PDA

Vis full versjon : Nok et DIM-problem S60D5 2002



S60-D5
04/09/14, 23:04
Hei og velkommen til meg selv, virker som et fint forum dette.

Jeg har som alt for mange andre et problem med instrumentpanelet, det startet med computer-displayet, deretter levde klokken sitt eget liv før hele driten gikk i svart. Nå kommer det og går akkurat som det føler for. Jeg gikk først til anskaffelse av et brukt instrumentpanel, men ble skuffet da dette ikke fungerte etter montering. Det jeg skaffet tilhørte en 2003 2,4I og jeg tenkte dermed at det var bensin/diesel-forskjellen som gjorde at det nye ikke virket i min D5.

I dag hentet jeg ytterligere et instrumentpanel på postkontoret, denne gangen et panel fra en 2003 D5, men frustrasjonen nådde et nytt nivå da jeg fikk nøyaktig samme resultat som jeg fikk med det første jeg skaffet. Det som skjer når jeg kobler det til og skrur på tenningen er at motorlampen lyser, ingenting mer. Er det noe elementært jeg ikke har fått med meg her? Krever de nye panelene omprogrammering for å funke?

Jeg har etter kjøpet av disse instrumentene oppdaget muligheten for reparasjon hos Tunheim Auto, men vil gjerne få det jeg har skaffet til å fungere hvis det lar seg gjøre.

Noen kloke skapninger som har råd?

Thomazz
05/09/14, 00:29
Går ikke å kjøpe brukt. Må enten kjøpe nytt på volvo og programmere. Eller så kan du hente sende det til en i Sverige som fikser det du har for 2500,-
Har og hørt rykter om at speedometer service i Oslo kan fikse det og.

Jakke
05/09/14, 02:07
Eller så kan du kjøp et med 4 av 4 matchende nummer, eller iallefall 2 av 4 (mener å huske at software nødvendigvis ikke måtte være lik versjon på?).

Uansett, brukt går, men tallene oppå DIM må matche.

kvkleppe
05/09/14, 06:06
Jeg ville ha sendt det som satt i bilen til tunheim auto, da er du garantert til å få det til å fungere igjen. Gjorde det nylig selv og alt fungerer nå.

Vilvo
05/09/14, 11:51
Sendte mitt til et firma i England, de tok £100. Fikk det tilbake etter 2 uker, med livstidsgaranti.
Egentlig kan alle med DIM fra 2000-2003 bare sende det inn til rep, det vil gå i stykker på dårligst tenkelige tidspunkt uansett til slutt. Mitt gikk i stykker midt i ferien.

aarnes
05/09/14, 21:49
http://www.obdtuning.se kan ordne det, men det å sende slikt ut av landet kan lage mye tull med toll både inn og ut..
Jeg ville brukt Tunheim Auto, se denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil

Såvidt jeg vet sender Leif deg et bytte instrument, så du slipper å vente på at det du sender skal repareres.

aarnes
05/09/14, 21:50
Det at motorlampa lyser kan jo faktisk indikere en eller annen feil, så ikke ta det forgitt at det faktisk er DIM som er problemet her :-)
Ville absolutt ha lest ut feilkoder før jeg byttet enda en gang.
Om du bor i Osloområdet kan jeg hjelpe deg med det.

Vilvo
05/09/14, 22:38
Det at motorlampa lyser kan jo faktisk indikere en eller annen feil, så ikke ta det forgitt at det faktisk er DIM som er problemet her :-)
Ville absolutt ha lest ut feilkoder før jeg byttet enda en gang.
Om du bor i Osloområdet kan jeg hjelpe deg med det.

Hadde akkurat samme symptomet. Ingenting virket, bortsett fra motorlampa (med motor av, tenning på)
Firmaet jeg brukte presiserte at jeg måtte deklarere en lav skrotverdi, hvilket også er riktig.
Antagelig kjappere å bruke den norske reparatøren. Å fikse det selv, ga jeg raskt opp enda jeg har brukt loddebolt før, og har tilgang til utstyr på jobben. Risikoen ved å gjøre en feil overgikk langt kostnaden med å sende det inn til proff-folk.

