PDA

Vis full versjon : Instrumentpanelet lever sitt eget liv - S60 2002



aarnes
20/06/10, 15:37
Litt mere feil :)

Instrumentpanelet er ikke helt seg selv.

1. Kjørecomputern fungerer som det passer seg. En dag fungerer alt, en annen dag er skrifta oppned. en tredje dag er det bare symboler. en fjerde dag er det bare lys.

2. Triptellern (T1) nuller seg ut etter at bilen har vært avslått men etter 30-50 sekunder kommer plutselig tallene tilbake.

3. Beltevarsleren henger ikke helt med, speilet fungerer og pipelyden fungerer, men symbolet i instrumentpanelet kommer av og på når det passer seg.

Jeg skjønner helt klart at det er noe som ikke er i orden her, men spørsmålet er om dette bare er software eller hardware?

Bilen har gått 122k , så det er rart om dette er ødelagt allerede syntes jeg..

Alle svar mottas med stor takk

volvobertil
21/06/10, 18:48
Litt mere feil :)

Instrumentpanelet er ikke helt seg selv.

1. Kjørecomputern fungerer som det passer seg. En dag fungerer alt, en annen dag er skrifta oppned. en tredje dag er det bare symboler. en fjerde dag er det bare lys.

2. Triptellern (T1) nuller seg ut etter at bilen har vært avslått men etter 30-50 sekunder kommer plutselig tallene tilbake.

3. Beltevarsleren henger ikke helt med, speilet fungerer og pipelyden fungerer, men symbolet i instrumentpanelet kommer av og på når det passer seg.

Jeg skjønner helt klart at det er noe som ikke er i orden her, men spørsmålet er om dette bare er software eller hardware?

Bilen har gått 122k , så det er rart om dette er ødelagt allerede syntes jeg..

Alle svar mottas med stor takk


Dette her et helt normalt problem som mange har erfart.

Mange priser som nevnes på nettet men fik selv pris på 11 000,- hos volvo i skien for 1,5 år siden så det ble sverige på meg og jeg betalte 6000 ,- svenske.

aarnes
22/06/10, 10:00
Tja, ser ikke helt at en bil som har gått 120k skal ha totaldefekt instrumentpanel allerede.
Volvo - både i Norge og Sverige mener det er SW problemer.

Well - tiden vil vise - skal til Sverige etterpå for å gjøre CAN update, samt lese ut feilkoder så da får vi se :)

volvobertil
23/06/10, 17:10
Tja, ser ikke helt at en bil som har gått 120k skal ha totaldefekt instrumentpanel allerede.
Volvo - både i Norge og Sverige mener det er SW problemer.

Well - tiden vil vise - skal til Sverige etterpå for å gjøre CAN update, samt lese ut feilkoder så da får vi se :)


Vet biler helt ned i 50 000 km har fått byttet instrument pga samme feil så det er nok ikke km som avgjør det skorter heller på kvaliteten.

aarnes
25/06/10, 08:06
Jepp. Tydeligvis. kostbart å bytte, får se hva jeg gidder å gjøre med akkurat deet.

vmaxim
07/07/10, 21:00
Jeg vet ihvertfall hva som feiler kjørecomp-displayet ditt, men ikke hørt om det andre du nevner. Men er ofte vanlig med forsinkelser på lysdiodene i panelet.

Den chippen som styrer displayet til kjørecompen er forferdelig dårlig og skulle aldri vært i en bil. Den er av merket Motorola og må varmluft-loddes på nytt. Det er dårlig kontakt i loddepunktene mellom denne og kretskortet.

Dette gjøres på et service-elektronikk verksted. Feks de som fikser mobiltelefoner etc.

Jeg fikk gjort dette på et Sony-verksted. kostet rundt 1000kr. Har fungert strøkent etter dette. Så ingen grunn til å kjøpe nytt.

Kan evt finne et på hugger enten i sverige eller danmark der utvalget ift. riktig kmstand er større.

Her er synderen:
http://www.loadmypicture.com/getimage.cgi?id=200808301621004680.jpg&full=1

aarnes
09/07/10, 11:43
ooooh, vmaxim; du var en hyggelig poster å komme hjem fra ferie til :)

Disse andre feilene har jeg funnet ut av på jagrullar.se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=34292&p=230253&hilit=DIM#p230253
det er en annen chip (!) som må varmluftloddes på nytt.

