PDA

Vis full versjon : ECM-9160 Spjällägesgivare 2. Felaktig signal



TCU
24/09/14, 20:17
Dette er vel det berømte gass spjeldhuset regner jeg med. Jeg har prøvd å nullstille alle feilkoder med VIDA, men selv om jeg sletter alt, så spretter denne feilkoden tilbake igjen iløpet av sekunder. Uten at jeg engang starter bilen igjen. Det stod noe på VIDA om jeg måtte vente 3 minutter før jeg gjorde noe, men jeg mener jeg gjorde det også. Hvis jeg velger å slette alle feilkoder så forsvinner alle inkludert ECM-9160, men etter 2 - 3 sekunder så er den tilbake igjen

Betyr det rett og slett at gass spjeldhuset er defekt, eller er det noe jeg misser?

Jeg har prøvd å lese meg litt opp på info både fra VIDA og på forum, men jeg blir ikke helt klok.

Jeg har prøvd å rense gass spjeldhuset uten at det hjalp, noen sier at det kan være nok å kalibrere det på nytt, er dette noe jeg isåfall kan gjøre i VIDA?

Det gjelder enn 2000 V70 2.0 Turbo (B5204T5).

Når jeg prøver å feilsøke i VIDA for jeg spørsmål om gass spjeldet er oppgradert eller ikke, noe jeg rett og slett ikke vet, jeg prøve å lese meg opp på det under "Identifiering av uppgraderad mjukvara ECM/ETM" men jeg fant ikke noe referanse til motornummeret mitt
...

Jeg prøvde å hente ut litt info og da fikk jeg ut dette:

ECU ECM
Status Aktiv
Serienr 000000000961
Hårdvarunummer 0008627455 A
Diagnosversion 30785376 AB
Mjukvarunummer 0008627486 A
Mjukvarunummer 0030785740 AA


ECU ETM
Status Aktiv
Serienr 133604215773
Hårdvarunummer 0008644347 B
Diagnosversion 30785388 A
Mjukvarunummer 0009207849 B
Mjukvarunummer 0030785180 A

Noen ideer om hvordan jeg går frem videre?

Hassel
24/09/14, 20:23
Bare skift spjeldhuset. For så å slette feil igjen :)

TCU
24/09/14, 20:29
Bare skift spjeldhuset. For så å slette feil igjen :)

Men jeg er lite lysten på å skifte spjeldhuset hvis det ikke er det som er feilen, kan det være noe annet og er det mulig å kalibrere det via vida eller kjøre noe tester via vida slik at jeg vet at det er det som er defekt?

FroBe
25/09/14, 08:35
Du bør kjøre testen av ETM i VIDA. Hvis denne funksjonen mangler i VIDA så mangler ETM oppdatert software.

I denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) kan du se bilder av mine testresultater før og etter bytte av spjällägesgivare.

Jeg fikk samme feilmelding ECM-9160 et år etter modifikasjonen, og da nektet ETM å virke normalt. Bilen klarte ikke gå på tomgang, og hadde ikke krefter til å kjøre oppkjørselen til huset. Problemet mitt var at sensorsignalet mitt var litt for lavt i standbyposisjon, og jeg fikset det ved å justere sensor mekanisk (vridde sensormagneten på akslingen til sensorspenningen ble normal).
Du har original sensor av potmetertypen med to kullbaner og to bevegelige fjærbørster. Problemene oppstår når børsten sliter hull på kullbanene og får dårligere forbindelse, dette gir feil spenninger fra en eller begge sensorene.

Hvis testen viser store variasjoner mellom de to sensorverdiene så må du enten bytte til ny uoriginal sensor (modifisere selv eller sende ETM til et firma som gjør dette) eller bytte hele ETM. Det er mulig å bytte til brukt ETM (Magneti Martelli, ikke Bosch), men den må ha samme software som din gamle og må være til turbomotor. Kjøper du ny ETM og bytter selv så må du sannsynligvis innom Volvo-verksted etterpå for å få det programmert slik at det virker.

gswede
25/09/14, 12:29
Digital ETM fra Xemodex, de kan du også sende din gamle og få den permanent fixet.
http://www.xemodex.com/technologyimproved/electronic-throttle-module-for-2000-volvo-v70/

TCU
25/09/14, 19:49
Du bør kjøre testen av ETM i VIDA. Hvis denne funksjonen mangler i VIDA så mangler ETM oppdatert software.



