PDA

Vis full versjon : Kjølevæsken koker - går magert - 940 turbo 96-mod



Lars89
07/09/14, 22:33
Har bare problemer med 940'n nå i det siste. Nå i helga har den startet å koke over ved litt sakte bakkekjøring.

Kjølevæskenivået har holdt seg det samme i 3 år før dette nå startet å skje, så det er nok ikke noen lekkasje noe sted. Det er heller ikke noe misfarge på kjølevæska, indikasjoner på kjølevæske i olja, eller hvitrøyk fra eksosen. Tror derfor at gåen toppakning kan utelukkes.

Etter det koka over første gangen skiftet jeg kjølevæske og termostaten. Dette hjalp da ikke. Det har gått ca. greit sålenge jeg har varmeapperatet på fullt.

Motortemperaturen er tilsynelatende normal helt til etter det koker over.

Tenkte å flytte over vannpumpa fra "reserve" bilen min i morgen, men tviler litt på om det hjelper. Det er ingen ulyd fra den som det oftest bruker å være før den tar kvelden.

Gode ideer mottas med åpne armer :)


Oppdatering 12.09.14:

Mistenker sterkt at motoren går for magert, og dette er årsaken til kokingen.

Måler ca rundt 0,5V på lambda signalet til bensinhjernen. Dette variere ca mellom 0,4V og 0,65V. Signalet fra lambda sensoren når den er frakoblet (de to hvite fortsatt tilkoblet for varmen) er ca 0,8V ved tomgang og variere ganske mye når jeg ruser opp motoren.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Når jeg kobler lambda-sonden fra får jeg ingen feilkoder og motoren går helt som før. Av nysgjerrighet koblet jeg til en bredbandslambda med display og kjørte litt. Ved pådrag så indikerte den helt i enden på skalaen, på den grønne siden. ( ikke om jeg vet om grønn er magert eller feit, men antar magert)

Når jeg måler inn på hjernen på lambda-signalet mens lambda-sonden er frakoblet varierer spenningen det sammen som med sensoren påkoblet.

volvo245gl
08/09/14, 12:48
Har bare problemer med 940'n nå i det siste. Nå i helga har den startet å koke over ved litt sakte bakkekjøring.

Kjølevæskenivået har holdt seg det samme i 3 år før dette nå startet å skje, så det er nok ikke noen lekkasje noe sted. Det er heller ikke noe misfarge på kjølevæska, indikasjoner på kjølevæske i olja, eller hvitrøyk fra eksosen. Tror derfor at gåen toppakning kan utelukkes.

Etter det koka over første gangen skiftet jeg kjølevæske og termostaten. Dette hjalp da ikke. Det har gått ca. greit sålenge jeg har varmeapperatet på fullt.

Motortemperaturen er tilsynelatende normal helt til etter det koker over.

Tenkte å flytte over vannpumpa fra "reserve" bilen min i morgen, men tviler litt på om det hjelper. Det er ingen ulyd fra den som det oftest bruker å være før den tar kvelden.

Gode ideer mottas med åpne armer :)

Hadde det samme på en 360 en gang i tiden. Da var det radiatoren som var tett. Kom plutselig og bilen kokte.
Prøvde da først vannpumpen uten hell, skylte deretter godt igjennom systemet kom litt drit ut.
Deretter tok jeg ut radiatoren og skylte den. Var mye drit som kom ut der.
Etter det kjørte jeg uten trøbbel. Så verdt å prøve....

Lars89
11/09/14, 07:40
Skylte gjennom systemet godt i går og tok flere runder med avtapping, påfylling og varmkjøring.

Dessverre er problemet vedvarende.

Hva er vanlige temperaturer på forskjellige steder ved f.eks tomgang? Etter langvarig tomgang så måler jeg ca 50 grader på eksp. tanken, ca 94 på radiatoren ved øvre slange, ca 88 på radiatoren ved nedre slange. Dette er mens el.vifta kjører og motortempen i dashbordet viser normalt.

I går da jeg kjøre en tur måtte jeg ligge i sakte fart bak en lastebil opp en tunnel vi har her. Stoppet etter at jeg kom meg opp og da småkokte det i ekspansjonstanken.

Målte da ca 80-90 grader på eksp. tanken, ca 97 på radiatoren ved nedre slange, og ca 110 på radiatoren ved øvre slange.

Er dette normale verdier?

Foruten om at jeg ikke har byttet vannpumpa enda og ikke kan utelukke den, så begynner jeg å lure på om det kan være noe annet enn kjølesystemet. Har tidligere hatt problem med tenningen på motoren og lurer på om feil her kan forårsake varmere motor? Ved kjøring så kjennes motoren grei ut.

Ellers har tanken om at motoren får for lite bensin slik at den går for magert streifet meg. Et av (de andre) problemene motoren har er at den er ganske tungstartet når den er kald om morgenen (høres ut som den går på halvparten av sylindrene), og ved hardt pådrag på lave turtall så kan den kutte og brumme noe.

Nilsson
11/09/14, 10:17
Topp pakninga gikk på 240in min med fk motor, fikk ikke vann i olja eller olje i vannet, men blåste alt gjennom ekspansjonstanken når turboen lada. Ingen hvis røyk eller noen ting. Så kan være den uansett.

Lars89
11/09/14, 16:32
For å se om bilen gikk magert i dag koblet jeg av lambdasonden. Merkelig nok er det ingen forskjell med bilen. Ingen feilkoder eller noe. Rart. Tennpluggene ser også ut som at motoren går for varmt.