BTW:
Har du allerede skaffet deg et annet defekt instrument ville jeg sendt inn det også i samme forsendelse. Sikkert mulig å selge det for kostpris og litt mer til en desperat stakkar.

l-gus999
06/09/14, 10:26
Grunnen til at du ikke får brukte instrument til og fungere er at de trenger en omladdning. Og ett bensin instrument vil uansett ikke virke i en diesel bil, da konfigurasjonen i instrumentet ikke er ,likt satt opp.

Når det kommer til reperasjon eller skift, er jeg ikke i tvil. Reparer det orginale speedometeret. Da slipper du tull med kmstand, evt feilkoder på manipulert kmstand. Reperasjon kan du få utført hos G. Gustavsson & Sønner Bilverksted AS, de reparerer speedometeret ditt, det tar normalt sett to dager.

Ang motorlampa som lyser på alle instrumentene du har prøvd, dette kommer av at det eneste på instrumentet som ikke trenger konfigurasjon ved skift er denne. Den lyser PGA manglende kommunikasjon mellom DIM og ECM.

aarnes
06/09/14, 10:54
Hadde akkurat samme symptomet. Ingenting virket, bortsett fra motorlampa (med motor av, tenning på)
Firmaet jeg brukte presiserte at jeg måtte deklarere en lav skrotverdi, hvilket også er riktig.
Antagelig kjappere å bruke den norske reparatøren. Å fikse det selv, ga jeg raskt opp enda jeg har brukt loddebolt før, og har tilgang til utstyr på jobben. Risikoen ved å gjøre en feil overgikk langt kostnaden med å sende det inn til proff-folk.

BTW:
Har du allerede skaffet deg et annet defekt instrument ville jeg sendt inn det også i samme forsendelse. Sikkert mulig å selge det for kostpris og litt mer til en desperat stakkar.

Jeg hadde dette problemet på min 02. nå har jeg 07 og ikke hatt noen problemer :-)

S60-D5
06/09/14, 12:36
Takk for svar alle sammen. Virker som jeg ikke har så mye valg annet enn å få fikset det som stod i originalt. Bare så kjedelig å ha brukt penger på ting som ikke funker, men får vel som fortjent når man ikke gjør leksene sine før man kjøper.
Ang sted å få dette fikset? Det er Leif hos Tunheim Auto rom rocker? Jeg bor i Oslo, men kan alltids ta meg en kjøretur til vestlandet. (Er litt gammeldags med tanke på å fikse slikt over nett/post).


En annen sak: Jeg har en feilkode på wastegaten til turboen, og det virker som et elektrisk problem. Kan dette ha en sammenheng med defekt DIM? Sammen med en mekanikerkompis kom vi fram til at det er denne giveren: http://file.autopartoo.com/oeimage/2012/7/6/976/64456500s.JPG som sannsynligvis er synderen (30637251). Hvis turboen presses så kutter den helt, men det er bare å skru av og på motoren for at den skal funke igjen. Det koster litt penger for en ny giver så vil helst ikke fortsette å kjøpe deler som ikke fikser problemene.

aarnes
06/09/14, 12:41
Takk for svar alle sammen. Virker som jeg ikke har så mye valg annet enn å få fikset det som stod i originalt. Bare så kjedelig å ha brukt penger på ting som ikke funker, men får vel som fortjent når man ikke gjør leksene sine før man kjøper.
Ang sted å få dette fikset? Det er Leif hos Tunheim Auto rom rocker? Jeg bor i Oslo, men kan alltids ta meg en kjøretur til vestlandet. (Er litt gammeldags med tanke på å fikse slikt over nett/post).


En annen sak: Jeg har en feilkode på wastegaten til turboen, og det virker som et elektrisk problem. Kan dette ha en sammenheng med defekt DIM? Sammen med en mekanikerkompis kom vi fram til at det er denne giveren: http://file.autopartoo.com/oeimage/2012/7/6/976/64456500s.JPG som sannsynligvis er synderen (30637251). Hvis turboen presses så kutter den helt, men det er bare å skru av og på motoren for at den skal funke igjen. Det koster litt penger for en ny giver så vil helst ikke fortsette å kjøpe deler som ikke fikser problemene.

Tunheim auto holder til på en øy utenfor Brønnøysund, så det blir en lang kjøretur.