Det er sikkert stor sannsynlighet for at ETM ikke er oppdatert, men nøyaktig hvor i VIDA skal ETM testen ligge? Jeg har ikke klart å finne den, så mest sannsynelig så er ikke ETM oppdatert, men kan hende jeg ikke har sjekket på riktig sted.

Er det noen som klarer å se av dette om den er oppgradert eller ikke:
ECU ETM
Status Aktiv
Serienr 133604215773
Hårdvarunummer 0008644347 B
Diagnosversion 30785388 A
Mjukvarunummer 0009207849 B
Mjukvarunummer 0030785180 A

TCU
25/09/14, 19:50
Digital ETM fra Xemodex, de kan du også sende din gamle og få den permanent fixet.
http://www.xemodex.com/technologyimproved/electronic-throttle-module-for-2000-volvo-v70/

Er xemodex billigste løsning? Ser den koster 500$ pr dags dato. Noe andre som kan være rimeligere? Noen som har peiling på hva Volvo selv tar for dette?

Sotengel
26/09/14, 19:17
Dyrt skal se om jeg finner kvitteringa fra da dem byttet på min. (dette ble gjort før jeg kjøpte den btw)

Sendt fra min Nexus 5

TCU
27/09/14, 20:01
Dyrt skal se om jeg finner kvitteringa fra da dem byttet på min. (dette ble gjort før jeg kjøpte den btw)

Sendt fra min Nexus 5

Fant du ut noe? :)

Sotengel
27/09/14, 20:06
Skal ta en titt i hanskerommet i bilen også..veit jeg har den.. Spørsmålet er hvor. [emoji6] skal se etter det da jeg kommer hjem.

TCU
27/09/14, 20:31
Fant ut atech2 i sverige skal ha 3500 og ecu uk skal ha 1700, men her tror jeg at man må sende dem min gamle også fikser de den og returnerer den, problemet her at man fort blir bil løs en stund og det er ikke helt aktuelt.

Hva er dette med merkelappene på ETM, noen er hvite og noen er gule, er det slik at de som er gule er oppdatert og de som er hvite ikke er det?

Må jeg fortsatt bruke Magneti Marelli, jeg kunne ikke bare byttet til Bosch?

Hårdvarunummer 0008644347 så det betyr vel at jeg skal ha en 8644347 Magneti Marelli, men av denne typen så finnes det jo feks AH0012381C og AH0012381E. De siste nummrene, hva betyr de? Er det noe jeg trenger å ta hensyn til?

FroBe
27/09/14, 22:23
Jeg koblet nettopp til VIDA på bilen, og fant ut at din ETM er like oppdatert som min, eneste forskjellen bortsett fra serienummeret er at jeg har Hårdvarunummer 0008644346 B.

Dermed har finner du testen her: Velg fanen Diagnostik, deretter Bilkommunikasjon, trykk på ETM på bildet, velg fanen Avancerad nedenfor, utvid ETM og velg ETM test.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14567375/ETM_test/ETM_kommunikasjon.JPG



Gule merkelapper er erstatnings-ETM, mens hvite er originale. Mulig alle gule er oppdatert fra fabrikk med ny software, men det har antagelig de fleste hvite blitt underveis hvis de har vært på service på et Volvo-verksted.
2002-modellene ble ombygget med en passiv Bosch ETM som styres av ECU, mens MM ETM har egen prosessor og kommuniserer med ECU over CAN-bussen. Dermed er de ikke kompatible.

TCU
28/09/14, 18:10
Da fikk jeg kjørt testen og resultatet er som følger:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/55881148/1.jpg

Det stod noe i VIDA at hvis det var mer enn 13 grader forskjell så skulle det byttes.

Mener de da ETM Difference Value eller Maximal skillnad? Uansett så er jo alt langt over 13 grader.
Difference Value er 17,13 mens maximal skillnad er jo hele 80.48 grader

Konklusjonen er vel at dette gass spjeldhuset er defekt og det ikke er noe mer man kan gjøre med det?
Har gass spjeldhuset noen som helst innvirkning på drivstoffforbruket til bilen?

Sotengel
28/09/14, 19:06
Gi meg 45 minutter så skal jeg se hva det kostet på Volvo i Arvika å bytte.

