PDA

Vis full versjon : Mystisk startproblem



StigR
24/09/14, 21:57
Håper det finnes noen her som har langt bedre greie på bil en meg, som kanskje har noen smarte tips.

Gjelder en 940 91 modell. Standard motor (bf230?) Automat.


Motoren kuttet plutselig en dag.
Fikk start igjen, men motoren kuttet konsekvent etter 5 minutter.
Visste seg at strømmen til drivstoffpumpa forsvant etter 5 minutter.
Skiftet rele - men fortsatt samme problem.

Forsøkte å koble strøm direkte fra batteri til drivstoffpumpa.
Men så vil plutselig ikke motoren starte i det hele tatt.

Starter på startgass, men går ikke uten startgast.

Noen som har noen gode ideer om hva feilen kan være?
Kan det være hjernen som har tatt kvelden?
Andre forslag?

Takker for tips!

eab
24/09/14, 22:48
Sjekk først om du mangler bensin eller tenning.

Hvis det er bensin som mangler så hør først om bensinpumpa går et lite sekund når du setter på tenninga. Hvis bensinpumpa ikke går (selv om du kobler 12v direkte til riktig pin der det store hvite releet står) så må du nesten bak i bagasjerommet og sjekke om det kommer strøm dit, og om pumpa er jordet tilstrekkelig. Evt. ta ut pumpa og prøve den direkte med 12v.

Hvis pumpa går så går du videre til motorrommet og trekker ut kontaktene fra alle fire dysene. Mål om det kommer 12v fram til dysene.

Hvis ja: sjekk alle jordinger som er skrudd fast til toppdekselet på motoren. Det skal komme opp en eller to sammen med ledningene til dysene, samt to stykk mellom motor og torpedovegg.

Har du ikke 12v fram til dysene så kan du sjekke "dysereleet" som kalles Radio Supression Relay på engelsk. Nå husker jeg ikke på stående fot hvor det er, men jeg tror det henger på enten ekspansjonstanken eller på motsatt side ved servovæska og abs-enheten (hvis du har abs).

Sjekk også sikringene

StigR
25/09/14, 15:27
Tusen takk for godt svar.
Jeg er ikke veldig god på å fikse bil, så dette er muligens for avansert for meg.

Å bytte en hjerne skal jeg alltids klare og det kan også gjøres nogenlunde rimelig.
Litt skudd i blinde riktignok.
Men er det sannsynligvis bare bortkastet å prøve?

Kom i tillegg på at feilkodeavleseren er "død" på avlesing av elektrisk. (hull 2)
(Lyser konstant, og ikke mulig å nullstille)
Hull 6 gir ingen feilkoder.

medbakhjulstrekk
28/09/14, 22:37
Viss du vil gjøre noe som er veldig enkelt men kan ha effekt så demonter batteripoler og rengjør skikkelig. smør på batteripol fett før montering. OG husk sjekk jordingen fra batteriet minuspol skikkelig. Det vil si demonter der denne kobles til karrosseri puss rust etc og monter. Det kan være så enkelt som dette. Dersom alt ser rent og pent ut når du demonterer jordingen så skal det litt til at dette har noen effekt, men det er veldig enkelt å utføre og du kan utelukke den feilen senere i feilsøkingen.