Vis full versjon : venstre nærlys kommer og går
Venstre nærlys kommer og går. Antar at bi-xenon pæren må skiftes. Iflg. håndboken skal hele lykten ut framover for at man skal komme til. Det er ikke så lett å se hvordan det skal gjøres, trangt som det er.
Noen som har en oppskrift?
bilen: XC70 2006
Venstre nærlys kommer og går. Antar at bi-xenon pæren må skiftes. Iflg. håndboken skal hele lykten ut framover for at man skal komme til. Det er ikke så lett å se hvordan det skal gjøres, trangt som det er.
Noen som har en oppskrift?
bilen: XC70 2006
Du må av med støtfangeren for å få ut lampene på denne. Det er slik jeg gjør det, men noen påstår at det går uten
Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
På V70 MÅ man av me fangeren da 2 av festene er godt under kanten på fanger.. så uten å ødelegge fanger må den av.
Uansett er det veldig enkelt.. Gjorde det nettopp selv på onsdag :)
2 skruer ytterst i hjulbuen, ta av listene på fanger så har du 2 skruer og 5 plastklips på toppen av fanger. dra av :)
På pre-facelift går det fint å ta ut pærene uten å ta av lykta. Kommer selvsagt ikke til ballasten, siden den er skrudd fast på undersida da.
Jeg ordla meg ikke alt for nøyaktig ser jeg. For å få av lyktene MÅ mann ha av fangeren både på pre-facelift og facelift. Det jeg mente var at noen klarer å bytte pærer uten å ta ut lyktene
Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk
du kan klare å skifte pære uten å demontere lykten, om du har små hender..
Hvis ikke må du nok demontere støtfanger for å få ut lykten.. Dustete ingeniørarbeid fra sverige.
Godt denne blemma ble fikset på 2009 modellene igjen ;) ;)
Har vel aldri skiftet en pære selv disse ingeniørene nei. Skulle ikke tro det var mulig.....
Men takk for tipsene, da er det bare å sette i gang.
Et spørsmål til forresten,... er det vanlig at xenon pærene går på denne måten,... at de begynner å blinke?
ja, egentlig. de beghynner å bli tomme for gass
Gassen forsvinner ikke, men elektrodene fortæres og gassen blir forurenset av dette.
Tennspenningen (25 000V) som kreves blir høyere, og drivspenningen (85VAC) klarer ikke opprettholde lysbuen.
hm...25000volt overstyrer de fleste pacemakere. Ikke rart håndboken advarer mot høy spenning og fraråder at man skifter pære selv.
Så hva skal man passe seg for her for å unngå å få seg en kraftig karamell?
Tenning av og lysbryter i 0.
Lysbryter i null er vel likegyldig, da lysene slukker på begge posisjonene når bilen slås av.
Jeg ba for moro skyld verkstedet mitt om en pris på skifte av venstre nærlys. 1300kr. Pæren koster ca.halvparten, så da valgte jeg å slå til.
Dette verkstedet er spesialist på Volvo uten å være merkeverksted, men det viste seg at de likevel ikke hadde oversikt over jobben og brukte tid på å klø seg i hodet tilsvarende en pris på omlag 2500kr.
De var greie og tok tapet på egen kappe, men poenget er at de valgte til slutt å ta løs den store boksen (CEM?)som står rett bak lykten, og dermed fikk de plass og kom til å få tatt jobben fra innsiden uten å løsne hverken støtfanger eller lykt. To feite multikontakter måtte åpnes for å fjærne boksen, men det virket faktisk som en grei metode, så neste gang prøver jeg selv på samme måten.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.