Hvilket verksted var det du fikk til å gjøre dette?

vmaxim
09/07/10, 23:24
Jeg fikk gjort det på et Sony verksted i Bergen. Bare ta med instrumenthuset til et slikt verksted og forklar problemet..som ofte er dårlig kontakt på loddingene pga temperatursvingninger.
De chipene som sitter der skulle aldri vært i en bil, men i husholdningsapparater;)

aarnes
12/07/10, 14:51
Hehe, jeg skal høre med elektronikkompisene mine om de kan se på det.

takk igjen

aarnes
07/08/10, 18:34
Update:

Plukka alt fra hverandre og varmet det med varmluft. Foreløpig fungerer alt ! jeg kommer tilbake med tilbakemld senere , for å melde om det var en permanent fiks eller ikke

aarnes
09/08/10, 14:28
Update: alt fungerer perfekt nå.
1000kr fra noen som kan varmluftlodding spart.
15000kr til bilia hvertfall spart.

takk til alle som har hatt innspill idenne tråden.
Hvis vi noen gang møter hverandre skal jeg spandere en kald øl!

_tormod_
09/08/10, 15:48
Men koster ikke 15000 å få inn nytt instrument... Holder med litt over halvparten :)
Tror vi havnet på 8200kr inkl softvare siste jeg byttet

aarnes
10/08/10, 08:04
Prisene varierer.
Bilia i Oslo skulle ha i overkant av 11k KUN for instrumentet.
Arbeid og software kom i tillegg...

_tormod_
10/08/10, 08:32
Jøss. Prisen gikk jo ned fra omtrent 11.000 til 5500 for 7-8mnd siden. Da vil de tjene litt ekstra i byen da

aarnes
10/08/10, 08:50
Nå sjekket ikke jeg pris forrige uke, så det kan godt tenktes at den har sunket.
uansett - det ble billigst å fikse det selv! :)

RuneM
28/03/12, 20:16
Update:

Plukka alt fra hverandre og varmet det med varmluft. Foreløpig fungerer alt ! jeg kommer tilbake med tilbakemld senere , for å melde om det var en permanent fiks eller ikke

Ble det permanent bedre med varmluft eller ble det som tidligere?
Mitt lever ikke et så voldsomt liv som ditt gjorde, men får beskjed om å kjøre service på STC omgående, selv om det ikke er noe feil der. Har hatt bilen inne for å sjekke feilkoden, og dem sier det samme at det må varmluftloddes eller eventuelt byttes (dem anbefalte en tur til sverige om jeg skulle bytte)

Sjakalen
29/03/12, 07:53
Jeg mener dette ikke fungerer godt nok i lengden. Varmluften gjør vel at de dårlige loddingene igjen får noe kontakt. (Fungerte på samme måte på gamle Xbox360 med røde ringer for øvrig :D Har hatt det der)

Dette går vel i stykker igjen innen kort tid. Alt må enten loddes på nytt eller så må DIM byttes som jeg har gjort.

Da får du foresten originale alu ringer og LED pærer som dimmer seg i informasjonsdisplayet når man slår av og på når man får nytt instrument. Fint :)

aarnes
29/03/12, 14:51
Nææ ikke å anbefalle i lengden.
anbefaller det å få fiksa det ordentlig. søk etter volvo 01 dim feil på google, så finner du tråden min her på forumet om hvem som ordner det billig.
Sjakalen har veldig god erfaring med han ;)

Men jeg synes det er rart at du får opp feilmelding om STC og det skal være relatert til DIM. lampene pleier å lyse litt forskjellige, men det kommer sjelden spesifikke feilmeldinger i displayet, da dette styres av andre ting enn DIM,

Sjakalen
29/03/12, 19:38
Spesifikk SRS-feilmelding her var det hos meg, men det ble noen fler som du ser etter hvert :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1248.jpg

paravolv
31/03/12, 10:08
Hm.... dette ligner jo helt på de problemene jeg har hatt en stund. Hvor ligger kjørecomputer i bilen? Får prøve litt av dette........

aarnes
31/03/12, 10:45
paravolv: nei det gjør det ikke, hvertfall ikke av de feilene jeg har sett du har :-) ei heller feilkodene som settes.
har du byttet CEM ?

paravolv
31/03/12, 17:30
Vel, nei har ikke bvyttet CEM, men det kommer stadig nye snodige feilmeldinger og på Volvo mente de at det var dim. Jeg tror det er en kombinasjon av DIM og CEM. Hvor ligger CEM?