Sendt fra min Nexus 5

Sotengel
28/09/14, 19:35
7685 svenske kr for hele jobben inkl software på helmia i Arvika. Dette ble byttet 30/04/2010 på min 01 s60 2.0t

Sendt fra min Nexus 5

FroBe
28/09/14, 19:43
Ut i fra fargene skulle de blå og grønne strekene fulgt hverandre, mens her er den grønne (sensor 2) permanent i åpen posisjon (kun støy). Den blå kurven til sensor 1 og den sorte differansen mellom kanalene følger hverandre slavisk, i motsetning til min der den lever sitt eget liv og varierer litt med åpningen.
Din sensor 2 er fullstendig død (brudd?), men sensor 1 virker fortsatt.

Hvis motorstyringen ikke kan stole 100% på ETM så klarer den fortsatt å regulere drivstoppinnsprøytningen ut i fra verdiene fra luftmengdemåler og lambda, men både ytelsen og drivstofforbruket vil nok lide for det.

Jeg modifiserte min egen sensor (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) for å slippe å oppleve dette, og betalte rett over en tusenlapp for ny elektronisk sensor uten bevegelige deler.
Nå finner man Sacer sensoren for under kr 900 på eBay. (http://www.ebay.co.uk/itm/ELECTRONIC-CONTACTLESS-ETM-THROTTLE-BODY-POSITION-SENSOR-VOLVO-V70-C70-1999-2002-/171430441928?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27ea0cf3c8)

Har man ikke lyst til å modifisere selv kan man finne firma som gjør dette hvis du sender inn din ETM, den billigste (£125 + frakt) jeg finner i farten er et firma i London (http://volvodiagnostic.com/shop/index.php?id_product=18&controller=product#) der jeg kjøpte min sensor.
Dyrere, men antagelig grundigere modifikasjon, får man fra XeMODeX i USA (http://www.xemodex.com/technologyimproved/electronic-throttle-module-for-2000-volvo-s80/). Der kan du enten kjøpe en komplett modifisert ETM ($600 + frakt), eller sende inn din for reparasjon ($440 + frakt).
Dyreste og kjappeste er å levere inn bilen til Volvo for å få byttet til ny ETM med gammeldags sensor.

TCU
29/09/14, 19:16
[QUOTE=FroBe;910563]Ut i fra fargene skulle de blå og grønne strekene fulgt hverandre, mens her er den grønne (sensor 2) permanent i åpen posisjon (kun støy). Den blå kurven til sensor 1 og den sorte differansen mellom kanalene følger hverandre slavisk, i motsetning til min der den lever sitt eget liv og varierer litt med åpningen.
Din sensor 2 er fullstendig død (brudd?), men sensor 1 virker fortsatt.

Men er det noen vits å prøve å gjøre noe for å feilsøke i forbindelse med sensor2 eller er det bare å finne seg en ny/bytteenhet?

FroBe
29/09/14, 20:12
For å få tilgang til sensorene så må man grave vekk PU støpemasse, knekke/brekke løs tilkoblinger og plukke sensoren fra hverandre.
Dette er ikke reversibelt, jeg ville ikke påtatt meg å montere det sammen igjen hvis jeg hadde fått tak i originale reservedeler (glider, kontakter og film med kullbaner).
Jeg er faktisk usikker på hvilken side sensor 2 står på, har ikke sett dette beskrevet noen plass.

Den modifiserte sensoren (Sacer elektronisk TPS) er lettere å montere, men man bør måle og notere sensorspenningene før man ødelegger den originale sensoren.
Utenom dette er det bare å følge bruksanvisningen for modifikasjonen, men man må kunne lodde.

Man kan selvfølgelig ikke eliminere at det er feil med elektronikken som gjør at sensor 2 ikke fungerer, men det normale er sensorfeil.

Bytter man hele enheten med en ny ETM trenger man ikke bekymre seg på mange år.

TCU
04/10/14, 19:18
Men er det mulig å sette inn en annen Magneti Marelli som jeg feks finner på huggeren? Vil dette fungere, eller må den da programmeres for at den skal fungere mot min bil? Vært litt artig og prøve med en annen først og så kjøre VIDA testen på nytt slik at jeg kan utelukke at det er noe annet...

FroBe
05/10/14, 10:32
Du kan prøve med en brukt MM, det vil ikke skade bilen.
Hvis den er i orden vil alt fungere. Testen kan gjøres uten å fjerne original ETM, kun plugge inn den nye.
Hvis den er fra en motor uten turbo vil den fungere dårlig, og hvis den er uten oppdatert software vil den neppe virke.

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

TCU
06/10/14, 19:48
Du kan prøve med en brukt MM, det vil ikke skade bilen.
Hvis den er i orden vil alt fungere. Testen kan gjøres uten å fjerne original ETM, kun plugge inn den nye.
Hvis den er fra en motor uten turbo vil den fungere dårlig, og hvis den er uten oppdatert software vil den neppe virke.

