PDA

Vis full versjon : Triksing med servicehefte-eller helt vanlig?



dag otto
01/10/14, 20:10
Hei.

Har en s80 som ble kjøpt nylig. Alle stemplende i serviceheftet var utfylt på riktig tidspunkt og ihenhold til tid eller kjørelengde. Alle utenom den siste var tatt på merkeverksted. På de fleste av disse var det oppført feks: byttet batteri, byttet bremseveske og tennplugger. Den siste servicen var tatt hos snapdrive og her sto det byttet olje og ikke noe mer. Jeg gikk utifra at dette var service som fulgte intervallen. Da jeg tok kontakt med verkstedet sa de at det kun var byttet olje og filter og ikke noe mer.
Det jeg lurer på er derfor om det er vanlig å føre opp stempel fra verksted i serviceheftet når det kun er snakk om oljeskift? Dette ser jo veldig ut som en intervallservice. Har hørt noen andre som har opplevd det samme ved at oljeskift er ført opp i serviceheftet.
Hva mener folket?

Tom K
01/10/14, 20:42
Forrige eier har vel bare bedt om olje og filterskift da....du sier ingen ting om hvor langt bilen har gått eller hvor gammel den er..

dag otto
01/10/14, 21:40
2002 gått 120.000km.
Det jeg reagerer på er at det er stempel og skrevet inn i serviceheftet som en tilsynelatende intervallservice. Det betyr at man i praksis kan ta alle servicer som oljeskift og filterbytte og ikke noe mer. Få stempel med dato og kjørelengde. Serviceheftet vil jo se komplett ut til du faktisk ringer verkstedet. Fint at oljen er byttet, men en service er jo mer enn det. Et servicehefte er jo ikke verdt så mye da mener jeg.

The Sven
01/10/14, 22:13
Ja det er vanlig. Har fått gjort dette selv på eldre biler som har gått langt.

Verksted krysser jo vanligvis av for om det er gjort sånn "sjekkpunktservice" i boka eller ikke?

Har også brent meg litt på det samme selv, forrige service på bilen min var kun oljeskiftservice og jeg måtte ta "storservicen" selv for å ha mulighet til å få dekket evt ting på utvidet garanti fra forhandler.

The Sven
01/10/14, 22:17
På en 12 år gammel bil er det vel ikke akkurat så uvanlig at ikke alle servicer er fulgt til punkt og prikke, hva manglet i servicen? Er vel bra at det dokumenteres at det er gjort oljeskift...

larsverm
01/10/14, 22:41
OK å dokumentere i heftet at oljeskift o l er utført, ja. Men både for eier på det tidspunktet og senere eiere bør det jo være av interesse at det skilles mellom anbefalt service ved aktuell km-stand og enklere behandling.

dag otto
02/10/14, 10:26
Kjempebra å dokumentere oljeskift. Om det bør stemples inn i servicehefte vet jeg ikke helt. Hvertfall ikke slik at det ser ut som at service er utført. Poenget mitt er at et stempel i serviceheftet ikke nødvendigvis betyr at det er tatt service. Synes det er rart at verksted stempler for oljeskift i ruten for intervallservice.
Serviceheftet er derfor ikke komplett da en service er hoppet over.

Christian
02/10/14, 10:45
Vi stempler kun der det faktisk er gjort en service, på et vanlig oljeskift skriver vi kun smørrlapp.

Men det er ganske vanlig praksis som du sier her, at det stemples uavhengig av størrelse på servicen.

Tom K
02/10/14, 12:26
En bekjent av meg kjøpte en 5 år gammel V70 av en Volvomekaniker, den hadde INGEN stempel i servicehefte, kun km stand og krysset av for hva som var gjort og signert med kulepenn, grunnen var at han hadde tatt all service selv etter arb tid og da hadde han ikke lov til å bruke firmastempel...det viktigste er at det er dokumentert km stand og hva som er gjort ;)

