PDA

Vis full versjon : Virvelspjeld, hva er det og hva vil det koste?



morrun
30/08/14, 08:29
Hei. Ettersom jeg er bortreist, fikk jeg ikke snakka med volvoverkstedet selv, derfor ber jeg om svar her. Xc90 gikk i nødmodus for kona. Meldinga i displayet var at hun må på motorservice. Hun haltet til verksted, der de leser seg til at virvelspjeldet er synderen. Dette, samt en tilsluttet del må byttes. Kona fikk ingen pris, men inntrykk av at delene ikke er så kostbare, men at det er en del jobb.

Kan noen si meg sånn ca hva dette vil koste? Er det en jobb man uten bekymring kan la andre med verktøy ta seg av, ikke Volvo?
Hva er et virvelspjeld, hva gjør det? Er det en slitedel eller noe som skal bare lengre(bilen er 07-modell D5)? Bilen er kjøpt brukt hos Bilia for et halvårs tid siden, er dette en reklamasjonssak tror dere?

Håper på gode nyheter, mvh Morten

FroBe
30/08/14, 10:25
Den vanligste feilen med virvelspjeld (lang stang med et spjeld per sylinder) er at styringsarmen løsner og hopper av.
Dette er det kommet en modifikasjon på, og mange borer bare et lite hull og stapper inn en pinne for å låse den bedre.

Noen ganger sitter selve spjeldene fast, da må man demontere topplokket for å komme til. Hvis det er noe feil på styringsmotoren sitter den på utsiden av motoren.

Jeg fant en tråd om komplett demontering og bytte (http://forum.vccn.no/showthread.php?64421-Bytte-virvelspjeld-D5-185HK) i "How-To" delen av forumet, og det finnes flere tråder her på forumet om hvordan man kan sette på plass igjen armen hvis den har hoppet av. Denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?58325-Virvelspjeld-07-D5&highlight=virvelspjeld) har noen bilder og litt forklaring.

morrun
30/08/14, 11:19
Takk. Hva gjør volvoverkstedet når slikt skjer, modifiserte eller bytter hele greia til original del med samme svakhet? Hvis kona forstod verkstedet rett, så hadde denne hoppet av. Da må de vel inn i motoren uansett. Færslig kostbart dette, mange dagers jobb?

konso
30/08/14, 19:09
Jeg skiftet spjeldet, inkl rengjøring av innsugsmanifold og kanaler i toppen pga masse slagg etter egr møkka, på ca 12-13 timer. Men det inkluderte ca 4 timer bannskap med fastsittende injektor(dyse).

Torsen67
31/08/14, 09:39
Kan hun ikke be volvo feste staget midlertidig til du kommer hjem igjen?

aarnes
31/08/14, 18:37
Fungerer fint å kjøre uten stag, jeg gjorde det på både C70en og V70en i mange mnd. Kom ikke noen feilmeldinger heller.
Jobben koster ca 10000kr på verksted - er vel 4t arbeid.
ca 5000kr i deler og resten i arbeid.
egentlig så er ikke dette en stor jobb, men de bytter dyserør og alt tilhørende for å slippe evt lekkasjer, da drar det på seg i deler.
Kun virvelspjeldet samt lenkestaget (som har hoppet av) koster ca 1500kr.

Forøvrig byttet jeg dette selv hjemme i gata på ca 2timer. ga blanke i å bytte dyserør etc etter tips fra volvo-mekaniker (!!) - bilen fungerer som den skal ennå.

morrun
31/08/14, 22:26
Takk for svar. Hei igjen aarnes, nå har jeg altså xc90 "å stri med", men ser av svarene her at det er det samme med øvrige modeller utstyrt med D5. Jeg ser hverken muligheten til å fikse dette selv hjemme i oppkjørselen eller å vente mange dagene med å få det fikset. Først og fremst er det tiden som ikke strekker til. Ser av tråder jeg ble lenket til at man kan stå fast lenge, dersom injektorer sitter fast. Ser for meg at det hadde endt med bilberging fra hjemme i gården, med en sekk med motordeler i bagasjerommet. Må jeg bruke 10.000,- sure kroner på det, så må jeg nok bare det. Jeg er opptatt av at verkstedet benytter muligheten til å gjøre rent når motoren først er åpen. Jeg har god erfaring med Bilbutikk1 i sarpsborg og jeg håper de gir den servicen å gjøre rent, når de først er inni toppen. Jeg skal snakke med de i morgen tidlig og håper de gir meg litt trofast kunde-rabatt. De har gjordt det tidligere.

morrun
01/09/14, 09:04
Da melder jeg inn at Bilia Forus vurderer det slik at dette er deres ansvar, ettersom jeg kjøpte bilen der for nøyaktig et halvt år siden. For spes. interesserte kan jeg nevne at feilkodene er ECM-9140 og ECM-18B0. Den ene sier at spjellet i spjellenheten har satt seg fast. Den andre sier noe om at styreenheten registrerer en feilaktig "adapsjon". Bilbutikk1 Sarpsborg sier at det ikke nødvendigvis er slitasje på disse kulene på staget/spjellet, men de sjekker underveis og bytter hvis det er slakk. Om nødvendig koster jeg da selv de delene som ikke faller innunder garanti-jobben.

Jeg er takknemlig for at Bilia Forus er imøtekommende og sitt ansvar bevisst.

Robert_AWD
03/09/14, 10:01
Dette betalte jeg.

Jobb bytte Virvelspjeld 3787.-
Spjeldskive (VO30777650) 983.-
Lenke (VO31216460) 45.-
Pakning (VO30713459) 225.-
SpennBygel(VO31272194) 188 x 5 945.-

Kan legge til at da var bilen gått 67000km.
Så kvalitet i alle ledd.:cool: