PDA

Vis full versjon : Kanal skjørt. Vanskelig å demontere?



Thomazz
10/09/14, 21:45
Tenkte jeg skulle ta av den kanal beskyttelsen for å sjekke/forebygge rust. Er dette grei jobb? Jva må gjøres og jba trengs å kjøpes inn av festemateriell som må byttes?

Pleier det å være utsatt for rust der?

Per Turbo
11/09/14, 04:15
Mener det sitter ett par torx på undersiden ellers er det klipset på.
Ikke meg kjent at det er rustutsatt der..

volvoRsport
11/09/14, 07:59
Må borre ut noen av popnaglene til plastinnerskjermene, også sitter det klips/plastnagler hele veien under. Kan ikke huske å ha sett noen torx-skruer som "Per Turbo" nevner, ihvertfall ikke på S60, regner med at det er likt for alle.

Thomazz
11/09/14, 09:34
Greia er at jeg skal montere skvettlapper fram. Ifb med det er det noe steinsprang som har begtnt såvidt å ruste. Så tenkte ihvertfall at jeg skulle løsne foran bak framhjulet å sjekke tilstand

volvoRsport
11/09/14, 10:29
Greia er at jeg skal montere skvettlapper fram. Ifb med det er det noe steinsprang som har begtnt såvidt å ruste. Så tenkte ihvertfall at jeg skulle løsne foran bak framhjulet å sjekke tilstand

Du får ikke tatt av fremre delen uten å ta av resten av kanalskjørtet, men du kan få bøyd fremre delen litt ut slik at du får sett bak. Da trenger du bare å borre ut 3(?) av popnaglene til plastinnerskjermen (samme som du uansett må borre ut for å montere skvettlapper). Kanalskjørtene er også klipset rett inn i kanalen, er vel to klips på fremre delen, du tar bare tak i den og drar ut.

Per Turbo
11/09/14, 11:24
Da husker jeg nok feil ang de skruene, mente jeg hadde de men :p

Thomazz
20/09/14, 13:49
Er det enkel operasjon? Blir å ta av begge skjørt. Sjekke/ha på rust melk å male ovet evt rust

locked
21/09/14, 10:37
Hadde aldri falt meg inn å demontere ein slik bil for å sjå etter rust som ikkje er der.

Er ikkje Mercedes du køyrer!

Thomazz
21/09/14, 10:39
Greit å sjekke

Tace
21/09/14, 16:18
Hadde aldri falt meg inn å demontere ein slik bil for å sjå etter rust som ikkje er der.

Er ikkje Mercedes du køyrer!


Tror du ville blitt overrasket ;-) Har hatt av mine jeg, og rustbehandlet/lakket .....

Thomazz
21/09/14, 17:19
Ja å tru at det ikke er rust der er å være oprimist.

Var det mye jobb? Hvordan var di å ta av og på? Jeg tenkte å ha på rust melk der det evt er rust for så å male med svart hammerite

Tace
21/09/14, 18:21
Poppnaglene må borres ut. Så må en skyve deksla rett vei, for dem sitt på noen hvite plast fester under som lett knekker. Jeg kjøpte nye pluss noen ekstra. Nå var der ikke direkte brun rust under, men der var mange bobler i lakken. Pusset bort dem og godt utenfor bobla. Så punktsandblåste jeg akkurat der boblene var. Det ser en tydelig. Brukte melk fra Whurt + Kvalitetsgrunning. Lakk med bilens farge OG med herder i, noe som muligens er litt "smør på flesk". Så klarlakk med herder utenpå. Det er klarlakken som er "vanntett".

Likedan er det gjort under/bak frontfanger, alle hjulbuer/innerskjermer + tectyl, bakfanger. Spesielt oppe der demperne er festet i skjermen var det store angrep. Slipte og bort det tynne tectyl laget under bak (under/rundt hjulbrønnen). Svært mye bobler i lakken der bak og noe rust. Spesielt på venstre side. Utsatt for steinsprut fra bakhjulet. Avsluttet det hele med flere lag tectyl utenpå melk, grunning, lakk, klarlakk. Sprøytet også egen tectyl inn i kanaler etter først å ha spylt rent for grus, sand og latt det tørke.

Svært fristende å fjerne bensintank og ta same behandling der og, men hadde ikke tid. Blir senere engang.

Thomazz
21/09/14, 18:44
Såpass. Har verksted du står på du da?

Tace
21/09/14, 18:53
Såpass. Har verksted du står på du da?

hehe, verksted.. nei dessverre. Bare en overfylt enkeltgarasje. Og det er noe av grunnen for at jeg ikke gikk for bensintanken samtidig.

http://forum.vccn.no/showthread.php?...relse-og-slutt her kan du se hvor "god" plass jeg hadde.

Thomazz
21/09/14, 20:18
Må vel holde med å fjerne køs rust og ha på melk?

