PDA

Vis full versjon : Fjerne lykteviskere.



johnchr
04/09/14, 17:48
Tenkte jeg skulle fjerne lyktevirkerne på min s60 2001 og sette inn disse: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=S60&List=1&SortField=ProductName&catpageindex=10&ProductID=22619

Er det meningen at de skal klikke på plass, eller må de limes fast? Usikker på om jeg ønsker å feste de permanent til fangeren.

Edit: mine klikker ikke på plass, så spørsmålet var egentlig om noen hadde et tips på hvordan de kunne festes semipermanent? :)

Griffin
04/09/14, 23:05
Er dette safe? EU-kontroll sier jo att hvis man har xenon så må man ha pussere eller höytrykk.

johnchr
05/09/14, 02:23
Er dette safe? EU-kontroll sier jo att hvis man har xenon så må man ha pussere eller höytrykk.

Har ikke xenon.
Regner det ikke som noe stort tap siden jeg bruker viskere veldig lite og spylerne nesten aldri. Og bilen blir skjeldent skitten.
Men er åpen for andre syn på sikkerheten.

Griffin
05/09/14, 14:16
Ok. Jeg har xenon (2004) og tenkte mest på att bilen kansje ikke går igjennom EU-kontroll. :P

Vill kansje fjerne mine også etterhvert hvis de skal ryke hela tiden.

johnchr
06/09/14, 22:31
Ok. Jeg har xenon (2004) og tenkte mest på att bilen kansje ikke går igjennom EU-kontroll. :P

Vill kansje fjerne mine også etterhvert hvis de skal ryke hela tiden.

En kollega har kjørt uten lyktespylere på en halvgammel toyota ei stund og den har visst gått greit gjennom eu-kontrollen. Han var usikker på om han hadde fått 1'er feil på det, men det går jo greit. Hvordan det er med xenon vet jeg ikke.

Ønsker meg en reversibel løsning i tilfelle det ikke går gjennom eu-kontrollen, går for mye ut over sikkerheten eller skal selge bilen osv.

konso
06/09/14, 22:53
Det er så at lyktespylere er påkrevd når bilen har xenon originalt. Funker de ikke eller ikke er der så er det 2er feil på pkk.

johnchr
08/09/14, 07:05
Det er så at lyktespylere er påkrevd når bilen har xenon originalt. Funker de ikke eller ikke er der så er det 2er feil på pkk.

Vet du om det er 2er feil med halogen uten spyler/visker?

ovlov86
08/09/14, 07:49
Vet du om det er 2er feil med halogen uten spyler/visker?

Jeg har iallfall godkjent flere biler som originalt har lykteviskere/spyler etter jeg har tatt de helt bort. Aldri fått noe feil på det. Er jo mange biler som ikke har det originalt.

FroBe
08/09/14, 09:00
Kontrollinstruksen for PKK sier kun følgende:
"4.1.6. Lyktespyler (dersom det er obligatorisk) Visuell kontroll og kontroll av virkemåte. Innretningen virker ikke. 2 ".

Lyktespyler er kun obligatorisk for xenon. Tredobbel lysstyrke gjør at selv om man har strengere krav til xenonlyktens lysavblending så kan skitne lykteglass gi nok lysspredning til at det blender andre trafikkanter.
Hvis du likevel har dette for halogen så kan de kanskje reagere hvis utstyret ikke virker, men om du har fjernet dem så kan de ikke testes... :D

Holder du bilen ren bør du klare deg uten lykteviskere, men selv unner jeg meg luksusen med å slippe å gå ut for å rengjøre lyktene på vinteren i snødrev eller saltslaps. Det er kanskje ikke så mange dager det er nødvendig, men selv en dag er nok til at jeg ikke vil fjerne dem.

johnchr
08/09/14, 12:52
Takker så meget for infoen. :)

Da tester jeg å kjøre uten ei stund, hvis jeg får festet tettingen på en grei måte.

I mellomtiden kan jeg fikse litt på viskerarmene.

johnchr
19/07/15, 17:11
Da har jeg hatt bilen på eu-kontroll, og fikk ingen anmerkning på at jeg ikke har lyktespyler og visker. Og har ikke merket at det har gått ut over sikkerheten i vinter.

Men jeg brukte 1k klarlakk til lakkeringen og nå er de blitt brunblå.. Får se om jeg lakker de på nytt eller gjør bilen orginal igjen.