Vis full versjon : V70 2010 - Rustskader i overgangen mellom frontrute/tak
Hei
Vi kjører en V70 2.4D 2010 modell. Kjøpte den sommeren 2012. Den har kjørt ca 70000 km nå.
For noen uker siden ble jeg gjort oppmerksom på at bilen allerede hadde flere (7-8 stk) små rustskader på kanten i overgangen frontrute/tak.
Jeg var hos Volvo forhandleren for noen dager siden og la fram problemet. De hadde sett dette tidligere.
Vi kikket på flere V70'er som stod ute på parkeringsplassen hos forhandleren og vi så fort en bil til med samme rustskader rett over frontruta.
Å utbedre disse små rustangrepene kostet minst 22000 kr siden hele taket måtte omlakkeres med alt arbeidet det innebærer.
Hva gjør man med slikt ? Blir dyrt å lakke taket annenhvert år pga rustskader hvis man skal ha bilen i generelt god stand hele tiden.
Er dette en svakhet for denne modellen ?
Det er en svært god bil å kjøre. Jeg hadde ikke forventet rustskader på en slik plass på en så solid bil.
Bilen står i garasjen når den ikke er i bruk.
Mvh
Geir
Ble det garanti sak? Jeg har fått rust skade under dørhåndtak på fører side pga "gnaging" hver gang dørhåndtaket blir brukt, dette dekket ikke volvo..
Ble det garanti sak? Jeg har fått rust skade under dørhåndtak på fører side pga "gnaging" hver gang dørhåndtaket blir brukt, dette dekket ikke volvo..
Min lokale Volvo forhandler tok bilder av rustmerkene og skulle sende forespørsel videre til Volvo.
Jeg går nå og venter på svar på dette.
Kunne vært interessant og se bilde av skaden på bilen din, sånn til seinere for andre hvis du får det igjennom på garanti.
Monter Taxi plaster i dørhåndtakene :)
Her er et bilde fra høyre side av frontruta som viser noen av rustskadene. På venstre side er det også 3-4 rustskader.
http://www.fozzum.com/volvo/V70-2010-24D-rustskader-over-frontrute.jpg
Lurer på om det er flere som har slike rustskader på denne tydeligvis utsatte plassen ?
Mvh
Geir
Hmm helt likt som på min, har du takluke? Tenkte kansje det var steinsprut som gjorde det. Spent på svaret du får fra volvo.
er vel helst steinsprutskade dette??
Hmm helt likt som på min, har du takluke? Tenkte kansje det var steinsprut som gjorde det. Spent på svaret du får fra volvo.
Hei
Nei, ikke takluke på min.
Lurer på om det er flere typer modeller som har samme problemet ?
Mvh
Geir
Min er en 08 XC70 D5 med takluke. Det jeg har reagert litt på en mellomrommet mellom rute og tak, synes dette er litt stort og blir fort en "steinfanger"
Mvh Anders
Karosserikaren hos Volvo forhandleren sa at partikler etc etc følger langs panser og rute og smeller rett opp i takkanten over ruta. 2 av de rustmerkene som vises i bildet ligger helt jevnt med ruta. Så der har sannsynligvis små partikler fulgt luftstrømmen oppover og lagd merkene. Og dermed er det bare snakk om tid før rustskader vil oppstå. Og deretter kommer utgiftene med å holde bilen i rustfri stand.
FreddieAwD
05/10/14, 16:35
Har ingen slike skader på min, og det er en 2008 modell...
Kan være fordi ruten på min er byttet og ikke presset så langt inn,slik at det oppstår høydeforskjell mellom rute og tak...
Har det helt likt på min 2008 modell..:P
Dette har jeg på min oxo:(
Karosserikaren hos Volvo forhandleren sa at partikler etc etc følger langs panser og rute og smeller rett opp i takkanten over ruta. 2 av de rustmerkene som vises i bildet ligger helt jevnt med ruta. Så der har sannsynligvis små partikler fulgt luftstrømmen oppover og lagd merkene. Og dermed er det bare snakk om tid før rustskader vil oppstå. Og deretter kommer utgiftene med å holde bilen i rustfri stand.
Karosserimannen har rett, dette kjem av at frontruta ligg for lavt i forhold til karosserikanten bak. Det skal vere høgdeforskjell på alle sånne plassar, der glass/panel(dør ex) skal ligge ca 0.5mm over eller utanfor panelet som kjem bak.
