PDA

Vis full versjon : 940 henger på turtall + rar lyd fra motor. (Video)



Foslanden
16/09/14, 18:19
940 b230fk chip, 1bar ladetrykk osv. standard "200"hk oppsett.

Henger litt på turtall når jeg tar inn clutchen, turtallet stopper på rundt 1000-1500 og henger en stund før den går ned til normalt.
https://www.youtube.com/watch?v=KhsVrQLLefM&feature=youtu.be

Har også nylig fått en litt rar lyd fra motoren. Ingen aning om hva det kan være. Høres ut som det kommer fra registerreim-området.
https://www.youtube.com/watch?v=ndRMBSTZ8rA&feature=youtu.be

De siste månedene er det begynt å putre/smelle litt fra eksosen, noe det ikke gjorde når jeg kjøpte bilen.
Kommer også ut noe væske fra eksosen, har ikke sjekka hva det er enda. (bilen bruker ikke kjøleveske, men litt olje. Ikke mye.


Bilen er gått 200000 km.
5år og 50000km siden sist registerreimbytte.

Noen tips om hva dette kan være? På tide med en kraftig overhaling?


Mvh foslanden

stian2k
16/09/14, 20:58
Har samme på min og jeg ble fortalt at det var normal lyd av en b230 som hadde noen km på kammen. Og at ventilene skulle vært shimset.
Jeg har kjørt med det slik i ett år og lyden har ikke blitt noe værre.

Svirre
16/09/14, 21:50
En dyse som kan være morsom? Samtidig høres det veldig mekanisk ut. Prøv også å ta en innvendig motorrens og bytt til ny kvalitetsolje. Kan hende det hjelper :) Er mye guff som kan løsne når man dra litt tungt.

Foslanden
16/09/14, 22:27
Takk for svar!

Skal prøve med innvendig motorrens og oljeskift.
Har brukt Mobil 10w40 semi-syntetic, og syns bilen begynte å bruke mer olje. Vet ikke hvilken olje som er brukt tidligere på bilen av forje eier.
Burde jeg gå over til Castrol? Hvilken type?
Noen som har erfaringer med slik innvendig motorrens? Aldri hørt om det før :O

Men i mellomtiden, hva mer kan det være som er årsaken til denne lyden?

Har lest litt at det med at turtallet henger litt er normalt. Eventuelt tomgangsregulatoren som kan begynne å tulle litt?

Svirre
16/09/14, 22:44
Om du skal satse på kvalitetsolje, så gå for QMI sine produkter som heter Royal Purple. Hadde på sånn rense opplegg med motorbehandling, og motoren har ikke gitt en tikkelyd fra seg etter den omgangen med rens, og motoren har gått 336k nå.

Først bruker du motorrens, så tapper du av olje og bytter filter, venter til motor får kjølt seg litt ned, montert filter med tilsatt olje hvis mulig, fyll på motorbehandling og motorolje. Kan tenke meg at du brude gå over til 5w-30 siden oljen fra RP er mer tyntflytende enn annen olje.

Hjemmesiden dems har jeg linket til her (http://www.royalpurple.no/nb/).

Send en mail til Thor, og be om motorrens, motorbehandling, filter og den mengden olje du trenger. Følg anvisningene på de forskjellige produktene så kan jeg love deg at motoren får det bedre i allefall!

Øygard
24/09/14, 23:03
Eg og har det problemet med at han heng på turtalet, har ikkje vore sånn før, i tillegg hender det at han plutseleg aukar tomgongen til 1500.

Foslanden
25/09/14, 23:12
Hjalp ikke med oljeskift og motorrens.

flarssen
26/09/14, 07:35
Ang. turtall, sjekk at tomgangsbryteren slår inn og har kontakt: http://forum.vccn.no/showthread.php?62189-B230FD-problemer-med-h%C3%B8y-CO-ujevn-tomgang-m-m&p=907336&viewfull=1#post907336

Foslanden
02/10/14, 14:49
Kan det være vannpumpa som lager den lyden?
Begynner kanskje å bli litt gammel?

volvo245gl
02/10/14, 18:13
Enten vannpumpen, eller lageret til spennrullen til registerremmen eller dynamoen.
Lettest å ta av vifteremmene og kjenne på vannpumpen og dynamoen etter slark først.

Foslanden
03/10/14, 17:42
Enten vannpumpen, eller lageret til spennrullen til registerremmen eller dynamoen.
Lettest å ta av vifteremmene og kjenne på vannpumpen og dynamoen etter slark først.

Er det strammehjulet til registerreimen du mener?
Skal ta av viftereima og utforske litt :)
Kan jeg løsne viftereima også starte bilen for å sjekke om lyden blir borte?

Øygard
03/10/14, 17:56
Ja, men ikkje la han gå for lenge for då går han tom for straum og kan gå seg varm.

volvo245gl
04/10/14, 12:11
Er det strammehjulet til registerreimen du mener?
Skal ta av viftereima og utforske litt :)
Kan jeg løsne viftereima også starte bilen for å sjekke om lyden blir borte?

Strammehjul/spennrulle. Har mangen navn. Mente den ja.
Har hatt en der lageret hylte for det var tørt.