PDA

Vis full versjon : Volvo Vida spørsmål



TCU
12/09/14, 17:17
Noen som har peiling på hva de litt eldre VIDA versjonene krever av RAM?

Jeg har 2013D, men den krever 2748MB ram for å bli installert.

Jeg har funnet meg en eldre laptop med en ren XP PRO SP3 samt at jeg har lagt inn IE8, men denne har kun 512mb med ram, og støtter maks 1024.

Er det noen VIDA versjoner jeg kan bruke på denne?

Bilen jeg skal bruke den mot er en 2000 V70N så jeg trenger helt sikkert ikke den nyeste versjonen.

Jeg har også en ny laptop med Win 8.1, er det mulig å bruke denne med noe emulator sw eller virtual pc tro?

Vatnehol
12/09/14, 18:10
du kan bruke vmware virtual på win 8.1, du kan fjuske til vida med lite ram, men vida er tregt nok som det er når man har nok med ram så jeg vil ikke anbefale, eller så er jo vida stedsfortrederen for Vadis, som da gikk opp til 2005, men vet ikke om du kan bruke dice med vadis, da dice også er en fornyet utgave.

degocostly
12/09/14, 18:25
Jeg juksa ned ram på vida og det fungerer raskere enn det gjorde når jeg kjørte det helt vanlig på annen pc

TCU
12/09/14, 19:21
Jeg endret compinfo.ini fila nå ned til 512mb og installeringen ser ut til å fungere, men er redd kanskje 512 blir i minste laget, men jeg prøver hvertfall.

Hvis det er noen andre som lurer på hvordan man gjør det så er oppskriften slik:

Kopier alle filene fra CD til disk

Finn katalogen;

\Install\DVD\Vida_dvdheader

Endre filen:

Compinfo.ini

Skroll ned til du finner følgende:

[RAM]
XPMinValue=2000
Win7MinValue=2000
ErrorMess=Computer Memory (RAM) is below the required

Endre dette til hvilken valør du vil, men altså da lavere enn den ram mengen du har installert.

Dette var oppskriften på VIDA 2011, jeg har 2013D, men virker som om det fungerer på den også

TCU
12/09/14, 21:02
Fikk det ikke til å fungere, fikk OK på alt bortsett fra VIDA. Mulig det er pga ram'n

aarnes
12/09/14, 21:14
Hvis du fikk VIDA NOT OK etter installasjon , forsøk dette:

1. Start install på nytt
2. Når du kommer til der du kan velge om du skal legge inn "Vida All-in-one" - "VIDA on the WEB" eller "VIDA Customize" velg sistnevnte
3. Installer Microsoft SQL Server EXPRESS (KUN DEN) og trykk "next"
4. Når den er ferdig installert så installerer du VIDA All-in-one igjen.

TCU
12/09/14, 21:50
Prøvde det også uten at det hjalp, fikk installert SQL server, men etter jeg prøver med all in one så ser det ut som alt blir gjort riktig, men det kommer bare opp til slutt VIDA NOT OK.
Når jeg sjekker log'n så feiler den på noe SQL greier, derfor jeg også trodde at det var SQL server som var problemet

aarnes
12/09/14, 21:56
Prøvde det også uten at det hjalp, fikk installert SQL server, men etter jeg prøver med all in one så ser det ut som alt blir gjort riktig, men det kommer bare opp til slutt VIDA NOT OK.
Når jeg sjekker log'n så feiler den på noe SQL greier, derfor jeg også trodde at det var SQL server som var problemet

Avinstaller ALT som heter noe med SQL på maskinen (via add/remove programs) - reboot maskinen, deretter følger du instruksjonene jeg skrev over en gang til.
Flere versjoner etc av SQL fungerer svært sjeldent godt sammen, og det kan godt tenkes at det ligger noe av det på maskinen fra før..

TCU
12/09/14, 22:33
Prøvde det også, hjalp ikke det heller ...

TCU
12/09/14, 22:35
Noen som vet hvilken versjon av SQL server Express Vida benytter, så skal jeg prøve å laste ned den ved siden av. Fordi når jeg velger VIDA customize så er alltid SQL server haket av akkurat som om den ikke er installert ...

TCU
13/09/14, 20:54
Jeg tror kanskje at 2013D trenger mer en 512mb med RAM. Fordi jeg prøvde å installere 2011A og det fungerte på 512MB selv om kravet var 2048. 2011A kjører også SQL 2005. Tror 2013D kjører SQL 2008, kanskje det som var årsaken. VIDA er hvertfall installert. Skal teste det mot bilen imorgen.

TCU
15/09/14, 18:32
2011A fungerte greit med 512mb minne, men det er tregt som sirup så tror kanskje jeg må finne meg en litt "nyere" eldre laptop :)

locked
16/09/14, 23:50
Det er nok å deaktivere alt som heiter noko med SQL i Tjenester (start->kjør-> "services.msc") høgreklikk og velg egenskaper. Strykk Stopp, velg Deaktivert ok trykk OK.

Installer så VIDA på nytt.

TCU
20/09/14, 19:46
Jeg prøvde det også, men fikk ikke til 2013D. Fikk tak i en litt nyere laptop nå med 1024 ram og det hjalp en del på 2011A. Den kjører forholdsvis greit.

Aleks_
20/09/14, 19:59
Noen som har noen tips til hva man skal gjøre dersom man ikke får skrevet noe på login skjermen? Har installert patchen, og restarta, men funker fortsatt ikke.
2012A, win7 pro 32bit.