dag otto
02/10/14, 13:46
Å kjøpe fra bil av en merkeverkstedmekaniker er nok en veldig bra ting. En sånn bil er nok tatt veldig vare på og ting gjort skikkelig. Hvis bilen er eldre enn reklamasjon og garanti vil jeg si det er minst like bra som serviser gjort på merkeverksted. At det ikke var firmastempel som du sier synes jeg er veldig bra. Det syne jeg viser at det er et seriøst verksted. Dessverre er nok dette langt fra vanlig virker det som. Sålenge selger forklarer dette ved salg synes jeg det er en helt ok måte å gjøre ting på. Har heller ikke noe imot at eier bytter deler feks. sålenge det kommer tydelig frem at dette er jalla gjort eller fyren ikke har peiling.
Jeg synes derimot det er en veldig uting med stempel i heftet slik at det ser ut som service er gjort, når bare oljeskift er nok. Når det gjelder oljeskift synes jeg kvittering holder eller at dette stemples på en annen side i heftet. Vet at noen merker har det. Å blande de to gjør at det er fort gjort å missforstå.

larsverm
02/10/14, 13:59
Det er ofte ikke så mye plass i heftet, men om det er stemplet eller ikke, bør det uansett gå tydelig frem om det er utført service eller bare noe mindre omfattende. Selv tar jeg vare på verkstedutskriftene sammen med serviceheftet.

dag otto
02/10/14, 14:16
En eier som har alle kvitteringer på alt som er gjort med bilen er en eier man gjerne vil kjøpe bil av. Å kunne dokumentere at serviser er gjort iht. til det som gjelder, samt kvitteringer for evt. deler er noe som ihvertfall gjør at jeg gjerne betaler noen tusen mer enn en som ikke har det.
Og jeg er helt enig i at det er i serviceheftet må skilles klart og tydelig mellom service og oljeskift.

The Sven
02/10/14, 17:24
Det kan vi være enige om, det bør være tydelig hva som er gjort og om det er en "komplett" service eller ikke :)

Jeg mener allikevel serviceheftet er et godt sted for å dokumentere oljeskift etc om det er gjort oftere enn intervallene f.eks eller om en bare er gjerrig fordi det er en gammel bil og bare vil koste på den ny olje. Men som sagt, det burde kanskje være tydeligere.

Men jeg lurer litt på hva som evt mangler på servicen din på 120000? Bare inspeksjon? Eller burde det vært byttet register osv? Da er det straks litt mer graverende :)

larsverm
02/10/14, 17:46
Tar forbehold om modell og motortype, men det kan vel være at registerreim ikke skal tas før 160.000? :p

The Sven
02/10/14, 18:54
Tar forbehold om modell og motortype, men det kan vel være at registerreim ikke skal tas før 160.000? :p

Jepp, så lenge det ikke er TDI så, men den skal vel uansett også skiftes etter 12 år eller noe?

larsverm
02/10/14, 22:29
I mitt hefte står det foruten 160.000 km faktisk også med småskrift at det skal tas i løpet av 10 år.

dag otto
02/10/14, 23:01
Sånn jeg har skjønt det etter å ha snakket med merkeverksted skal reima byttes etter 10 år selv om den ikke har gått over kjørelengden. Reima burde derfor vært byttes ved forrige service. Den skulle hvertfall vært byttet. Selger var sønn av selger som hadde gått bort. Bilen var derfor nyserva med stempel og alt. Som alltid bør man jo sjekke dette, men da bilen gikk til en bra pris og jeg hadde kjørt et stykke for å hente den ble det for mye pes å ringe verksted å kontrollere at ting var gjort.
Dette er ikke noe jeg gidder å pese med selger om ettersom prisen var god selv om regreimbytte spiser opp noe av det som gjorde det til et godt kjøp.
Men fikk meg en overraskelse da jeg ikke trodde det var vanlig å føre det opp slik i serviceheftet

Tom K
03/10/14, 11:38
når min bil fikk ny rem på Volvo i fjor så skrev de ingen ting i serviceheftet...men det står et klistremerke i motorrommet med km og dato da den ble byttet

larsverm
03/10/14, 16:53
Bra at det settes på et klistremerke ved en så viktig sak. Jeg har ikke tenkt over det før, men jeg ser nå at det er et slikt merke i min S80 2,0T også - etter at reim ble byttet ved 160.000 i fjor.