PDA

Vis full versjon : Automatchoke - 87 740GL



psyfoon
18/09/14, 18:45
Som fersk 740-eier trenger jeg litt eksperthjelp angående Pierburg-forgasseren. Virker som automatchoken er ute av drift på min, må pumpe flere ganger med gassen før start og må ha mye gass for at den skal gå på tomgang når den er helt kald. Merker at det blir værre jo kaldere været er, f.eks en morgen her var det 4grader og da tålte den ikke belastning i hele tatt når den var kald, måtte holde inne gassen noen minutter før den hele tatt var kjørbar og gikk på tomgang.
Tomgangen er normal ved driftsvarm motor.

Forstår jeg det riktig hvis jeg påstår at automatchoken er den runde klumpen på baksiden av forgasseren mot torpedoveggen som har to vannslanger og en elektrisk ledning tilkoblet?

Det er også et lite spjeld på toppen av forgasseren i det ene kammeret som jeg regner med er chokespjeldet. Dette er koblet til et lite stag som går ned i forgasseren og ser ut som er koblet sammen med den nevnte runde tingen på baksiden av forgasseren. Regner med det sitter en termofjær der som styrer chokereguleringen etter vanntemp?

Jeg la også merke til at spjeldet ikke lot lukke med handmakt, men det ser ut som det også er koblet en slags mekanisme på undersiden av forgasseren like under den runde tingen. Det virket som det var denne mekanismen som hindret spjeldet i å lukke. Jeg fikk trykt ned den delen som hindret med et skrujern og da nå kan spjeldet lukkes lett mef håndmakt. Kanskje dette er en slags "stopper" eller regulering av automatchoken?

Kan godt hende jeg er helt på bærtur her, men hvis noen gidder å forklare meg litt hvordan dette fungerer så hadde jeg satt stor pris på det :-)

Legger ved et bilde slik at dere skjønner hva jeg rabler om ;-)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/666.jpg