PDA

Vis full versjon : Ettermontering av kjørecomputer på en 2000 V70N problem



TCU
01/09/14, 16:38
Noen som har en ide på hva som kan være galt når VIDA sier at kjørecomputer er installert, men jeg får den likevel ikke opp i displayet? Noen som sier jeg også må oppgradere DIM. Stemmer dette?

Tom

eab
01/09/14, 20:35
Jeg har dessverre ikke svar på det du spør om, men ser at min bil også rapporterer "Färddator - Ja" uten at jeg har noen kjørecomputer (kun timer til dieselvarmeren).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/farddator.jpg

*edit: si gjerne ifra hvis du får noe lurt svar fra de på jagrullar :) Bruk gjerne bildet mitt også, hvis det hjelper. Hadde vært råkult hvis sw ligger i bilen og enkelt kan aktiveres:)

TCU
01/09/14, 21:29
Vi trodde vi var smarte, vi tok nemlig ut CEM og fikk hentet ut PIN koden til bilen og på den måten så kan man skru av og på hvilken funksjoner man ønsker. Vi skrudde på kjørecomputer, cruisekontroll og noe som heter parkeringsventilasjon. Cruisekontrollen fungerer, og parkeringsventilasjonen er jeg litt usikker på hva er, men jeg tror kanskje det er forhåndsprogrammering av ac til en bestemt tid før man starter bilen? Jeg fikk nemlig opp følgende valg i display: direktestart parkvent, og parkvent timer1 og parkvent timer2. Dette kom opp i DiM'n uten problem.

Veldig mye annet man også kan skru på som feks regnsensor, adaptiv cruisecontroll, DSTC, parkeringsvarmer, innfellbare speil osv, men vi rørte ikke noen andre ting da det innebærer utstyr som bilen fysisk ikke har.

Det som er litt artig er jo at funksjoner som regnsensor ikke ble levert ført kanskje 2003-2004, men bilen har allerede programvaren, og adaptiv cruise ble vel aldri levert på den i det hele tatt, det kom ikke før V70 II, men programvaren ligger allerede i bilen...

eab
01/09/14, 21:44
Hva gjorde du sånn helt spesifikt? Kanskje jeg kan prøve i bilen min også.

TCU
03/09/14, 19:12
Var ikke jeg som gjorde det, jeg fant en svenske på jagruller.se, men det som ble gjort var at CEM fysisk ble tatt ut av bilen. Han loddet så på noen ledninger på denne direkte på kretskort for å få hentet ut PIN koden, jeg tror faktisk han brukte et "eget mekket program" og en god gammel laptop med LPT port, (serial, gammel printerport) til dette. Nå er ikke jeg veldig inn i programmering, men for min del så så det ut som assembly.

Når man har hentet ut den unike pinkoden til bilen, så er det en smal sak og skru av/på funksjoner som du selv vil.

RuZleBiFf
04/09/14, 11:06
Awesome!!

aarnes
05/09/14, 21:54
Ikke nødvendig med oppgradering av DIM, men selvom dere har fått "aktivert" dette i CEM betyr det ikke at funksjonen ligger der.
jeg har holdt på mye med software og det lastes ned fra TIE (Volvo sine systemer).
Jeg tror dere har aktivert det i carconfig, at det vises der, men at selve softwaren mangler, og da hjelper det ikke med hverken regnsensor eller adaptiv cruise, når det ikke er utviklet software som faktisk aktiverer dette når du kjører....

"Parkvent" har jeg aldri hørt om, ei heller sett i sw-databasen til Volvo så den kan jeg ikke svare for.

TCU
08/09/14, 12:03
Ikke nødvendig med oppgradering av DIM, men selvom dere har fått "aktivert" dette i CEM betyr det ikke at funksjonen ligger der.
jeg har holdt på mye med software og det lastes ned fra TIE (Volvo sine systemer).
Jeg tror dere har aktivert det i carconfig, at det vises der, men at selve softwaren mangler, og da hjelper det ikke med hverken regnsensor eller adaptiv cruise, når det ikke er utviklet software som faktisk aktiverer dette når du kjører....

"Parkvent" har jeg aldri hørt om, ei heller sett i sw-databasen til Volvo så den kan jeg ikke svare for.

Ok, jeg forsker fortsatt litt rundt dette, og det kan hende du har rett, men vi gjorde nøyaktig det samme med cruise kontrollen, og den fungerer. "Aktiverte" i CEM og satt inn knapp og det var det. Samme med "parkvent" selv om jeg fortsatt ikke har helt funnet ut hva det er. "Aktiverte" og funksjonen kom opp i DIM. Det er både og når jeg googler problemstillingen. Noen sier at det skal fungere og aktivere i CEM og eventuelt oppgradere DIM, pga software allererede er der, mens andre igjen ikke har fått det til, så litt usikker på hva som er korrekt.