PDA

Vis full versjon : V70 2.0T '02 - Tapper seg for strøm. Tom etter 2 dager



Svirre
21/09/14, 11:14
Tante har en V70 med automat som har begynt å tappe seg for strøm. De har feilsøkt lenge ved å koble vekk dynamo, bytte batterier etc. Jeg var å feilsøkte på alle kursene bilen hadde, og det var ingen i motorrommet som tok strøm. Sjekket de 6 kursene i bagasjen, og der var det 1 kurs som tok 0,09amp. Regner med at det går til CEM. MEN; når jeg kobler vekk minuspolen på batteriet og måler strømforbruket via batteriet så er vi oppe i 3,2amp. Alle kupélys er slått av og ingenting er aktivert av det jeg kjenner til. Eneste er at kupévifta kan starte å gå mtp at den skal bytte ut lufta, men den er veldig til og fra, og når den starter så stopper den ikke før batteriet er tomt.

Denne har også feil med DIM, mulig det kan ha en sammenheng, men tviler litt på det. Har ikke feilsøkt med VIDA foreløpig. Noen som har vært borti lignende?

EDIT: Kan en defekt dynamo føre til at bilen tapper seg? Når de får start på bilen så går den hele tiden, og har ikke noe problem å starte rett etterpå. Har selv ikke feilsøkt på om bilen lader tilstrekkelig, men siden de har drivi med dynamoen så regner jeg med at det er sjekka.

GLTOslo
21/09/14, 11:57
Har du alarm? Batteriet i sirena virker ca 10 år, og når det er tomt vil bilen tappes for strøm. Sirena ligger under innerskjerm høyre side framme

Per Turbo
21/09/14, 14:29
Koster ca 2000kr hos Volvo

Svirre
21/09/14, 15:43
Ang. det med alarm skal jeg undersøke. Tror det skal være det på bilen hennes, men er ikke sikker.

Jimmen
21/09/14, 19:57
Sirena mi har vært død i 1.5år og den tapper ikke strøm.. Vært i utlandet i 15 dager og startet knirkefritt etterpå :)

Svirre
21/09/14, 21:31
Behøver nok ikke å gjelde alle. Onkel skal forhøre seg med en som er rimelig kyndig med bilstrøm i morgen :)

gswede
22/09/14, 12:24
Regner med du har sjekket lyset i hanskerommet... at det ikke står på med hanskerommet lukket..

C.Erstad
22/09/14, 13:32
Her kan det og være feil i diverse låser.
Er bare å begynne å nappe sikringer å se hvor det blir utslag. :)

Svirre
22/09/14, 16:27
Regner med du har sjekket lyset i hanskerommet... at det ikke står på med hanskerommet lukket..

Burde ha gitt utslag når jeg målte med ampere-meter da? Noe det ikke gjorde. Alle kurser ga ikke noe utslag, bortsett fra en kurs i bagasjerommet som jeg målte til 0,09A. Og med et totalt strømforbruk via. batteriet så målte jeg 3,2A, så jeg tviler på at hanskeromsbelysningen trekker 15w ;)


Her kan det og være feil i diverse låser.
Er bare å begynne å nappe sikringer å se hvor det blir utslag. :)

Har målt alle kurser, og kunne ikke finne noe utslag. Apropos låser, så fungerer ikke høyre framdør på sentrallåsen. Kan det ha noe å si?

FroBe
22/09/14, 17:11
Jeg er usikker på om tenningsnøkkelen bryter all strøm til datastyringen (CEM).
Hvis det er meningen at CEM skal gå i sovemodus når man tar ut nøkkelen, men en eller annen modul holder CEM våken via CAN-bussen kan den lett trekke 3,2A.
Det er slike ting som tapper batteriene på moderne smartmobiler i løpet av noen få timer.

Svirre
22/09/14, 17:33
Det som er det rare oppi det hele er at den begynte slik i august. Før det så kunne bilen ha stått i 3 uker uten problemer.