den 22/10

Kjetil Nylund
11/10/14, 14:56
men hører lekasje fra området rundt gasspjeld, skal få bilen inn i tempererte omgivelser og ta av gasspjeld og kikke litt nærmere...

skal motor øke eller synke litt på tomgang hvis man pumper på bremsepedal? synes å huske fra gammelt av at det var vanlig at tomgang økte litt... synker litt på denne

mrstfu
11/10/14, 16:57
I utgangspunktet skal vel motorelektronikken kompansere for økt belastning med økt turtall, men jeg opplever samme som deg, et bittelite fall i turtall når jeg bremser. Det kan være så enkelt som at det blir satt strøm på bremselys og ABShjerne, og at det forbruker nok til at dynamoen kobler inn.

Og husk at det er pakning mellom innsug og gasspjeld. Kan kjøpe pakningsmateriale på Biltema eller lignende og lage selv, eller kjøpe originalt hos Volvo. Forvent å betale rundt en tohundrelapp for original, ferdig skjært pakning.

Kjetil Nylund
11/10/14, 17:25
Kikker på pluggene og ser at alle er sotete i bunn og lys brun på den "armen" spm stikker ut foruten den på 1syl?? Nærmest register den er sotet over det hele

Kjetil Nylund
11/10/14, 18:02
Kan virke som den ikke henger 100% med på 1 og 3 syl når jeg napper av pluggledninger.. Virker som motor går bedre på de andre