PDA

Vis full versjon : Ekstralys på XC90, komplisert og kostbart?



morrun
09/09/14, 23:45
Hei.

Etter feriering i Sverige i sommer har jeg fått lyst på 3x9" tusenmetre forann på Volvoen, en 2007 XC90(aktive xenonlys). Regelverket sier vel parvis montering, men likevel... Derfor lurer jeg på hva som skal til for å koble slikt på en bil som denne? Har koblet slike lys på biler tidligere, men det har nok vært biler med relativt tolerant elektronikk. Er det slik med xc90 at det må SW-oppdateringer og egne kit fra Volvo som må/bør benyttes, eller kan man benytte universelle kit og rele fra hvilken som helst bilutstyrsbutikk? Hva med pærevarslingsproblematikk? Hva finnes og velge mellom originalt/ikke? Aller helst vil jeg jo ha et kit med original knapp i midtkonsollen, men ikke for enhver pris. Dessuten har jo disse bilene likt øvrige samtidige Volvo, en grill som "henger på" panseret. Hvordan løser man da utfordringen med vibrerende lykter? Man bør vel ha stabiliserende stag fra toppen av 1000-metrene og inn gjennom grillen? Har noen link til tråder der slikt blir montert på V70/xc70/xc90 som jeg kan benytte som oppskrift?

mrstfu
10/09/14, 00:17
Nå har vel hverken V70 eller XC70 på P2-plattformen grill som henger på panseret, men om du har det (jeg vet ikke, ærlig talt) kan du bruke stabstag til grillen, med vingemutter på lykta, slik at det er en smal sak å åpne panseret. Sjekk ut dette innlegget i tråden til Ovlov86, riktignok en førstegenerasjon V70, men med grillen på panseret:

http://forum.vccn.no/showthread.php?41736-ovlov86-98-V70-Vendela&p=906212&viewfull=1#post906212

Jeg og han har jobbet litt sammen med akkurat dette, som han skal jeg ha to store lykter foran bilen til vinteren, og stabstagene må festes i et eller annet. Løsningen min ble i fjor å feste stagene rett i grillen, med skiver på begge sider dekket av tykk teip eller pakningsmateriale slik at det ikke sliter på krommen i grillen.

http://forum.vccn.no/showthread.php?52299-mrstfu-Vera-99-V70-AWD-Stiff-upper-lip!&p=814557&viewfull=1#post814557

Den elektriske biten skal jeg ikke si så mye på, da jeg egentlig ikke har nevneverdig erfaring med platformen bilen din er bygd på, bortsett fra at min fars gamle '04 V70 hadde ekstralys i fronten koblet på akkurat samme måte som du spekulerte i, altså med styrestrøm fra eksisterende fjernlys og hovedstrøm rett fra batteriet. I alle tilfeller finnes det garantert et ekstralyskit fra Volvo, og med bryter, ledningsmatte, relé og festebrakett pleier disse å ligge på oppunder 2k.

konso
10/09/14, 08:09
Extraljus, monteringssats Art. nr.30772048

+ Panel, knappsats, 7-i-rad1

Art. nr.Beskrivning 30710711

Hentet fra tilbehørsweb hos volvo.

C.Erstad
10/09/14, 08:42
Med orginale monteringssatsen blir dette så fast at du slipper avstivningsstag oppe på lykter.

Morgis
10/09/14, 09:49
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/accessories.mvc/en-GB/CN/XC90/2013/T5%20AWD/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-287085-1/NOTHING

morrun
11/09/14, 16:24
Takk for svar og linker. Dette at mye er gjort klar på forhånd fra fabrikk, er jo reine mirakelet! Er vel ikke gjengs for alle bilmerker det. Av monteringsveiledningen å dømme, er det bare å skyve knappesatsen på plass, så er det kontakt forover til der man kobler kabelsettet innunder luftfilterboksen. Er det virkelig så enkelt, eller har side 3 til 7 falt ut av monteringsannvisningen du lenker til Morgis?! Ser at medfølgende festebrakett kun er til 2 stk. ekstralys, men det er vel bare å benytte en uoriginal brakett i stedet.

aarnes
11/09/14, 17:50
Det er faktisk så enkelt som det står :-)
Kan tenkes at du må ha software for å få knappen til å fungere, det vet man aldri før det er montert.
Isåfall en bikostnad på rundt 700kr. (200kr for sw og 500kr for jobben)

ang. brakett: ja, men du vil se alvorlig svensk ut med tre lamper da ;)

morrun
12/09/14, 00:21
Hei. Jo, vil bli seende alvorlig svensk ut kanskje, men vil se alvorlig godt i mørttn å da;) Oppriktig ment synes jeg tre lamper ser bedre ut på en del biler enn to. XC90 er blandt disse. 7" eller 9" hva tycker ni, øh..?

eab
12/09/14, 01:15
7" eller 9" hva tycker ni, øh..?

