PDA

Vis full versjon : 2001 S60 drar til venstre under oppbremsing



64PV
17/09/14, 11:46
2001 S60 har bergynt å dra til venstre under oppbremsing.
Det trekker ikke i rattet, men bilen vil til siden når jeg bremser.
Hva kan det skyldes?
Hvis bremsene framme ikke tar likt, ville vel det kjennes i rattet også?

Per Turbo
17/09/14, 14:09
Slitte foringer i bærearm kanskje?

Sotengel
17/09/14, 15:56
At bilen "stikker" under oppbremsing kan tyde på foringene i bærebrua som nevnt i svaret over her. Hadde samme problem som du nevner, bytta foringene i bærebruene å da ble det borte.

Sendt fra min Nexus 5

Svirre
17/09/14, 15:57
Om du har ulik bremsekraft på hjulene så er det ikke nødvendigvis at du merker det på rattet, men det høres mest ut som om noe gir etter. Hvis ikke så kan det være en fordel å smøre opp glideboltene på kalipperne med nytt fett.

64PV
17/09/14, 16:06
Glideboltene ble smurt opp i vinter når jeg byttet skiver og klosser framme. Skal snart bytte dette bak også. Men vet ikke om det merkes like godt hvis glideboltene bak er trege?
Tenkte på bærearmene ja, men disse er 3 år gamle og har vært med i 30000 km. Syns det var litt tidlig at disse skulle ta kvelden allerede nå.

Sotengel
17/09/14, 16:11
Rarere ting har skjedd...

Sendt fra min Nexus 5

Per Turbo
17/09/14, 16:12
Km og alder har lite å si, heller hvordan veier du kjører, og er bilen senket og lav dekkprofil går det hardere utover understellet

EvolveR
17/09/14, 16:21
Jeg kan garantere deg at dette er bærebruene.. hvis det er glideboltene henger jo kalipern.
Vil ikke anbefale biltema, da dem ryker etter veldig kort tid...

64PV
17/09/14, 16:35
Km og alder har lite å si, heller hvordan veier du kjører, og er bilen senket og lav dekkprofil går det hardere utover understellet

Kjører for det meste på fine veier med denne bilen, ca 10000km i året med bare finkjøring til og fra jobb i 50-70 km/t. Bilen er ellers orginal med std 16 tomsfelger.


Jeg kan garantere deg at dette er bærebruene.. hvis det er glideboltene henger jo kalipern.
Vil ikke anbefale biltema, da dem ryker etter veldig kort tid...

Heller vel mest mot bærebruer jeg også. Disse ble kjøpt hos Trailerparts for 3 år siden for ca 800kr pr stk.
Er vel bare å bestille nye og bytte igjen :-(

EvolveR
17/09/14, 16:46
men jeg bytta for 2 år siden, bytta dem igjen for en uke siden! ca 30.000 kjørt siden den gang!
Men hvis du starta og merke det for 1 uke siden, er det ikke så lett og kjenne slakken i foringene. tar du bremseprøve på bilen, ser du det med en gang!

https://www.youtube.com/watch?v=Sn5VKfQyxUk&feature=youtu.be Tok en liten film når jeg tok den i bremse testern.

Fronten på dekke dras innover ved brems, ergo svinger bilen under bremsing.

64PV
17/09/14, 23:10
Litt usikker på hvor jeg etterhvert skal handle nye bruer... orginale koster jo over 2000 pr stk hos Volvo.
Noen som har erfaringer med disse: http://www.scstyling.com/bilmodeller/volvo/s-60/reservdelar/lankarm-hoger-polyuretan

Sotengel
18/09/14, 07:20
Kjøpte de med polyforing fra skruvad, fungerer fint som snus.

Sendt fra min Nexus 5

Sotengel
18/09/14, 07:21
Ellers er det jo powerflex jeg har begge deler. Ett sett med skruvad polyforinger og ett sett med powerflex http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/643.jpg

Sendt fra min Nexus 5

Ola Hagen
18/09/14, 18:01
Er noen som sier meyle hd er bra. Skal være bedre enn org foringer, men forsatt gummi og ikke poly.

locked
18/09/14, 21:44
Ellers er det jo powerflex jeg har begge deler. Ett sett med skruvad polyforinger og ett sett med powerflex
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/643.jpg

Sendt fra min Nexus 5
Sånne lilla har eg på min V70N og, godt fornøgd! :-)

Griffin
23/09/14, 20:31
Vilken type er de lilla, og hvor kjöper dere dem. Er snart dags for mig att bytte.

Sotengel
23/09/14, 20:32
Powerflex billigst på ebay.

Sendt fra min Nexus 5

64PV
23/09/14, 22:16
Merker dere noen forskjell på fjæringskomfort med de powerflex-foringene? Må si jeg er litt småskeptisk til å montere noe som gjør bilen hardere/stivere og mer slagete på dårlig vei. Det slår hardt nok i utgangspunktet med gummiforinger. Ser IPDUSA har gode priser på både Meyle og orginale Volvo-armer. Heller litt mot et av disse alternativene.

Sotengel
23/09/14, 22:23
Ikke noe stivere men strammere/presis . jeg skal ikke sette på gummiforinger igjen

Sendt fra min Nexus 5

locked
23/09/14, 23:04
Vilken type er de lilla, og hvor kjöper dere dem. Er snart dags for mig att bytte.Som nevnt, powerflex. Eg har kjøpt mine hos qwt.no på Nestun i Bergen.