Tace
21/09/14, 20:51
Må vel holde med å fjerne køs rust og ha på melk?

Hva som er nok å gjøre skal jeg ikke si noe om. Jeg gjorde slik som den tidligere eier hadde startet. For å måtte ta det opp igjen var ikke aktuelt. Hadde annen bil å bruke mens det stod på .

Tror mange som gnikker å polerer utsiden på bilene sine hadde blitt overrasket dersom dem hadde fjernet plasten rundt omkring, som innerskjermene og vasket rent. Jeg er skuffet over kvaliteten på stålet/galvaniseringen til Volvo og hvor dårlig tectylert bilene er. Men andre merker er sikkert like dårlig.

Thomazz
23/09/14, 17:49
Poppnaglene må borres ut. Så må en skyve deksla rett vei, for dem sitt på noen hvite plast fester under som lett knekker. Jeg kjøpte nye pluss noen ekstra. Nå var der ikke direkte brun rust under, men der var mange bobler i lakken. Pusset bort dem og godt utenfor bobla. Så punktsandblåste jeg akkurat der boblene var. Det ser en tydelig. Brukte melk fra Whurt + Kvalitetsgrunning. Lakk med bilens farge OG med herder i, noe som muligens er litt "smør på flesk". Så klarlakk med herder utenpå. Det er klarlakken som er "vanntett".

Likedan er det gjort under/bak frontfanger, alle hjulbuer/innerskjermer + tectyl, bakfanger. Spesielt oppe der demperne er festet i skjermen var det store angrep. Slipte og bort det tynne tectyl laget under bak (under/rundt hjulbrønnen). Svært mye bobler i lakken der bak og noe rust. Spesielt på venstre side. Utsatt for steinsprut fra bakhjulet. Avsluttet det hele med flere lag tectyl utenpå melk, grunning, lakk, klarlakk. Sprøytet også egen tectyl inn i kanaler etter først å ha spylt rent for grus, sand og latt det tørke.

Svært fristende å fjerne bensintank og ta same behandling der og, men hadde ikke tid. Blir senere engang.
Så er bare å fjerne naglene i skjermene, å skyve di sideveis? Hvem vei?:-)

Tace
24/09/14, 11:42
Var ute i garasjen å så på fremre venstre kanalskjørt nå. Fremst på den delen, og som stikker opp foran døra. Der er to plugger som sitter FAST. De må nappes ut av fram skjermen FØR du så skyver resten frem. Den sitter på fire plugger. De sitter øverst under plasten som går inn under døra :confused: (hva er det han sier nå ;) )

Tace
24/09/14, 11:54
PS: De to pluggene som må nappes ut av skjermen. De bør klemmes litt sammen fra INNSIDEN av skjermen. De ryker ganske lett. Jeg tror du kommer til dem fra innsiden (husker ikke helt). Men da må du nok løsne innerskjermen litt og skvettlappen om du har.
Lykke til, men noe vil nok ryke. Er alltid slik med meg. ;)

Thomazz
24/09/14, 12:34
Skal montere skvettlapper. Er ifb med det jeg tenkte jeg skulle ta av skjørtet og fikse litt:-) man må ta av di poppnaglene i fram og bakskjerm. Borres vel ut? Di pluggene du prater om ser jeg når keg har løsnet innerskjerm?
Tenkte å.demontere,se hva som ryker for så å reise å kjlpe det:-)

Er det greit å få sammen igjen,eller er det mye banning og hår draing i vente?:-) hehe.

Når jeg får det av tenkte jeg og vaske, børste vekk løs rust, ha på wurth sin rust melk, male på hammerite sin rustmaling. Og sprute rystskydd i alle høl jeg finner. Da burde det gå noen år:-D

Takk for go hjelp :-)

Tace
24/09/14, 17:17
Poppnagler borres ut ja, men ikke bruk for stor borr. De pluggene, jeg tror du ser de fra innsiden ja. De sitter i alle fall ved siden av hverandre helt øverst på plastskjørtet. De andre hvite pluggene/festa vil sikkert ryke. Blir sprø over tid. Bare kjøp noen nye, ikke mange kronene.

Monteringen er den enkle biten.
Bare sett de 4 hvite pluggene fast i sporet sitt på innsiden av skjørtet. Og så trykker du skjørtet fast i de 6 hullene. Du skjønner bedre når du får demontert.

Thomazz
24/09/14, 20:15
Måtte banke inn clips under og rev av i dørene

locked
28/09/14, 12:05
Tror du ville blitt overrasket ;-) Har hatt av mine jeg, og rustbehandlet/lakket .....
Vis meg bilder då :-)

Thomazz
28/09/14, 13:34
Kanalen var det ikke rust på min. Men var litt nederst på framskjermer etter steinsprut. Men malte med rust melk og hammerite. Og fylte kanala full med olje.