PDA

Vis full versjon : V70 D5 feilkode 6800 VNT regulator



Einar Glomseth
02/10/14, 16:30
Hei!
Min 2002 mod V70 D5 går i nødmodus og får feilkode 6800 VNT regulator, Mekonomen i Tromsø viste ikke hva dette var for noe. E det noen hær som har vært hatt samme feilkode? Eventuelt noen som har forslag til hva som kan være gåent...

Einar Glomseth
02/10/14, 16:46
Okei :)

Bestilte den i dag, men min har bare to uttak pluss tilkobling til strøm. Er det der noe annen ventil?

aarnes
02/10/14, 19:46
Det skal være en inngang og to utganger
pluss kontakt

i VIDA er dette delenummer: 30611668

Edit: jeg er veldig sikker på at den som JP har postet er magnetventilen til motorfestene, og ikke VNT.
her har du info fra VIDA:

4543

4x4vinge
02/10/14, 20:16
Feilen ligg i eksos huset på turboen det er sotet så at vvt spjeldene går tregt .

Mvh Stig

eab
02/10/14, 20:43
Først kan man prøve å rengjøre ventilen som aarnes har funnet fram. Disse har et veldig fint filter som lufta må passere gjennom. Og når det filteret omsider blir tett så klarer ikke ventilen å regulere trykk/vakuum på riktig måte.

Hjelper ikke det så må man sannsynligvis demontere turbo og fjerne gammel dritt i turbinhuset slik at skovlene kan bevege seg fritt igjen.

Einar Glomseth
02/10/14, 21:06
Har hatt ute turboen og rengjort og blåst igjennom med trykkluft. Hvordan burde man rengjøre filteret på regulatoren? Trykkluft eller er det mulig og åpne denne?

Einar Glomseth
02/10/14, 21:23
Samt så ble den regulatoren som står på blokka byttet før 10 månder siden.

Torsen67
02/10/14, 22:09
As we speak, hvordan er det å få ut turboen egentlig? Må man på bukk?

eab
02/10/14, 22:39
Samt så ble den regulatoren som står på blokka byttet før 10 månder siden.

Jeg brukte bremserens og blåste rent med trykkluft. Men hvis den er byttet for mindre enn et år siden så er det nok ikke der problemet ligger vil jeg tro.

Kjente du på skovlene da du hadde turboen av bilen? Evt. prøvde å røre på staget som skal bevege de?




As we speak, hvordan er det å få ut turboen egentlig? Må man på bukk?
Løfteukk trenger du vel ikke, men en jekk og støttebukker er vel nødvendig for å komme seg under bilen.

Einar Glomseth
02/10/14, 23:43
Turboen va egentlig veldig grei og få ut, brukte bukk sjøl men går nok uten.
Skovlan kjentes helt fin ut, liten slakk på turboen. Staget va heller ingen problem og røre på... Turboen e byttet før litt over to år siden og ca 70 000 km. Også motorfeste framme er byttet. Er litt fri for idéer, har bestilt den ventilen som står på luftfilterboksen for og utelukke den eventuelt.

aarnes
03/10/14, 00:02
Den som står på luftfilterboksen er til motorfestene så den tviler jeg på at hjelper deg noe i det hele tatt...

Einar Glomseth
03/10/14, 07:57
Okei, da vet æ ikke helt ka æ skal gjøre... Har skaffet mæ en 2003 D5 AWD æ kan prøve litt dela i fra. Nåkka forslag til ka man burde prøve?

Torsen67
03/10/14, 08:51
Hvordan er det med denne vacumklokka som sitter på turboen da? Beveger armen seg der som den skal når du gir gass?

Einar Glomseth
03/10/14, 11:11
Har ikke fått sjekka det, men bilen går i nødmodus før æ har fått starta den så regne med den røre sæ vel ikke...

eab
03/10/14, 13:32
Den kan også testes med vida. Man kan iallefall aktivere vnt systemet derifra. Hører forskjell i turbosus og kjenner forskjell i motorgange (samt ser trykkforskjell i graf) hvis man aktiverer/deaktiverer funksjonen.

Einar Glomseth
03/10/14, 18:42
Da må æ vel til Volvo forhandleren i Tromsø... Va ingen forskjell på og bytte magnetventilen på luftfilterboksen.