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Har det noe å si om det har sittet på en 2.4 eller 2.0? Så lenge det har sittet på en turbo så skal det fungere å bytte over?

Svirre
07/10/14, 08:44
Så lenge det er samme delenr. så går det bra. Om det vil fungere med forskjellige delenr. så kan det være forskjellige koblinger og evt. forskjellig størrelse på innsugsrør etc.

Sotengel
07/10/14, 08:50
Innsuget er likt på 2.4 og 2.0 motorene. Så da er det vel dele nr på selve etm som er forskjellig

Sendt fra min Nexus 5

TCU
07/10/14, 19:26
hardwarenummer og delenummer er det samme?

ETM har hardwarenummer: 0008644347 B

Er dette også delenummeret?

TCU
07/10/14, 19:33
BTW: Er det noen som har hørt om actronics? Disse leverer også modifiserte spjeldhus til Volvo, noe i samme dur som Atech2. Jeg prøvde å sjekke pris med dem, men de ville kun oppgi pris til verksteder ...

Svirre
07/10/14, 21:12
Syns det hørtes litt rart ut. Du som kunde ønsker jo å vite priser på det du kjøper. Du har vel lettere sagt krav på det.

TCU
08/10/14, 20:04
Syns det hørtes litt rart ut. Du som kunde ønsker jo å vite priser på det du kjøper. Du har vel lettere sagt krav på det.

Jeg syntes også det hørtes urimelig ut, men uansett hvor mye jeg prøvde så fikk jeg beskjed om at de kun solgte til verksteder og at jeg måtte ta kontakt med et verksted for å be dem sjekke prisen, men da får jeg jo garantert en pris med et saftig påslag. Jeg har nok ikke noe krav på det, et firma kan jo fint selv bestemme om de skal kun selge til bedrifter eller privatpersoner, men ser ikke problemet med at jeg bare kunne få prisen...

Jeg hadde aldri hørt om dem før jeg tilfeldigvis kom over en V70 på huggern med spjeldhus fra dem. Virker som det egentlig er et selskap fra Holland, men de har faktisk norsk kontor, så tenke jeg skulle høre. De selger jo mye slike ting:
http://www.actronics.eu/nb/shop/volvo-v70-ii-p80-2000-2007-spjeldhus-nb

Men tilbake til mitt andre spørsmål er det noen av denne infoen som er delenummeret?

ECU ETM
Status Aktiv
Serienr 133604215773
Hårdvarunummer 0008644347 B
Diagnosversion 30785388 A
Mjukvarunummer 0009207849 B
Mjukvarunummer 0030785180 A

Er hardwarenummer også delenummeret? Er delenummeret mitt da 8644347 ?

Svirre
08/10/14, 20:12
Om de hadde solgt til privatpersoner så hadde du nok hatt krav på det, men om de selger kun til bedrifter så stiller de seg jo i et annet lys :) Du må nok undersøke priser litt rundtomkring. Selv Bilia opererer med forskjellige priser. Husker ikke hvem som hadde en slik undersøkelse, men summen varierte alt fra under 3000kr til over 6500kr på en del + jobb + programvare.

TCU
10/10/14, 19:16
Om de hadde solgt til privatpersoner så hadde du nok hatt krav på det, men om de selger kun til bedrifter så stiller de seg jo i et annet lys :) Du må nok undersøke priser litt rundtomkring. Selv Bilia opererer med forskjellige priser. Husker ikke hvem som hadde en slik undersøkelse, men summen varierte alt fra under 3000kr til over 6500kr på en del + jobb + programvare.

Sjekket med Bilia nå og de skulle ha følgende
3790 spjeldhus
585 programvare
1000 programmering
4210 for jobben

9500 for alt

TCU
10/10/14, 19:17
Hvis man skal bytte spjeldhuset selv, hvordan er det enkleste å komme til det, og hva må fjernes?

Svirre
10/10/14, 20:13
Av med innsuget og da vekk det som er i veien der. Er bare å legge til sides ledninger og slanger samt. demontere seg fram.