Dersom ikkje så får ein desse skadane pga vind og små partiklar som treff kanten i stor hastighet.
Da må jo dette være en produksjonsfeil fra volvo?
Er vel mer en design/konstruksjonsfeil. :)
Er vel mer en design/konstruksjonsfeil. :)
Om det er produksjonsfeil eller design/konstruksjonsfeil spiller liten rolle; det er en iboende svakhet i det forbrukeren overtar produktet og skal dermed ihht forbrukerkjøpsloven dekkes av reklamasjonsretten. Gjelder dermed strengt tatt også i 5 år etter et bruktbilsalg fra forhandler.
Volvo gir i tillegg 5 års lakkgaranti, så det burde ikke være noe problem å få reklamert på dette om ikke Volvo ønsker å gruse kvalitetsryktet sitt slik VW/Møller er i ferd med å gjøre på bl.a. passat (http://forum.vacn.no/showthread.php?253616-Rust-p%E5-Passat-nye-regler)
Etter som jeg forstår av lakkgaranti dekker den ikke steinsprut da.. Ser jeg har også tre slike merker på min V70 2012. Usikker på hvordan jeg bør gå fram i denne saken med forhandler.
Rute må ut og takrailsa må demonterast, rusten må punktblåsast, grunnast og sparklast ut. Så må taket lakkerast og rails og glas monterast på plass igjen. Då er du tilbake til 2012.
For å eliminere problemet må det enten monterast pakning over frontrute tilsv. som på V70N eller så må du fram med maskeringstape og svart fugemasse slik at du får en slett og fin overgang mellom frontrute og karosseri.
Om det er produksjonsfeil eller design/konstruksjonsfeil spiller liten rolle; det er en iboende svakhet i det forbrukeren overtar produktet og skal dermed ihht forbrukerkjøpsloven dekkes av reklamasjonsretten. Gjelder dermed strengt tatt også i 5 år etter et bruktbilsalg fra forhandler.
Volvo gir i tillegg 5 års lakkgaranti, så det burde ikke være noe problem å få reklamert på dette om ikke Volvo ønsker å gruse kvalitetsryktet sitt slik VW/Møller er i ferd med å gjøre på bl.a. passat (http://forum.vacn.no/showthread.php?253616-Rust-p%E5-Passat-nye-regler)
Skal en ha VAG må en kjøpe en med aluminiumskarosseri ;) For grunnarbeid før lakk har ikke tyskerne noe greie på... Er bobler i lakken i fremkant av taket på bilen min og... Men får faktisk utrolig nok dekt disse skadene hos Møller, da de har 7 års lakkgaranti på Audi og jeg meldte fra om skadene rett før bilen ble 7 år. Dette er bra, men utrolig dårlig med sånn slurv fra fabrikk på en såpass dyr bil.
Er iallfall helt enig med deg at dette må være en svakhet som bør kunne reklameres på på V70 også. Men er sikkert vanskelig å få igjen noe på biler eldre enn 5 år.
Jeg venter fortsatt på svar fra min lokale Volvo forhandler. Gått 18 dager siden jeg var innom der nå.
På NAF sine sider ligger det litt hjelp til utforming av reklamasjon ved bilkjøp.
På denne linken https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-kjopet/hva-kan-kreves/ ligger det bl.a maler for klageskjema.
Mvh
Geir
Flott,at du holder oss oppdatert. Regner med du poster et inlegg når du vet noe mere. :)
Jeg har ikke hørt noe tilbakemelding fra min lokale Volvo forhandler på nesten en måned så da var det på tide å ta neste steg.
Nå har jeg sendt skriftlig reklamasjon med krav om utbedring av skadene uten kostnader for meg som eier. De har nå 14 dager til å gi meg skriftlig svar i saken. Brukte NAF sitt skjema.
Sendte mail med vedlegg til firmaets offisielle epostadresse samt kopi til salgssjef.
Mvh
Geir
Rute må ut og takrailsa må demonterast, rusten må punktblåsast, grunnast og sparklast ut. Så må taket lakkerast og rails og glas monterast på plass igjen. Då er du tilbake til 2012.
For å eliminere problemet må det enten monterast pakning over frontrute tilsv. som på V70N eller så må du fram med maskeringstape og svart fugemasse slik at du får en slett og fin overgang mellom frontrute og karosseri.