Ellers er det som det står over - Gustavsson & sønner i Oslo kan også fikse det.
ta kontakt med de.

Thomazz
06/09/14, 12:42
Oslo speedometer service skal vel å klare å fikse det

S60-D5
06/09/14, 12:50
Ah, brønnøysund blir nok litt langt ja.. Får sjekke med oslo-stedene, hvis ikke får det bli å sende det oppover i landet.

GLTOslo
07/09/14, 21:57
Oslo speedometer service skal vel å klare å fikse det

Har du, eller andre her, erfaring med de? Pris osv?

Jakke
08/09/14, 00:31
Om en betalte 100£ for å fikse sitt i England, så blir jo det mye billigere enn å fikse i Norge eller Sverige. For mange kan den prisen overgå ventetiden.

Mener obdtuning.se skal ha 2500 for det? Uten frakt. Isåfall snakker vi fort 3000 kroner med frakt, kontra kanskje 2000 til og fra England?

GLTOslo
08/09/14, 07:01
Oslo speedometerservice skal ha 3700 +mva, så da er iallefall dei uaktuelle

Vilvo
08/09/14, 10:59
Om en betalte 100£ for å fikse sitt i England, så blir jo det mye billigere enn å fikse i Norge eller Sverige. For mange kan den prisen overgå ventetiden.

Mener obdtuning.se skal ha 2500 for det? Uten frakt. Isåfall snakker vi fort 3000 kroner med frakt, kontra kanskje 2000 til og fra England?


Det stemmer bra
Inkludert frakt begge veier, kom det seg på litt under 2000 kr fra firmaet jeg brukte i England. Obs på å fylle ut tollskjema riktig, og deklarere skrot verdi, ellers havner du i tollfella og du risikerer at den blir stuck et sted.

Seriøst firma, kan anbefales.
http://www.ecutesting.com/ecu_test_form.html

RuZleBiFf
08/09/14, 12:33
Litt under 2000kr for å fikse det i England, og 2500kr for å fikse det i Norge hvor man er garantert at det ikke blir noe problemer i toll'en... Jeg hadde ikke vært i tvil om hvor jeg hadde sendt mitt i allefall :)

Thomazz
08/09/14, 12:50
Hvor i Norge fikser for 2500,-?

GLTOslo
08/09/14, 14:57
Som nevnt, TunheimAuto.no

Jakke
08/09/14, 21:21
2500 var uten frakt hos obdtuning, som har Tunheimauto som partner i Norge. Så jeg vil anta prisen i Norge med frakt er på 3000kr. En tusenlapp, og tollen blir garantert spart ut av landet. Tilbake kan man be ham sette prisen som brukt vare til 200 uten frakt, 400 med, så får man 50 kroner i tollavgift, men det virker iallefall noe mer rett da. 2000 mot 3000... Og om jeg ikke husker feil, iallefall ett firma i England bytter også CPU til en nyere type i samme slengen, vet ikke om det er stabilitet eller hva det kan være. Motstander ryker ikke uten videre, i motsetning til loddinger som kan.

GLTOslo
08/09/14, 21:28
2500 var uten frakt hos obdtuning, som har Tunheimauto som partner i Norge. Så jeg vil anta prisen i Norge med frakt er på 3000kr. En tusenlapp, og tollen blir garantert spart ut av landet. Tilbake kan man be ham sette prisen som brukt vare til 200 uten frakt, 400 med, så får man 50 kroner i tollavgift, men det virker iallefall noe mer rett da. 2000 mot 3000... Og om jeg ikke husker feil, iallefall ett firma i England bytter også CPU til en nyere type i samme slengen, vet ikke om det er stabilitet eller hva det kan være. Motstander ryker ikke uten videre, i motsetning til loddinger som kan.

Bilen er lite funksjonell uten DIM så mine alternativ var å kjøre en svipptur til Karlstad - (dei loddar DIM på 30 min), eller sende til Tunheim. Sende med postgang til/fra utlandet er risikosport om du ikkje har noko i mot at forsendelsen tar tid gjennom toll osv

Thomazz
08/09/14, 21:32
Hvor i karlstad og hva tar dem? Det er jo ikke langt fra Oslo.

GLTOslo
08/09/14, 22:04
Det er OBDtuning. 3 t fra Oslo. 3500,- SKR