Logg inn

Vis full versjon : Mistet hoved lys på 240 86 mod

Broen
11/09/14, 18:09
Hei

mistet hoved lys på min volvo 240 86 mod da jeg skulle koble opp et par tusen meteringer. jeg koblet alt rett og fikk lys i de. da jeg skulle kjøre for og stille inn lysene viste det seg at kabelskoen på ledningen som går fra ekstra lys rele't til langlyse ledningen på bilen hadde kommet borti ramma(jord) det gnistret til og lysene forsvant både i lykthuset(hovedlysene) på bilen og i tusen meteringene. det rare var at ingen sikringer gikk, verken i bilen(ingen sikringer var for stor) eller på strømmen til ekstra lysene(30a sikringer, fulgte med) men langlys ledningen på bilen smeltet litt over alt og har ved rele't som skifter mellom nær/fjærnlys har den ikke smeltet, men man ser at det har vært varmt der og ledningen har boblet. men rele't har jeg åpnet og det ser ikke skadet ut inni og det klikker akkurat som før(men vet ikke om det fungerer like vell) har også smeltet litt der den går inn i torpedo veggen men ser fin ut på innsiden av vegen. når jeg vrir lys bryteren til kjøre lys posisjon fungerer både park, blink og bak lys, men som sagt ikke hovedlysene (nær/fjærn) så det er derfor jeg tror det er rele't som er ødelagt. tror ikke det er noen ledninger som ligger ilag etter smeltingen siden det enda ikke har gått noen sikkring, og når jeg kappet opp den svarte slangen alle ledningene ligger inni ser det ikke ut som lang lys ledningen har smeltet seg sammen med noen andre ledninger, men har ikke sett på ledningen hele turen tilfelle det ikke er det som er årsaken(my arbeid å kappe opp å se på hele...)

kan det være rele't selv om det klikker når jeg trykker inn lang lys brytern? kan det være et annet rele? eller er det to ledninger som ligger sammen? men d hadde vært rart siden det ikke har gått noen sikring.. :/

så vis noen har en anelse så rop ut :D tusen takk for svar! :D

850GLTsilver
11/09/14, 23:38
Masse tynne kobberbaner på print i disse lysreleene. Kan være brent av der, eller rett og slett avbrent hovedlysbryter.
Er leit å montere annet enn styrestrøm for releer på disse lysbryterne her. Tåler så utrolig lite overstrøm.
Forslag: Ny ltsbryter, der alle uttask til de forskjellige lysa kun går til hvert sitt hjelperele.
Ny god hovedstrømforsyning til alle releene og ut til lampene.
Du vil få lys som gleder selv svigermor når du kjører henne fra Bingoen en kveld.

Broen
15/09/14, 22:17
Fikset problemet nå. det var reelet ;-)