PDA

Vis full versjon : Lyktene slo seg ikke av - 850 '92



hammerpaal
20/06/10, 18:14
Lufter mitt problem som er et engangstilfelle, vel å merke.

Er snakk om en 850.

Hadde kjørt meg en liten tur i ettermiddag. Gikk inn i huset etter kjøreturen og gikk ut igjen en time senere. Da ser jeg at lysa på bilen står på. Jeg var ganske sikker på at jeg hadde slått av tenninga, og tatt med meg nøkkelen inn i huset. - Jepp, sjekket det og det var ingen nøkkel i tenningslåsen. Samt at lysbryteren på siden av rattet var i posisjon 0 (av). Likevel lyste lyktene, og det var ikke noe gjenskinn fra sola.

Gikk inn i bilen og vrei om tenninga til hakk to, og deretter av igjen. Da var lysa slått av.

Hva kan ha forårsaket dette?
Noen andre som har vært ute for liknende?

jonass
20/06/10, 18:16
Er vel releet som har hengt seg tenker jeg, eller rest strøm:D

volvo2før
20/06/10, 18:33
Har hatt ett lignende tilfelle med min 760. Her ville ikke tåkelysene i hovedlyktene slå seg av selv om hovedbryteren stod i posisjon 0, og tenningen var av. Og det lyste i bryteren til tåkelysene selv om denne skulle vere AV.

Dette gikk over flere dager, så jeg måtte bare løsne på jordingen på batteriet så jeg dro av denne hver gang jeg satte fra meg bilen. Plutselig en dag var alt som før, og jeg har ikke merket noe til det siden..:P

hammerpaal
21/06/10, 21:58
Spørs om det var reléet som hadde hengt seg opp, som du sa jonass. Har ikke merket noe etter dagens kjøretur. :D
Løsne jordingen på batteriet har jeg god erfaring med fra den tiden jeg hadde 240. :P

_s90r_
21/06/10, 23:06
kan være releet som tok litt selvmord å hengte seg ja.. Releet til kjølevifta hengte seg en gang jeg kjørte ombord på ferga.. kakka bare i det så var alt okei:)

hammerpaal
25/07/12, 11:39
Problemet mitt har ikke løst seg, men gradvis blitt verre. Har funnet ut at det må være reléet i sikringsboksen i motorrommet som er synderen.
Parklys blir slått av, mens lampene står på etter tenning er avslått og nøkkel tatt ut.
Tittet litt på reléet som i min bil er av hvit type; A104 - A108. Jeg har kun en enkel blå sokkel som dette er festet i, slik at halve reléet er ikke tilkoblet noe.

Finnes det et enkeltrelé eller er det bare dobbeltrelé å få tak i? Dette er jo en pre-facelift 850, førsteårsmodellen.

850GLTsilver
25/07/12, 14:33
Problemet mitt har ikke løst seg, men gradvis blitt verre. Har funnet ut at det må være reléet i sikringsboksen i motorrommet som er synderen.
Parklys blir slått av, mens lampene står på etter tenning er avslått og nøkkel tatt ut.
Tittet litt på reléet som i min bil er av hvit type; A104 - A108. Jeg har kun en enkel blå sokkel som dette er festet i, slik at halve reléet er ikke tilkoblet noe.

Finnes det et enkeltrelé eller er det bare dobbeltrelé å få tak i? Dette er jo en pre-facelift 850, førsteårsmodellen.

Ikke uvanlig at releene danner grop på den ene polen, og en topp på den andre, og etter såpass lang tid så kan det treffe seg at grop og topp blir hengende i hverandre. 100% vanlig på likestrøms kraftreleer.

Jeg har rele til pre-facelift her, som jeg har "overhalt" mot dette. Altså filt ned kontaktflatene så de kan gjøre en ny innsats.
Vil kunne fungere feilfritt i minst fem-ti år til. Ditt første ble jo 20 år, hvilket uansett må sies er bra. Dårlig med ettermarkedsreleer da dette releet fyller to plasser i EL-sentralen, og inneholder lampevakt og slikt. Forøvrig var vel samme rele brukt opp til 1996 så langt jeg vet.

bullxo
25/07/12, 18:28
Er et litt annet rele i de helt første 850ene... Er ikke samme rele i min 92 og 93modell.... Av utseende så er releet fra 93modellen mere likt det fra facelift modellene.... Ble "litt" irritert da jeg fant ut dette... da releet i "gamla" dreiv å juksa litt... tenkte å bytte over... Men det gikk ikke...

hammerpaal
25/07/12, 20:39
Det å eie en tidlig 850 er i grunn ganske vrient, med tanke på ulike løsninger og deler som har utgått fra produksjon. Men har i alle fall fått skaffet meg et nogenlunde liknende relé fra eBay, så satser på at det kurerer syken til bilen min.

Nilsebu
27/07/12, 01:00
Nesten garantert Releet. Hadde en kamerat med noen lunde samme problem, og verksmesteren på Volvo sa at det var vanlig at de hang seg opp. Vertfall til lysene.