TCU
20/10/14, 10:32
Sjekket med Bilia nå og de skulle ha følgende
3790 spjeldhus
585 programvare
1000 programmering
4210 for jobben

9500 for alt

Det lønner seg ihvertfall ikke å gjøre denne jobben i Norge. Sjekket med Brandt Bil i strømstad og de skulle ha 5921 for samme jobb. Nøyaktig det samme, del, programvare og jobb. Det som er litt morsomt er at Volvo Norge sa at jobben tok 4 timer, Volvo Sverige sa at samme jobb var 2 timer. Lønner seg tydeligvis å sjekke litt rundt

TCU
20/10/14, 10:43
Det lønner seg ihvertfall ikke å gjøre denne jobben i Norge. Sjekket med Brandt Bil i strømstad og de skulle ha 5921 for samme jobb. Nøyaktig det samme, del, programvare og jobb. Det som er litt morsomt er at Volvo Norge sa at jobben tok 4 timer, Volvo Sverige sa at samme jobb var 2 timer. Lønner seg tydeligvis å sjekke litt rundt


Hva ville dere valgt, la Volvo sette inn ett nytt for 5900 eller få satt inn ett renovert fra Atech2 til 5000? Selve prisforskjellen er jo i underkant av 1000 så det er jo ikke all verden, jeg bare lurer på hva som er det smarteste?

Det Atech2 sier er at de bytter alt av kretskort og at de benytter 2 sveitsiske sensorer som er det beste man får tak i mens volvo sverige også benytter seg av renoverte spjeldhus og at der er det kun byttet sensorene med noe kinesisk og at de ikke bytter kretskort.

FroBe
20/10/14, 12:35
Jeg synes Atech2 har bevisbyrden her.
Hvorfor bytter de kretskortene? Er kretskortene de monterer nye (usannsynlig), oppgraderte/modifiserte (hvordan/hvorfor)?
Hvorfor bruker de to sveitsiske sensorer istedenfor en dobbel kinesisk slik alle andre gjør? (Bruker de kanskje mekaniske potmetre, samme som originalt?)
Xemodex bytter også lagre på akslingen og sjekker motoren, hvorfor gjør eventuelt ikke Atech2 dette?
Hvis Atech2 kun gjenbruker spjeld/aksling/motor og aluminiumskroppen fra original ETM, hvorfor produserer de ikke en komplett uoriginal ETM?

For 18% ekstrakostnad skal man ha en god grunn for å velge noe annet enn original Volvo. Om dette nye kun har en levetid på 8-12 år regner jeg ikke med at det blir noe stort problem når bilen passerer 20 år.

TCU
20/10/14, 12:50
Jeg synes Atech2 har bevisbyrden her.
Hvorfor bytter de kretskortene? Er kretskortene de monterer nye (usannsynlig), oppgraderte/modifiserte (hvordan/hvorfor)?
Hvorfor bruker de to sveitsiske sensorer istedenfor en dobbel kinesisk slik alle andre gjør? (Bruker de kanskje mekaniske potmetre, samme som originalt?)
Xemodex bytter også lagre på akslingen og sjekker motoren, hvorfor gjør eventuelt ikke Atech2 dette?
Hvis Atech2 kun gjenbruker spjeld/aksling/motor og aluminiumskroppen fra original ETM, hvorfor produserer de ikke en komplett uoriginal ETM?

For 18% ekstrakostnad skal man ha en god grunn for å velge noe annet enn original Volvo. Om dette nye kun har en levetid på 8-12 år regner jeg ikke med at det blir noe stort problem når bilen passerer 20 år.

Jeg har kanskje skrevet feil i forhold til kretskort, jeg spurte nemlig om dette og fikk følgende svar:

När Volvo levererar ett spjällhus monterat på en Volvo med Turbo till 5 900, då är det (som vårt) ett utbytes-spjällhus. Tyvärr väljer Volvo att renovera spjällhusen med en kinesisk tillverkat spjälllägesgivare, och de väljer också att låta bli att byta vissa elektroniska komponent på kretskorten som vi alltid byter. Vi ändvänder 2 schweiziska spjälllägesgivare, som är marknadsledande inom industrin.

Därför tycker vi att Volvos egna spjällhus är mindre bra än våra egna – men det måste vi säga, eller hur? 


Jeg tror likevel at jeg kanskje går for Atech2 av den grunn at hvis feilen ikke skulle bli borte, så betaler jeg bare 500. Bytter jeg på Volvo så betaler jeg uansett, om problemet blir fikset eller ikke. Det er vel 99% sjanse for at spjeldhuset er defekt, men det er jo alltid den lille prosenten om at det faktisk kan være noe annet ...

Jeg har vurdert Xemodex også, men det koster 500$ + frakt + jobb, og da er jeg oppi cirka samme sum, hvis ikke høyere + at jeg trenger å få fikset dette rimelig kjapt