PDA

Vis full versjon : På tide å skifte pakninger?



twistmaker
15/09/14, 23:16
Hei! Skulle høre med dere om et problem jeg nylig kom over på min 850. Det har seg slikt at jeg merket at bilen hadde en smålig tilstand for å bruke bittelitt olje. Det er ikke snakk om storforbruk akkurat.
Problemet er at det kommer ut litt hvitt røyk fra peilepinnen og når når motoren er rolig/begynner å bli varm, kommer det hvit/sort-aktig røyk. Der i mot skal det sies at bilen ikke bruker vann heller, så den suger ikke vann.
Bilen har over tid hatt problemer med lambdasonden, da den ikke måler riktig mengde. Men jeg har ny liggende, trenger bare ny downpipe som blir å komme fortløpende (Kan det ha noe å si, kanskje?).

for litt siden ble turboen byttet da den begynte å skyte ut masse blå-aktig røyk fra eksosen. Det endret seg når turboen ble byttet og den funket igjen.

Så, jeg har to teorier som jeg trenger hjelp på. Skal jeg slenge i bestilling av ny PCV-deler for det kan hende at denne er tett, eller skal jeg ta av toppen og skifte pakninger?

gswede
16/09/14, 13:20
Litt hvit røyk eller damp som det kalles, ut peilepinnen er helt normalt, spesielt under oppvarming. Kondensen i veivhuset må jo ut, at litt kommer ut peilepinnen er ingen bekymring.
Du sier jo selv at bilen ikke bruker vann, og knapt bruker olje. Da er alt såre vel.

Fosser det ut som en skorstein av peilepinnen ville jeg undersøkt nærmere. Ta gjerne en filmsnutt av dampen og legg den ut her.

Problem med lambdasonde kommer oftest pga av vakumlekkasjer. Sjekk for sprukne slanger og bend.