PDA

Vis full versjon : Ulyd i forstilling venstre side



Monsen
11/09/14, 06:13
Har en 2004 model V 70 som har gått 160.000 km, og som i det siste har begynt å gi fra seg ulyd når en kjører i fartsdumper. Hvilken foring er det som bruker å ryke først?

Svirre
11/09/14, 07:16
Hørtes ut som enten kyllingbeina eller støtdemperforingen som har begynt å bli sliten. Vanskelig å plukke ut en feil når du sier bare "ulyd". Om du klarer å spesifisere det mer om det kan være knirk, klunk, dunk etc. I tillegg om lyden er mest aggresiv når forstillinga jobber, eller bakstillinga. Lyder kan forplante seg godt i bilen.

Monsen
11/09/14, 07:55
Siden du spør, så må vel lyden heller være å beskrive som " knirk ", lyden kommer når forstilling passerer over fartsdump, og synes for meg å komme fra venstre side foran. Ellers takknemlig for svar.

C.Erstad
11/09/14, 09:43
Da er det støtdempertopp som lager lyd.

EvolveR
11/09/14, 15:20
Da er det støtdempertopp som lager lyd.

vil vel kanskje si at da kommer det mer klunk enn knirk:) er jo litt mer sannsynlig at det er stab stagene som er blitt slakke.
Skulle tro at det kommer ulyd fra høyere tårnpute før venstere, med tanke på at vi svinger mot venstere i rundkjøringer:)

C.Erstad
11/09/14, 15:34
vil vel kanskje si at da kommer det mer klunk enn knirk:) er jo litt mer sannsynlig at det er stab stagene som er blitt slakke.
Skulle tro at det kommer ulyd fra høyere tårnpute før venstere, med tanke på at vi svinger mot venstere i rundkjøringer:)

Disse begynner med å knirke. Så kan de gå over til å lage dunke lyder. Er ikke rundkjøringer som sliter mest på disse. Er hull og ujevnhet i veien.
Hilsen Volvo mekaniker.

EvolveR
11/09/14, 15:52
2004 mod som har gått 160.000? jeg tipper på stabstag.
Hilsen Volvo lastebil mekaniker.

EvolveR
11/09/14, 15:56
Men ikke la oss bli verdensmestere her.... Men en av de 2 tingene er det iallefall! Nesten garantert:)

EvolveR
11/09/14, 16:07
btw, er jo ikke hull og ujevnheter som er hovedgrunnen til at dette ryker! er jo vekta på bilen. Man bytter jo nesten aldri dette bak! man kjørere jo stort sett i det samme hullet med bakhjulet. den ryker jo mye raskere på en d5 enn en 2,0 turbo. vekta har nok mye og si..

Svirre
11/09/14, 18:11
Jeg holder med C.Erstad her. Og siden trådstarter beskriver lydene som mer knirkende enn klunkende, så er det nærliggende å tro at det er knirkelyder han mener. Og da er det anordningen på toppen av fjøra som er årsaken. Klunkelyder er enten stabstag eller et veldig slitt fjørbeinslager. Men du antyder først at det er rundkjøringer som tar knekken på disse, for så å si at det er vekta på bilen :p Er nok generelt veiene i Norge som er problemet. Er en grunn til at Norge ligger 20% over neste europeiske land mtp. bytte av understellsdeler.

EvolveR
11/09/14, 18:26
tenk deg presse fra bilens vekt i en sving? foringen blir jo klemt i hjel? riktignok jobber jeg med laste bil og buss! er jo stort sett alltid slakk i høyere kingbolt!
Tenk det presset du får i en rundkjøring? var sånn jeg mente det! det er jo bare noen tips til trådstarter:) håper trådstarter gir tilbakemelding på hva som var feil:)
btw, er det lageret eller foringen/puta som gir slakk i tårnet svirre?

Og hvorfor bytter man nesten aldri dette bak? kjører det ikke på norsk vei, eller treffer man ikke de samme hullene?
Stabstag ryker jo mye oftere framme enn bak? Dette må jo ha noe med presset og vekta og gjøre, det samme gjelder jo tårn foringen?

:):)

Svirre
11/09/14, 18:52
tenk deg presse fra bilens vekt i en sving? foringen blir jo klemt i hjel? riktignok jobber jeg med laste bil og buss! er jo stort sett alltid slakk i høyere kingbolt!
Tenk det presset du får i en rundkjøring? var sånn jeg mente det! det er jo bare noen tips til trådstarter:) håper trådstarter gir tilbakemelding på hva som var feil:)
btw, er det lageret eller foringen/puta som gir slakk i tårnet svirre?

Og hvorfor bytter man nesten aldri dette bak? kjører det ikke på norsk vei, eller treffer man ikke de samme hullene?
Stabstag ryker jo mye oftere framme enn bak? Dette må jo ha noe med presset og vekta og gjøre, det samme gjelder jo tårn foringen?

:):)

En bil vil alltid få vektfordelinga foran, derav den konklusjonen du mener. Det er forstillinga som tar i mot største delen av støtet i en hump. Når det kommer knirkelyder, så er det puta som begynner å bli sliten, og når den begynner å bli sliten, så river den mer og mer i lagret som etterhvert lager klunke-lyder. At høyre ryker oftere kan nok være en tilfeldighet hos enkelte, og når jeg har vært borti en bil som slike problemer, så er den andre siden ganske tett på det stadiet som den mest defekte siden er. Så jeg ville anbefalt å bytte på begge sider samtidig siden man først er i gang. Samme gjelder stabstag. Det pleier stort sett å henge sammen :)

EvolveR
11/09/14, 18:56
da avslutter vi med det:)

Svirre
11/09/14, 19:03
:)

Venter på svar fra trådstarter om hva som var årsaken :)

EvolveR
11/09/14, 19:13
ja, vi får gjøre det:)