Veit du om pakninga til eldre v70 passar her?
Veit du om pakninga til eldre v70 passar her?
Det er ikkje godt å sei, men det er godt tenkeleg. Dumt eg kasta ei slik her en dag :-P
Viss nokon bur i nærheten av en bilglassleverandør så kan stikke å sjå på rutene å sammenligne dei så er det lett å sjå om pakningen kan passe. Den står berre pressa inn på ruta på V70N i alle fall, drar den berre av for å komme til å skjære ut ruta.
Det er ikkje godt å sei, men det er godt tenkeleg. Dumt eg kasta ei slik her en dag :-P
Viss nokon bur i nærheten av en bilglassleverandør så kan stikke å sjå på rutene å sammenligne dei så er det lett å sjå om pakningen kan passe. Den står berre pressa inn på ruta på V70N i alle fall, drar den berre av for å komme til å skjære ut ruta.
Spørsmålet er om pakning også blir rustsamlar. Slik var det jo med pakninga under bakruta på første gen V70
Har samme på min 2010 xc70.
Spørsmålet er om pakning også blir rustsamlar. Slik var det jo med pakninga under bakruta på første gen V70
Bedre klima øverst på frontruta enn det er på bakruta. Tok ut frontrute på en 2003 modell V70 med godt over 300 000km på nakken. Ruteåpninga var strøken, ingen rust. Det er jo en del bedre enn når det rusta på nye bila...
Skal inn til en lokal lakkere å utbedre steinsprut, skjermkanter og få på bodyskyts og diverse og skal også ta 3-4 slike små steinsprut over frontruta slik som problemet i tråden her er, er det noen som vet om noe smal list som kan brukes? Eller får vi ta en jevn kant med rutelim/silikon mellom rute og tak? Er nivåforskjell på min så må gjøre noe der.
er en 09mod hvit, så rust kler den ikke
Skal inn til en lokal lakkere å utbedre steinsprut, skjermkanter og få på bodyskyts og diverse og skal også ta 3-4 slike små steinsprut over frontruta slik som problemet i tråden her er, er det noen som vet om noe smal list som kan brukes? Eller får vi ta en jevn kant med rutelim/silikon mellom rute og tak? Er nivåforskjell på min så må gjøre noe der.
er en 09mod hvit, så rust kler den ikke
Vet du hvordan de har tenkt å gjøre det ? Kan de fikse slikt uten å ta hele flater?
Skal ikke ta hele flaten nei, han skal sprette de å punktblåse/grunnarbeid de å lakke de, så legger vi vell på blank 3m film i kanten hvis vi ikke finner noe annen løsning der
lyskespark
16/03/15, 13:38
Hmm, jammen hadde jeg ikke tre sånne småroser jeg også (MY12). Jeg sjekket også en XC70 (MY12) på jobben, den hadde også. En annen V70(en II'er, men usikker på årsmodellen), hadde ingen større roser, men isteden mange små rustflekker. Den hadde dog en litt annen list mellom vindu og tak.
Jeg har veldig lite steinstprut på bilen ellers og veldig pen lakk, så det er litt merkelig at tre rustroser skal dukke opp på nøyaktig samme høyde langs den kanten. Med mindre vi snakker om en produktfeil da.
Er det ingen som har fått Volvo til å ta ansvar for dette ennå? Min forrige V70, med helt likt bruksmønster, hadde ikke et eneste spor av overflaterust da jeg solgte den, 10 år gammel.
Hmm, jammen hadde jeg ikke tre sånne småroser jeg også (MY12). Jeg sjekket også en XC70 (MY12) på jobben, den hadde også. En annen V70(en II'er, men usikker på årsmodellen), hadde ingen større roser, men isteden mange små rustflekker. Den hadde dog en litt annen list mellom vindu og tak.
Jeg har veldig lite steinstprut på bilen ellers og veldig pen lakk, så det er litt merkelig at tre rustroser skal dukke opp på nøyaktig samme høyde langs den kanten. Med mindre vi snakker om en produktfeil da.
Er det ingen som har fått Volvo til å ta ansvar for dette ennå? Min forrige V70, med helt likt bruksmønster, hadde ikke et eneste spor av overflaterust da jeg solgte den, 10 år gammel.
