PDA

Vis full versjon : Luft i bremsesystemet på 91' Volvo 960



Brisendal
18/09/14, 22:23
Har gått over bremsene på en 960 som har stått i nærmere tre år nå :o

Bak holdt det å presse stemplene fram og tilbake noen ganger, men fram ble det nye kalipere (de gamle stemplene var rustet helt i stykker). Pga dette tappet jeg systemet for bremsevæske før jeg fjernet stemplene, og iom at lufteniplene bak også var dårlige gjorde jeg likesågodt det samme der. Har et slikt verktøy som dette så bremselufting er vanligvis en lek:

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10302_113&products_id=113

Det første jeg stusset på i kveld var at systemet bare ville ta litt under 5 dl med bremsevæske, alle kilder sier bilen skal ha 0,65 liter. Riktignok fikk jeg ikke så mye ut, så det er forsåvidt ikke så nøye, men nå går pedalen i bunn uten motstand. Det er bremsevæske i reservoaret, halveis mellom maks og min, og jeg har gått to omganger i denne rekkefølgen: Høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran. Det er ingen tegn til luft i systemet når jeg lufter på dette viset.

Er det flere luftepunkter jeg må gå gjennom på denne bilen? Jeg så det var noe som minnet om en lufteskrue på hovedbremsesylinderen, men er dette noe jeg skal rote med? Eller er det andre ting som lastventil som må aktiveres, eller ABS systemet som krever at motoren må gå eller noe i den retningen?

Øyvind L.
18/09/14, 22:49
Ifølge dokumentasjon fra Volvo (Servicehandbok Avd 5, Bromsar 740/760 1982-19..), så skal biler med ABS luftes i denne rekkefølgen:

- venstre framhjul
- høyre framhjul
- venstre bakhjul
- høyre bakhjul

Brisendal
19/09/14, 17:16
Jepp, det var så enkelt som rekkefølgen:o