PDA

Vis full versjon : Tungstartet diesel ved kaldstart 2007 mod 2,4d 163hk



tor-diesel
13/09/14, 16:59
Hallo.Som emne sier,har jeg i de siste dagene erfart at jeg må "kinne"noe lengre ved kaldstart.Kaldstart er vel å trekke det litt langt siden utetemp. ligger på ca 15 grader pluss.Bilen har alltid vært lett å starte.Bilen ser ut til å gløde normalt,da tenker jeg på tiden det tar.Tenker nå på glødeplugger.Hvis en eller flere glødeplugger har gått,setter dette feilkoder?Har forøvrig ingen indikasjon på feil i instrumentpanel.Bilen er en 2007mod.V70.2,4d 163hk.Kmst.125000.Noen som har noen tips.Takknemlig for svar :confused:

skullerud
14/09/14, 11:26
Høres ut som enten glødeplugger, eller starter som holder på å ta kvelden. alternativt dieselpumpa.

aarnes
15/09/14, 16:41
Det kan sette feilkoder ja, men det kommer ikke opp i kjørecomputeren.
Selvom 1 plugg er defekt kan det gi tregere start.
Like greit å bytte de, har nok aldri blitt gjort mtp kmstand, og på samme kmstand har jeg byttet på alle mine tre dieselvolvoer, grunnet trøblete start.

Tips: kjøp på ebay.
koster 1/4 enn hos Volvo, og det er originale bosch du får der.

tor-diesel
15/09/14, 17:01
Hei.Takk for svar.Tok idag en summer og tok av ledning på hver enkelt glødeplugg.Alle fem glødeplugger hadde gjennomgang.Regner da med at disse er ok,enten er de hele eller så har de gått.Mener å ha lest et sted at det finnes ytterligere 3 glødeplugger som sitter i forbindelse med kjølevann.Stemmer dette,og kan de gi tregere start hvis en eller flere av disse har gått?

Stig-Arne
15/09/14, 18:22
Hei.Takk for svar.Tok idag en summer og tok av ledning på hver enkelt glødeplugg.Alle fem glødeplugger hadde gjennomgang.Regner da med at disse er ok,enten er de hele eller så har de gått.Mener å ha lest et sted at det finnes ytterligere 3 glødeplugger som sitter i forbindelse med kjølevann.Stemmer dette,og kan de gi tregere start hvis en eller flere av disse har gått?

Det var vel bare på Audi motoren. Den hadde 3 plugger for å varme kjølevannet.

Du bør også testet batteriet, om motoren går saktere rundt grunnet dårlig batteri, så vil det også ta lengre tid å få start på den.

Nytter ikke bare å bruke "summer" for å teste glødepluggen, det forteller lite om elementet er i orden, kan godt være strøm gjennomgang, men om motstanden er for liten så blir den ikke varm.
Så bruk Ohm for å kontrollere pluggen.

tor-diesel
17/09/14, 14:56
Hei.Har idag målt glødepluggene en for en.Alle lå på rundt 0,6 omh.Da tyder vel det på at alle pluggene er hele.Utetemp ved måling var ca +20,om dette skulle ha noe å si for motstand i glødepluggene.

EvolveR
17/09/14, 16:55
trenger man og gløde når det er 20+?

konso
17/09/14, 20:00
Start med det enkle, bytt dieselfilter. Sjekk batteriet, mål hvilespenning før du starter opp på morgenen, samt under oppstart. Da har du en indikator på tilstand på batteriet. Videre feilsøking blir mere avansert.