Merker dere noen forskjell på fjæringskomfort med de powerflex-foringene? Må si jeg er litt småskeptisk til å montere noe som gjør bilen hardere/stivere og mer slagete på dårlig vei. Det slår hardt nok i utgangspunktet med gummiforinger. Ser IPDUSA har gode priser på både Meyle og orginale Volvo-armer. Heller litt mot et av disse alternativene.Skranglar mindre med desse enn med slitte orginalforingar i alle fall så det trur eg ikkje du treng bekymre deg for :-)

64PV
24/09/14, 14:54
Den bakre foringen må presses ut, og erstattes i sin helhet med Powerflexforingen?
Den framre ser det ut til at en må la stålhylsa stå igjen i brua, og skjære ut bolten og gummien?
Og deretter presse inn bolten fra orginalforingen inn i den nye powerflexforingen?

Håper det var forståelig... Riktig observert? :-)

Sotengel
24/09/14, 15:05
Den bakre bare presses ut ja, IKKE kapp bolten på de fremste foringene de skal du bruke på Powerflex foringene. Bare sett brua fast i ei skrustikke og vri ut bolten med ei vannpumpe tang, denne gjøres reint med feks stålbørste på en drill. Brua gjorde jeg ren med propan brenner og liten stålbørste montert på en batteri drill, sikkert mange måter å gjøre dette på men slik gjorde jeg. NB! Er lettest om du har originale Volvo bruer ellers må du dreiende bolten til de fremste foringene, det måtte jeg gjøre slik som på bildet http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/856.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/857.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/858.jpg

Sendt fra min Nexus 5

Sotengel
24/09/14, 15:07
Original bolt til høyere og scantech bolt til venstre

Sendt fra min Nexus 5

immortal92
24/09/14, 16:25
Eg har også uoriginale bærearmer fra bcb (trur eg) på min 2.0T som har stått på snart et par år, foringane er heilt ferdige! Men må eg også dreie da? Får en kjøpt kun bolten med volvo? Har bestilt powerflex foringa so eg skal presse sjøl.

Sotengel
24/09/14, 16:31
Hvis senterbolten ser ut som den til venstre i øverste bilde MÅ det dreies ellers får du den ikke inn i foringa enkelt å greit. Men det er jo bare å manne seg opp å rive den ut av bærebrua di det så ser du jo det fort om det må dreies eller ikke. Får nok ikke kjøpt disse løse nei, har sett at de har disse på Viva performance men da må du å kjøpe foringer til blodpris.. Er ikke allverdens jobb å dreie de ned heller en kompis av meg gjorde det på 3 minutter.

Sendt fra min Nexus 5

immortal92
24/09/14, 16:35
Ja skjønna det, men om noken har kjøpt samme type og veit det so er det alltid greit og være forberedt.

Sotengel
24/09/14, 16:37
Jeg kjøpte disse foringene til meg selv og Ola Hagen jeg måtte dreie Ola slapp for han hadde 2 stk Volvo OEM bruer som han brukte.

Sendt fra min Nexus 5

immortal92
24/09/14, 16:43
Stoppa faktisk på et bilopphuggeri for og spørre om dei hadde liggande bærearma so eg kunne kjøpe for en fin pris berre for og ha alt klart til byttet. Men sia foringane på dei var greie so skulle dei ha 500,- stk so da droppa eg det. Va jo so gapen at dei originale som sto på før eg bytta blei kasta rett i søpla!
Men då veit eg at det kanskje må dreiast, takker for det :)

Per Turbo
24/09/14, 16:51
Meg bekjent så er det kun OEM bruene som har innsvingen på boltene, alle andre uoriginale er rette om jeg da altså ikke tar feil, så det kan lukte dreibenk ja :)
Det ser du når du får ut foringen..

immortal92
24/09/14, 19:30
Det stemmer heilt sikkert :) Jammen bra alle har en dreiebenk i kjelleren da :D

Sotengel
24/09/14, 20:30
Et mekanisk verksted gjør dette mens du venter

Sendt fra min Nexus 5

locked
25/09/14, 07:51
Eg måtte dreie desse på min og, null stress så det kan eg ordne for deg og Jørgen :-)

immortal92
25/09/14, 12:28
Det hadde vore heilt supert Jens :D Da får eg berre håpe foringane kjeme snart :)

Ola Hagen
28/09/14, 09:23
Veldig fornøyde med mine powerflex som sotengel skaffa. Men husk godt med fett når de blir pressa inn, noen har vært uheldig med at de havarerer rett og slett etter en stund, vil nesten tru det har skjedd noe i pressinga av disse på de uheldige.

Har sjekket mine foringer ofte, ingen slark, men har blitt byttet noen indre styreledd etter disse kom på, merkelig nok.. Men det er jo småtteri jobb kontra bærebru skifte.

Thomazz
26/11/14, 07:31
Driteed å bytte styre ledd er vel at man helst burde ta forstilling kontroll.

Har poly fra trailerparts på min v70 å dem funker dem

64PV
20/02/15, 20:32
Har nå fått satt på nye orginale Volvo bærebruer.
Før dette dro bilen til venstre ved oppbremsing, nå drar den til høyre... :confused:
Har deretter bytta ei opphengskule som var helt gåen, samt fått foretatt en 4-hjulskontroll. Drar fortsatt til høyre....

degocostly
20/02/15, 20:57
En kollega slet med dette på en S80. Byttet bremser og bærebruer uten virkning. Der var den tannstaget som var gåent. Ble bra med ny