PDA

Vis full versjon : venstre nærlys kommer og går



vikry
26/09/14, 15:20
Venstre nærlys kommer og går. Antar at bi-xenon pæren må skiftes. Iflg. håndboken skal hele lykten ut framover for at man skal komme til. Det er ikke så lett å se hvordan det skal gjøres, trangt som det er.
Noen som har en oppskrift?
bilen: XC70 2006

TommyG
26/09/14, 18:40
Venstre nærlys kommer og går. Antar at bi-xenon pæren må skiftes. Iflg. håndboken skal hele lykten ut framover for at man skal komme til. Det er ikke så lett å se hvordan det skal gjøres, trangt som det er.
Noen som har en oppskrift?
bilen: XC70 2006

Du må av med støtfangeren for å få ut lampene på denne. Det er slik jeg gjør det, men noen påstår at det går uten

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Jimmen
26/09/14, 22:03
På V70 MÅ man av me fangeren da 2 av festene er godt under kanten på fanger.. så uten å ødelegge fanger må den av.
Uansett er det veldig enkelt.. Gjorde det nettopp selv på onsdag :)

2 skruer ytterst i hjulbuen, ta av listene på fanger så har du 2 skruer og 5 plastklips på toppen av fanger. dra av :)

Jakke
26/09/14, 22:20
På pre-facelift går det fint å ta ut pærene uten å ta av lykta. Kommer selvsagt ikke til ballasten, siden den er skrudd fast på undersida da.

TommyG
26/09/14, 23:13
Jeg ordla meg ikke alt for nøyaktig ser jeg. For å få av lyktene MÅ mann ha av fangeren både på pre-facelift og facelift. Det jeg mente var at noen klarer å bytte pærer uten å ta ut lyktene

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Morgis
26/09/14, 23:33
du kan klare å skifte pære uten å demontere lykten, om du har små hender..

Hvis ikke må du nok demontere støtfanger for å få ut lykten.. Dustete ingeniørarbeid fra sverige.
Godt denne blemma ble fikset på 2009 modellene igjen ;) ;)

vikry
27/09/14, 19:15
Har vel aldri skiftet en pære selv disse ingeniørene nei. Skulle ikke tro det var mulig.....
Men takk for tipsene, da er det bare å sette i gang.
Et spørsmål til forresten,... er det vanlig at xenon pærene går på denne måten,... at de begynner å blinke?

Morgis
27/09/14, 22:43
ja, egentlig. de beghynner å bli tomme for gass

FroBe
27/09/14, 23:40
Gassen forsvinner ikke, men elektrodene fortæres og gassen blir forurenset av dette.
Tennspenningen (25 000V) som kreves blir høyere, og drivspenningen (85VAC) klarer ikke opprettholde lysbuen.

vikry
28/09/14, 21:48
hm...25000volt overstyrer de fleste pacemakere. Ikke rart håndboken advarer mot høy spenning og fraråder at man skifter pære selv.
Så hva skal man passe seg for her for å unngå å få seg en kraftig karamell?

konso
28/09/14, 21:53
Tenning av og lysbryter i 0.

Jakke
29/09/14, 01:56
Lysbryter i null er vel likegyldig, da lysene slukker på begge posisjonene når bilen slås av.

vikry
03/10/14, 20:55
Jeg ba for moro skyld verkstedet mitt om en pris på skifte av venstre nærlys. 1300kr. Pæren koster ca.halvparten, så da valgte jeg å slå til.
Dette verkstedet er spesialist på Volvo uten å være merkeverksted, men det viste seg at de likevel ikke hadde oversikt over jobben og brukte tid på å klø seg i hodet tilsvarende en pris på omlag 2500kr.
De var greie og tok tapet på egen kappe, men poenget er at de valgte til slutt å ta løs den store boksen (CEM?)som står rett bak lykten, og dermed fikk de plass og kom til å få tatt jobben fra innsiden uten å løsne hverken støtfanger eller lykt. To feite multikontakter måtte åpnes for å fjærne boksen, men det virket faktisk som en grei metode, så neste gang prøver jeg selv på samme måten.