Pratet med Bilia Økern på fredag. De "var kjent med problemet" på noen biler, men ingen vil ta ansvar selv om bilen min er under 5 år siden den er tatt inn fra Sverige som tidligere adm.bil. Ut med frontrute, slipe ned og hellakkering av taket mente han måtte til :(
lyskespark
31/03/16, 10:20
Noen som har noe nytt om emnet? Jeg må ta snart ta stilling til hva jeg gjør med Volvos lunkne holdning til problemet. Altså om det blir en klagesak eller ikke.
Jeg hadde jo håpet at Volvo bare fikset opp i problemet, så jeg slipper maset med å dokumentere og skrive klage. Det er jo et virkelig mas å finne sakkynding på en påstått feilkonstruksjon.
Nei jeg må ta en runde på hele bilen på småsteibsprut og småsår pluss det over ruta, jeg tviler på at man kan komme noen vei med klagesak, men er jo lov å prøve ☺
Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
lyskespark
03/04/16, 12:23
Selvfølgelig må man fikse hvis det blir mye, men vi forventer jo bedre rustbeskyttelse enn det man hadde på 60-tallet.
Volvo vil jo tydeligvis at jeg skal pusse rust på den kanten årlig. Det var liksom litt nedtur etter 10 år med V70N uten en eneste liten synlig rustflekk.
Volvo vil jo tydeligvis at jeg skal pusse rust på den kanten årlig. Det var liksom litt nedtur etter 10 år med V70N uten en eneste liten synlig rustflekk.
V70N (og XC70/S60/S80/XC90) er truleg verdens best rustbeskytta bil. Det er kanskje bilar som rustar mindre, entusiastbilar osv. men neppe nokon som vert køyrt så langt over så mangen år og i så hardt klima som her i landet.
Eg har 3stk V70N på tunet, dei er alle rustfrie. 2002, 2005 og 2007. Alle gått mellom 340 000 og 360 000km. Ingen har understellsbehandling utover fabrikkbehandlinga.
Sjekka under dørpakninga øverst på bakdørene?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sjekka under dørpakninga øverst på bakdørene?
Ja, bytta pakninga på den eine. Ingen rust å sjå under der..
Ja, bytta pakninga på den eine. Ingen rust å sjå under der..
Det er bra. :)
V70N (og XC70/S60/S80/XC90) er truleg verdens best rustbeskytta bil. Det er kanskje bilar som rustar mindre, entusiastbilar osv. men neppe nokon som vert køyrt så langt over så mangen år og i så hardt klima som her i landet.
Eg har 3stk V70N på tunet, dei er alle rustfrie. 2002, 2005 og 2007. Alle gått mellom 340 000 og 360 000km. Ingen har understellsbehandling utover fabrikkbehandlinga.
Har akkurat samme inntrykket. Fins stort sett ikke rust.
Er det rust på en v70n er det fordi den er lakkert opp.
Noen som har forsket på om man kan kline på en sånn list som v70n har på en 2009mod? problemet på 2009/3gen er jo den fatale nivåforskjellen mellom rute og tak, den luringen i ingeniørstaben på tidspunkte fikk vell ikke noe stjerne i boka. Slik jeg ser det på min nå må jeg sikkert pelle ut frontruta for å komme til skikkelig, har heldigvis en lakklærling på saken for god hjelp, Finner lite rust på min 2001 XC70, dumt å forandre på patenter som er bra. Men er vell bare å hive seg rundt å pusse å lakke
Selv om lista skulle passe i sporet spørs det om lengden passer. Er den kortere er du like langt.
lyskespark
03/04/16, 22:19
Den er vel sikkert mye breiere? V70II er vel mye smalere i toppen?
Har ikke begge hjemme men hvis det stemmer må jeg måle
Hvis man stikker innom et bilglassverksted har de ofte flere typer universallister som muligens kan brukes.
lyskespark
06/04/16, 10:25
Da er jeg i siget med prosjektet om å få Volvo til å ta ansvar. Jeg bruker en del tid på å øvelseskjøre med ungene, så når vi er på tur tar vi en runde bortom større parkeringsplasser, og f.eks Bilbutikk1 hvor det står mye brukte V70.
Fanget fem V70 <=MY12 med disse rustrosene i løpet av 15 minutter. Dette blir et flott herbarium å vise fram hvis Volvo sentralt trekker på skuldrene.