Når 9" går greit på en liten v70 bør vel det bli enda bedre på en stor xc90. Det ser ikke særlig pent ut, men det at man ser elgen allerede før den engang nærmer seg vegen veier opp for min del :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Photo%2029.09.13%2012%2049%2014.jpg

larsverm
12/09/14, 15:49
Enig i at det ser typisk svensk ut - men hvorfor er det slik? :p

mrstfu
12/09/14, 16:39
Det er akkurat samme prinsippet som det at det er naturlig å forbinde Amsterdam med tjall og spacecakes - fordi der er det "lov".

:D

larsverm
13/09/14, 14:56
Lov eller "lov" - i Sverige? :D

mrstfu
13/09/14, 15:13
Lov eller "lov" - i Sverige? :D

Sverige har vel et annet antall tillate ekstralys, men jeg tror de lider under samme reglene vi gjør mtp lysstyrke og luxverdier. Derfor, om det stemmer... "lov":D

eab
13/09/14, 15:16
En svenske på jobb fortalte (så det er ikke fakta på noen måte) at så lenge man ikke dekker til noen av bilens orginale lyspunkter så er det ok med flere enn to ekstralys.

FroBe
13/09/14, 19:26
Det kan se ut som om Sverige har unntak fra EU-reglene (http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r48r6e.pdf) om antall ekstralys, mens Norge ikke har unntak.
Derfor er 3 ekstralykter ulovlig i Norge og EU, men ikke i Sverige.

larsverm
13/09/14, 22:27
Har inntrykk av at det kan være særlig vanlig i Nord-Sverige...?

Tre store lykter foran grillen gjør det ofte litt vrient å se hva slags bil det er.

konso
13/09/14, 22:37
EU land kan selv velge om de vil følge reglene eller gjøre unntak. Vi som EØS medlemmer har det ikke så enkelt som å bare lage et unntak, det er en av flere stygge sider med EØS avtalen.

locked
17/09/14, 00:10
Det kan se ut som om Sverige har unntak fra EU-reglene (http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r48r6e.pdf) om antall ekstralys, mens Norge ikke har unntak.
Derfor er 3 ekstralykter ulovlig i Norge og EU, men ikke i Sverige.
Ironien er jo at svenskregistrerte bilar følge det svenske regelverket uansett kor lenge dei oppheld seg her i landet. Ein bil registrert på eit svensk anleggsfirma kan jo vere i Norge i årevis uten å krysse grensa...

morrun
08/11/14, 22:04
Hei igjen.
Det tar jo litt tid før en får tid til faktisk å gjøre noe med ting. Vel nå er original monteringskit for ekstralys i garasjen og en pakke fra svenske NMIAB er kjøpt, betalt og på vei i posten http://nmiab.se/belysning/paket/vool-v5500-extraljushallare-3st-sim.html I disse skal jeg ha 3x 55W xenon. I denne anledning har jeg noen spørsmål:
1: Det er bare laget klart til 2 ekstralys i det originale monteringskittet, er det bare å lodde innpå kabel til tredje lykta på ett av de to andre parene med kabel?
2: I disse ekstralyktene er det H1 fjernlys og separate parklys. Så vidt jeg vet er det ikke tillatt å koble ekstra parklys på bil i Norge, selv om lyktene er E-merket? Altså kan ikke disse uttakene benyttes? Kan de evt. kobles innpå kjørelys? Går da pærevaslingssystemeti bilen bananas? Kan jeg evt. montere LED-pærer uten at pærevarslingssystemet reagerer? Det er aktive xenonlys på bilen.
3: Hva har jeg glemt å spørre om:rolleyes:?

Ser nå at denne tråden hadde passet best i elekronikk og strøm-avdelingen.