PDA

Vis full versjon : spm ang a-gassere



solan
15/09/14, 18:22
Hei, Har en helt vanlig a motor som har begynt å supe noe voldsomt med brensel, er gulkork gasser (pierburg elns) på den, er det
kun den skruen i bunn som går opp mot setet som er å justere på disse?

Er noen av a-gasserne lettere å få mer økonomisk enn den andre? Tenker da på slik jeg har, eller de gamle med svart kork (stromberg).

Bruker så mye at det lukter bensin, og det er ingen lekkasjer fra tank til motor.

Batland
16/09/14, 06:46
Det er skruen i bunn som justerer Co og som i stor grad bestemmer forbruket. Pass på at du har ATF olje på forgasseren.

Pass på at chocken fungerer som den skal og at nåledysen ikke er utslitt og holder tett.

solan
16/09/14, 10:27
Hvor mye atf olje skal denne gasseren ha? Er jo ikke noe stempel under lokket så jeg får kjent motstand slik som stromberg gasserne har.
Og hvor finer jeg denne nåledysen? Er nokså grønn på denne gassern. :)

Har nå skruvd skruen i bunn en del ut, fått innsatt tomgangsskruen som manglet tidligere, og koblet til ledningen på den saken like ved tomgsngsskruen.

Skal snart også bytte til el-tenning, skal bare brukes til neste sommer denne motoren, men hadde vært kjekt å fått det skyhøye forbruket ned mest mulig.

Batland
16/09/14, 13:28
Løsne de 3 øverste skruene og ta av det øverste lokket.
Da ser du en liten tapp som er merket for hvor høyt oljenivået skal være.
Da ser du også at disse forgasserene har en grå kork med ett stempel på nøyaktig samme måte som Strømbergforgasserene.
Fyll olje ned i røret under dette stempelet.

Bunnskruen skrus opp til motoren begynner å småfuske når du kjører rolig med driftsvarm motor. Deretter justeres bunnskruen ørlite ned, akkurat nok til at fuskingen forsvinner.

solan
16/09/14, 20:13
Takk :) Men ett litt teit spm på slutten her: Bunnskruen skrus opp sier du, med opp så mener du inn som i mot topp ikkesant, og ikke opp som i lengre ut / altså ned. :)

Får den mer eller mindre bensin når jeg skrur den oppover/innover?

Batland
16/09/14, 20:29
Bunnskruen strammes, dvs. loddrett oppover og innover i forgasseren, ja.

Nålen er festet på undersiden av forgasserstempelet og er tykkest øverst. Når setet presses oppover så blir det frilagte området mellom nålen og diameteren på nålen stadig mindre = magrere blanding.

solan
16/09/14, 21:28
Ok, tusen takk :) Men da justerte jo jeg så den bruker enda mere tidligere i dag.. hehe.. huff..
Lærer så lenge man lever.