Da er jeg i siget med prosjektet om å få Volvo til å ta ansvar. Jeg bruker en del tid på å øvelseskjøre med ungene, så når vi er på tur tar vi en runde bortom større parkeringsplasser, og f.eks Bilbutikk1 hvor det står mye brukte V70.
Fanget fem V70 <=MY12 med disse rustrosene i løpet av 15 minutter. Dette blir et flott herbarium å vise fram hvis Volvo sentralt trekker på skuldrene.
Jo flere biler du dokumenterer at har problemet - jo vanskeligere (dyrerere) blir det å få de til å ta tak i dette... Jeg har gått over til å kjøre BMW - ikke fordi det nødvendigvis er mindre feil, men du verden for en annen verden å forholde seg til når det kommer til håndtering av reklamasjoner :-)
lyskespark
06/04/16, 13:48
Jo flere biler du dokumenterer at har problemet - jo vanskeligere (dyrerere) blir det å få de til å ta tak i dette... Jeg har gått over til å kjøre BMW - ikke fordi det nødvendigvis er mindre feil, men du verden for en annen verden å forholde seg til når det kommer til håndtering av reklamasjoner :-)
Jeg har ikke hatt noe annet enn veldig god oppfølging og håndtering hos min Volvoforhandler, men akkurat på disse rustrosene var det bråstopp. Det som var litt rart var at de nektet for å ha sett noe sånt før.
Skriver gjerne under med navn og regnr.!
Men hvor gammel kan den være for å gå på evt. garanti? min er 09mod, er noen tidligere utbedringer hos meg som har gått i dass rundtom bilen så nå blir det snart dugnad med lakkerer'n og punktsandblåse dritn, og fikse noe steinsprut og småtteri samme gjelder kanten på hjulbuer bak, der rusten har kommet igjen. En plass dere med 3gen. også bør følge med, har sett flere, plobleme er jo den brede kanten og at bare halve er dekt men plastikken på innerskjermen. Blir bodyskyts og tectyl hos meg tror jeg
Sikkert fordi det er et vanlige med reklamasjon hos de [emoji23] Sorry. Klarte ikke holde meg ;)
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Men hvor gammel kan den være for å gå på evt. garanti? min er 09mod, er noen tidligere utbedringer hos meg som har gått i dass rundtom bilen så nå blir det snart dugnad med lakkerer'n og punktsandblåse dritn, og fikse noe steinsprut og småtteri samme gjelder kanten på hjulbuer bak, der rusten har kommet igjen. En plass dere med 3gen. også bør følge med, har sett flere, plobleme er jo den brede kanten og at bare halve er dekt men plastikken på innerskjermen. Blir bodyskyts og tectyl hos meg tror jeg
Det er vel reklamasjonen i Norge på 5år som er problemet. Det er en utvidet sikkerhetsordning for deg som forbruker for å kvalitetssikre produktene man kjøper til å holde lenger.
Dessverre så er det en hake ved slikt, og det er dokumentasjon av normal bruk. Om det er f.eks snakk om et enkelt tilfelle av steinsprut, så vil nok ikke reklamasjonen gjelde, men om det har vært konstruksjonfeil slik at flere er rammet samme feil (som det tilsynelatende er tilfelle her), så burde dette dekkes mener jeg.
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Dette er en veldig interessant tråd. Vil tro de aller fleste V/XC70 av denne modell med litt km har slike rustroser på kanten over frontruta. Min har kun en, men det er ikke spesielt pent uansett. Følger spent med på om noen får dekket dette, dette er jo åpenbart en lite smart konstruksjon.
Er jo en glippe, OG nivåforskjell, taket er høyere enn der frontruta ligger så luftstrømmen fører partikler med seg som kræsjer i den kanten og skader, jeg er kan ingenting om bilglass men det skulle ikke gå ann å få limt ruta lengre ut i overkant? sikkert idiot spm. for de som driver med dette, har bare lagt merke til at det brukes grove mengder med lim når en frontrute monteres, er jo snakk om en 1cm +/-. Ellers må det skaffes en list som utjevner det, vi må få ordning på dette, tror jeg må ut med frontruta for å få bort rusten helt og sandblåse
THolandsli
10/04/16, 15:53
Vaska konebilen i dag, en 2012 V70 med 128000km på telleren. Oppdaget 4-5 slike små roser på kanten der. På Vår XC60 var det også ei lita rose, men der ligger rute og tak på ca samme nivå så der er konstruksjonen betydelig bedre.