TCU
20/09/14, 20:14
Noen som har noen tips til hva man skal gjøre dersom man ikke får skrevet noe på login skjermen? Har installert patchen, og restarta, men funker fortsatt ikke.
2012A, win7 pro 32bit.

Jeg hadde samme problem en gang, og da hadde jeg "glemt" å installere patchen. Har du ikke installert den eller noe går feil med patchen så får du ikke skrevet noe på login

degocostly
20/09/14, 20:15
Evt så har du for ny internet explorer. 8 og 9 skal virke, bruker 8 selv

Aleks_
20/09/14, 23:19
Har IE8, men syns patchen installerte seg i overkant kjapt, så det kan være den som ikke er helt god.
Noen tips eller triks, eller eventuelt noen som vet hvor man får lastet ned ny patch?

TCU
23/09/14, 18:53
Har IE8, men syns patchen installerte seg i overkant kjapt, så det kan være den som ikke er helt god.
Noen tips eller triks, eller eventuelt noen som vet hvor man får lastet ned ny patch?

Du installerte VIDA til standardkatalogen? C:\vida Patchen tar nemlig utgangspunkt i at filene ligger der.

Aleks_
24/09/14, 00:50
Fikk det til å fungere når vi installerte det på Win7 Pro 64bit. Da gikk det rett inn, både installasjon og patchen.
Problemet nå er at dice ikke vil virke. :P
Virker som den er ustabil, og vil ikke koble seg opp imot pc'n. Ser ut til å få strøm ifra bilen ihvertfall.

Vida sluttet forresten også å funke her like etterpå. På ikonet nede i hjørnet står det bare starter, og den kommer ikke videre(blir ikke grønn), så er tilbake ved start egentlig. :P

Sotengel
24/09/14, 19:20
la inn Vida på en 4år gammal HP probook (6bg ram) nå for 1 time siden. clean innstal(win 7pro 64 bit) på en gammal ssd disk på 120GB gikk rett inn. så fort jeg fikk driverene inn på pc'n så la jeg inn Vida for da slik som jeg har skjønt det så legger vida inn sql og java selv. la inn pachen og restartet pc'n og vida startet uten å mukke.Men har en annen lap top med vida på og den måtte jeg legge inn WM Ware på og kjøre xp virituellt..den har 8 GB ram og 240GB ssd disk og er 1 år gammel med win7 pro 64 bit den også.. ikke lett å skjønne seg på

Sotengel
24/09/14, 19:24
Har foresten en eldre ACER pc med xp på med 2 GB ram, dualcore cpu (litt usikker på hvor mange MHZ den er på) 160GB disk, selges for en symbolsk sum..

TCU
24/09/14, 20:27
Et litt annet spørsmål angående VIDA, jeg installerte det med både svensk og engelsk. Hvordan skifter jeg mellom språkene?

I dokumentasjonen står det at jeg kan gjøre det i VIDA Admin, men VIDA Admin går jo til en live volvo side og ikke på localhost. Noe jeg har misset?

Sotengel
25/09/14, 10:21
Er ikke sikker på hvordan man bytter språk, kansje Frobe eller Aarnes her inne veit.. Har lagt det inn på engelsk 1 gang, slettet vida og la det inn på svensk.

aarnes
25/09/14, 21:07
Er ikke sikker på hvordan man bytter språk, kansje Frobe eller Aarnes her inne veit.. Har lagt det inn på engelsk 1 gang, slettet vida og la det inn på svensk.

Kommer ann på om du har installert svensk eller ikke.. hvis du ikke har gjort det, avinstaller og installer på nytt.
ellers må du inn i databasen for å endre. anbefaller ikke det med mindre du er sqlekspert..

locked
25/09/14, 22:09
Et litt annet spørsmål angående VIDA, jeg installerte det med både svensk og engelsk. Hvordan skifter jeg mellom språkene?

I dokumentasjonen står det at jeg kan gjøre det i VIDA Admin, men VIDA Admin går jo til en live volvo side og ikke på localhost. Noe jeg har misset?
Slett kjør installasjonen og hak vekk det språket du ikkje skal bruke (Bruk VIDA på Svensk, det er designspråket og følgeleg det med minst feil. Dei andre språka er oversatt og kan inneholde feil).

Kommer ann på om du har installert svensk eller ikke.. hvis du ikke har gjort det, avinstaller og installer på nytt.
ellers må du inn i databasen for å endre. anbefaller ikke det med mindre du er sqlekspert..
Ja, det er like greit å droppe det viss en ikkje har over snittet kjennskap til databaser/SQL :-)

TCU
27/09/14, 19:19
Slett kjør installasjonen og hak vekk det språket du ikkje skal bruke (Bruk VIDA på Svensk, det er designspråket og følgeleg det med minst feil. Dei andre språka er oversatt og kan inneholde feil).

Ja, det er like greit å droppe det viss en ikkje har over snittet kjennskap til databaser/SQL :-)

Jeg installerte VIDA med både svensk og engelsk i den tro at det var enkelt å switche mellom dem, men hvis det ikke er det så fortsetter jeg bare å bruke det på svensk ...

locked
28/09/14, 00:21
Jeg installerte VIDA med både svensk og engelsk i den tro at det var enkelt å switche mellom dem, men hvis det ikke er det så fortsetter jeg bare å bruke det på svensk ...
Det er ikkje noko stor sak, trenger berre å opprette en ekstra brukerkonto i VIDA. Språket er knytta til bruker (forsåvidt logisk).

Dette krever dog at du sette deg inn i SQL database og spesifikt VIDA databasen. Er berre å prøve seg fram, sånn vi andre datanerdar har fått ting sånn vi vil ha det :-)