PDA

Vis full versjon : bygge om 2,5 10v til 2,5 20v.



Cato S
25/09/14, 14:54
Heisann, jeg lurte på om det er mulig å sette en 20v topp på en motor det har stått 10v topp på?
har en donorbil, så ledningsnett og tenning blir flyttet over også. Har noen gjort dette før?
Setter pris på alle svar=)

Begge v70 er fra 1998.

mrstfu
25/09/14, 15:11
Det er samme prinsipp som på 850, som jeg selv har gjort. Regn med å ta med hele motornettet frem til støpslene under sikringsboksen (tilgang via sparkeplata, er tre store støpsler), og kanskje noen småting som tenningsmodul og slikt. Null stress, egentlig.

Cato S
25/09/14, 15:29
okey, takk for svar. Har planer om å starte nå til helga, så hvis det blir problemer, vil jeg nok poste på nytt igjen her.

mrstfu
25/09/14, 16:22
Kjør på. Er som sagt et par år siden jeg gjorde dette, men det var teknisk sett ganske lett. Trenger bare motorløfter og basic verktøy, tunga rett i kjeften og god tid. Det å ha en hel delebil gjør det veldig mye lettere. Men, ett lite spørsmål... er den ene bilen den røde, høyrestyrte jeg så en annen tråd på?

Da blir det muligens noe mer komplisert.... tror jeg, hvertfall. Bremsekraftforsterker og ABShjernen sitter vel på motsatt side da, så mulig du må klippe og lime i forhold til dette.

SirKim
25/09/14, 17:04
mrstfu: er det ferdig med ventilspor i stempla for 20V i 10V motoren??? i 20V motoren jeg hadde tidligere var det spor i stempla iallefall for ventila. Svak hukommelse, men mener det var spor på eksossia

mrstfu
25/09/14, 17:13
Jeg hadde stempler liggende i gamlebilen, visstnok fra en 2.5 10v, og disse var det ventilspor i, på ene sida... imidlertid husker jeg ikke fra når jeg spratt min egen 2.5 10v, så jeg tror det er det, men kan ikke bekrefte.

Cato S
25/09/14, 17:27
er en del ledningsgreier under rattet på den røde på høyre siden. så kommer tilbake med mer når jeg har sjekket det. takk for tipsa.

850GLTsilver
25/09/14, 21:00
mrstfu: er det ferdig med ventilspor i stempla for 20V i 10V motoren??? i 20V motoren jeg hadde tidligere var det spor i stempla iallefall for ventila. Svak hukommelse, men mener det var spor på eksossia

Stemmer på en prikk.
Pila på stemplene skal peke frem. Ventilsporene er for å gi plass til eksosventilene.

Cato S
25/09/14, 22:34
her er et bilde av motorrommet til den røde volvon. har ikke sjekka min egen enda:p
http://i.imgur.com/8sWSoJX.jpg

Har et spørsmål til her: i min egen v70 er det nå en 2,5 10v motor, forrige eier sa dem ikke bytta ut ledningsnettet. Så det er 2l hjerne i bilen. Bør den gå bedre med ny software for 2,5? bilen går ganske bra nå med 10v.

mrstfu
25/09/14, 22:44
ABS-hjernen er på samme plass, det jeg ser av endringer umiddelbart er bremsekraftforsterkeren, og bremsevesketanken. Støpselet her må i tilfelle skjøtes og flyttes. Men, og dette kom jeg på med en gang jeg så bildet ditt....
Motornettet inkluderer blinklyslednigner, helt ut til skjermblinkerne, og til et støpsel til hovedlysa. Disse går også opp til hendlene på rattstammen, det samme gjelder styring og strøm til vindusviskerene, og tenningsnøkkelen. Det verste av alt er de tre hovedstøpslene mellom motornett og resten av bilen, på venstrestyrte biler sitter disse under sikringsboksen foran førerposisjon, noe jeg ser de gjør på din høyrestyrte og. Dette er MANGE ledninger, ettersom de tar alt av lys, motornettet, ECU, bremser, osv, så med mindre du er forberedt på mye klipp og lim, tror jeg du gjør klokt i å få tak i motornett (fellesbetegnelse for alt over her) fra en venstrestyrt bil.

Eneste jeg er usikker på er om det er et støpsel / kontakt på selve motornettet før det forlater motorrommet, da kan du kanskje bruke det eksisterende. Dette er jeg som sagt usikker på, her kan sikkert 850GLTSilver svare deg bedre.

Cato S
25/09/14, 23:12
mrstfu: Hørtes ut som veldig mye arbeid for litt ekstra effekt.. må man ha med ledningsnettet f eks hvis man skal ha en turbo motor også? f eks 2,3t?

Fins det ikke noe lettere måte å gjøre det på, som f eks kun bytte om hjernen el no? har ikke gjort dette før.

takker for bra svar, skal sjekke opp ledningsnettet i den røde i morgen, så kommer jeg med en update her.

mrstfu
26/09/14, 07:00
Ja, med turbomotor må du ha ledningsnett med opplegg for boostcontroller og et par andre ting, samt luftmengdemåer, som det ikke er på 10v. Den eneste motoren du sannsybligvis kan bytte til uten å bytte ledningsnett, er 2.0 10v 126hk. Du kan ikke bare bytte hjerne heller, siden 2.5 20v har luftmengdemåler, noe din ikke har fra før av.

Men som sagt, hør med GLTsilver over her, han er et lite ledningsnettvidunder.