Ja det er vell gjennomgående feil på V70 3.gen dette, jævla dritt at man må plages med lakkrust på "nye" biler, men får finne noen lister å prøve snart for å få bort nivåforskjellen, men råder de som ser slike roser om å få sandblåst de, syregrunnet...fikset de i rimelig tid for de kryper fort under tetningslista til frontruta. Jeg tror jeg tar ut mi rute for å forsikre meg om at alt blir tatt, har hatt plastfilm på i 1 år men tror det ble fuktsamler
Ja det er vell gjennomgående feil på V70 3.gen dette, jævla dritt at man må plages med lakkrust på "nye" biler, men får finne noen lister å prøve snart for å få bort nivåforskjellen, men råder de som ser slike roser om å få sandblåst de, syregrunnet...fikset de i rimelig tid for de kryper fort under tetningslista til frontruta. Jeg tror jeg tar ut mi rute for å forsikre meg om at alt blir tatt, har hatt plastfilm på i 1 år men tror det ble fuktsamler
Sjekket nivåforskjell mellom frontrute og tak på min XC70 D5 AWD 2009 modell og det kan vel være rundt 3 mm. Ingen synlige skader i lakk på kanten på taket i forkant mot frontruten. Bilen har original lakk.
Noen er heldige også :-), alle har det vell ikke men en go del desverre
Noen er heldige også :-), alle har det vell ikke men en go del desverre
Det kan kanskje være en ide å se på om det finnes visse fellestrekk for de bilene som har dette problemet.
Er det spesielle årsmodeller som er rammet, biler med lang kilometer, hvor i landet er de kjørt, har de hatt tidligere lakkskader eller omlakkert osv.
lyskespark
19/05/16, 12:24
Da fikk jeg svar fra Volvo, via mitt lokale verksted. Dette var altså ingenting de bryr seg om, stensprutskader må utbedres med en gang var svaret. Forhandlere der jeg kjøpte bilen var like lite interessert, så da var det med litt skadefryd jeg kunne si til selgeren at han bare kunne tørke seg med S90 tilbudet.
Nå går jo saken videre til forbrukertvistutvalget, men jeg har ikke bestemt meg om jeg skal rette kravet mot forhandler eller importør.
Det jeg må gjøre før jeg sender inn klagen, er jo å sannsynliggjøre at produktet har mangler eller dårligere egenskaper enn jeg kunne forvente, så jeg trenger litt hjelp her:
Er det noen som vet om lakkering- og rustfaglig annerkjente folk? Det går da på å vurdere skaden og om det er noe ved utformingen eller gjennomføringen av lakk eller rustsbeskyttelse som er mangelfull. Det kan være vurdering av lakktykkelse, lakkvaliteter, grunnarbeider etc.
Altså en eller annen som jeg kan betale for å gjøre en vurdering og skrive en rapport.
Så er det neste; Jeg får ikke noe hjelp av forhandler til å beskrive hvordan rustutbedringene skal gjennomføres. Da altså med tanke på å opprettholde rustgarantier. Jeg finner heller ikke noe særlig om dette i instruksjonsboka. Noen som har noe tips?
Skal jeg kjøre en rusten-V70 bildekavalkade her inne tru? Jeg pleier å parkere ved siden av andre V70'er for å kunne ta et lite bilde av takrusta, så jeg har en anseelig samling (Jeg legger ikke ut bilder fra dere som har sendt meg bilder).
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/678.jpg
Da fikk jeg svar fra Volvo, via mitt lokale verksted. Dette var altså ingenting de bryr seg om, stensprutskader må utbedres med en gang var svaret. Forhandlere der jeg kjøpte bilen var like lite interessert, så da var det med litt skadefryd jeg kunne si til selgeren at han bare kunne tørke seg med S90 tilbudet.
Nå går jo saken videre til forbrukertvistutvalget, men jeg har ikke bestemt meg om jeg skal rette kravet mot forhandler eller importør.
Det jeg må gjøre før jeg sender inn klagen, er jo å sannsynliggjøre at produktet har mangler eller dårligere egenskaper enn jeg kunne forvente, så jeg trenger litt hjelp her:
Er det noen som vet om lakkering- og rustfaglig annerkjente folk? Det går da på å vurdere skaden og om det er noe ved utformingen eller gjennomføringen av lakk eller rustsbeskyttelse som er mangelfull. Det kan være vurdering av lakktykkelse, lakkvaliteter, grunnarbeider etc.
Altså en eller annen som jeg kan betale for å gjøre en vurdering og skrive en rapport.
Så er det neste; Jeg får ikke noe hjelp av forhandler til å beskrive hvordan rustutbedringene skal gjennomføres. Da altså med tanke på å opprettholde rustgarantier. Jeg finner heller ikke noe særlig om dette i instruksjonsboka. Noen som har noe tips?
Skal jeg kjøre en rusten-V70 bildekavalkade her inne tru? Jeg pleier å parkere ved siden av andre V70'er for å kunne ta et lite bilde av takrusta, så jeg har en anseelig samling (Jeg legger ikke ut bilder fra dere som har sendt meg bilder).
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/678.jpg
Tok opp samme problem, sammen med rustbobler ved dørhåndtak med min nærmeste Volvo forhandler nylig. Ble fortalt som deg, at slike steinsprut måtte fikses umiddelbart for å unngå rustroser. Fikk også vite at taket ikke er galvanisert som resten av bilen, noe som selvsagt gjør at det kommer lettere rust. Nivåforskjellen fra frontruten gjør jo sitt for at dette må bli et problem før eller siden. Han jeg snakket med informerte bra synes jeg, og gav meg tips om fremgangsmåte for å utbedre dette selv.
Tenker å slipe et lite skålformet hakk med en dremel for å få vekk rusten, og dryppe i syregrunning (eller hva spesialistene vil anbefale) og deretter etpar dråper lakk og klarlakk. Får man dette pent kan det kanskje være en bedre løsning enn å krangle med forhandlerne.. Tror ikke vi kommer noen vei uansett. Alternativet er å høre med disse som lakkerer små-skader, men blir fort tusenlapper av slikt.
Følger med på hvordan du håndterer ditt rustproblem videre, er dessuten helt enig i dine betraktninger forøvrig.
Man kommer i alle fall ingen vei ved å gi opp! :) Støtter fullt ut at forbrukertvistutvalget tar en titt på saken. Dette er jo en latterlig dårlig patent.
Hvis produktet er produsert på en slik måte at feil provoseres frem ved normal bruk, så er det i teorien en konstruksjonsfeil. Kort og greit.
Dette med justering av overlapp på dører, takluke osv. er jo noko som burde vere omtalt i lærebøker i lakk/karosserifag. Det same prinsippet vil jo også gjelde ikkje justerbare flater, mtp. rustangrep/lakkskader.
Noen som har tips om hvem man bør bruke for å få fikset slikt i Oslo området?
Var å leverte salgsmld på R-en tidligere i kveld og stoppa innom Nenset auto hvor det sto 3 stk V70. Kom på den tråden her og kikka da kjapt på de bilene og da var det små rustflekker på hvertfall 2 av de 3 v70ene.
Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk
lyskespark
24/05/16, 13:49
Litt framgang nå. Har vært hos karrosseriverksted og fått uttalelse på hva de synes om en slik konstruksjon og ugalvaniserte plater.
Har også bestemt meg for å ta klagesaken mot Volvo Cars Norway, sånn at flere kan få nytte av en evnt. positiv avgjørelse i forbrukertvistutvalget.
Dagen rosebukett
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/966.jpg
sveinung@erntzen.org
26/09/16, 15:36
Er jo en glippe, OG nivåforskjell, taket er høyere enn der frontruta ligger så luftstrømmen fører partikler med seg som kræsjer i den kanten og skader, jeg er kan ingenting om bilglass men det skulle ikke gå ann å få limt ruta lengre ut i overkant? sikkert idiot spm. for de som driver med dette, har bare lagt merke til at det brukes grove mengder med lim når en frontrute monteres, er jo snakk om en 1cm +/-. Ellers må det skaffes en list som utjevner det, vi må få ordning på dette, tror jeg må ut med frontruta for å få bort rusten helt og sandblåse
Jeg skal inn på verksted med bilen min nå for lakkering, dette er en 2013 modell V70 den har skader i overkant av frontruta som flere her har nevnt, men har også rust problemer under lista som går opp ved stolpen. heldigvis dekker Bilia kostnadene ved reperasjonen selv om det satt langt inne :) bilde viser hvordan det såg ut under lista når vi fjernet den. Karoseriverkstedet vil nå legge mere lim på rutas overkant slik at det ikke vil bli så stor nivåforskjell mellom rute og tak, så istedet for å bruke en tube lim som volvo anbefaler så bruker de en og en halv til 2 tuber for å bli kvitt problemet, som vist nok er velkjent
https://scontent.fosl1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/14390689_10154328950611999_5927199008402738194_n.j pg?oh=c992a35da524cd2bde303e15c32683b8&oe=5876BA81
FreddieAwD
27/09/16, 18:42
2 tuber lim ja...Det er vell løsningen :-) Kjøre mer lim på,så kan det bli potensielt vanskeligere å få ut ruten ved ett senere tidspunkt.Jeg har sikkert byttet 500 ruter av denne typen som kom fra 2008-2016...Har aldri i verden brukt 2 tuber lim på en slik bil,inkl 2 ganger på min egen bil...Aldri hatt noe problem med dette... :D
lyskespark
12/04/17, 13:47
Jeg glemte jo komme med oppfølging!
Jeg forklarte problemet til VCN og så tok det kort tid før Bilbutikk1 ringte og ba meg levere bilen. De dro jo til og lakkerte om hele taket enda jeg sa det var greit å bare ta det front (solid hvit lakk).
Så det gikk jo bra til slutt.
Bare for å tipse dere som vil fikse på slikt sjøl. Det er kun 1 ting som virker for å stoppe sjiten. Slip vekk og påfør Ferrobet i to omganger før grunning og lakk. Dette er fosforsyre i så sterk blanding at den VIRKER! Bruker den mye sjøl, da jeg har Datsun veteran.... :-)
Ingen løsning, men å polere holder jo rusta borte.
EncoreSpaceless
16/10/18, 16:22
Noen som har funnet ut om det går ann å få lagt på en slags list i overgangen mellom taket og frontruta?
Vet det har vært nevnt å legge på gjennomsiktig film her, men kan ikke dette gjøre problemet værre, Samler fukt?
Eller er det bare å følge med å ta den rusta som kommer etter hvert?
Når det gjelder slike skader som dette. Taket på Volvobiler er den eneste delen av karosseriet som ikke er galvanisert, derfor når man får steinsprut må man passe på å flekke i lakk så fort som mulig for å unngå rust. Rutene ligger litt lavt på V70 2, men dette er ikke noe man kan gjøre noe med da limfuga skal være en eksagt høyde. Andre biler med jevnere glippe øverst får også steinsprut i kanten der. Så kan derfor i grunn ikke kalle det en designfeil/fabrikkfeil.
Utvendig påvirkning altså steinsprut er ikke en garantisak da dette er noe eier har "påført" bilen selv. Men det som kan redde deg før dette har oppstått er å legge steinsprutfolie fra nedmed ruta og et par centimeter innpå taket. Dette har jeg tenkt å gjøre med mine biler.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Utvendig påvirkning altså steinsprut er ikke en garantisak da dette er noe eier har "påført" bilen selv.
Skulle nesten tror du jobbet på verkstedet hos min forhandler ;). Det er ingenting de liker bedre enn å si "ytre påvirkning", hvor jeg da må minne de på at de selger bilen til bruk som krever ytre påvirkning.
Tenk om hjulene falt av så fort du kjørte på et kumlokk. Forhandler og Volvo kan ikke avfeie ansvar fordi hjulet har blitt utsatt for en ytre påvirkning. Eller hva om setet revnet etter et års tid. Det revnet jo fra ytre påvirkning (rumpa di).
Det er her forbrukerkjøpslovens bestemmelser om at varen skal passe for de formålene tingen vanligvis brukes til og bestemmelsen om varen må svare til det forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp.
Det siste punktet her kommer jo ofte til anvendelse når forhandler sier "produktegenskap" når du påpeker feil og utformingsfeil. Den kanten som ruster her er jo både en utformingsfeil og med den syltynne lakken som var der på min bil, så godtok jeg hverken "ytre påvirkning" eller "produktegenskap" som avfeilingsgrunn.
Jeg skaffet heller en ekspertuttalelse fra lakkerer som tydelig pekte på at kanten ved taket strider mot vanlige prinsipper for utforming av karosseri. Så plusset jeg på med noen titalls bilder av V70'er med rustroser langs den kanten og spurte om de hadde lyst til å ta dette noe videre. Det hadde de ikke.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.