PDA

Vis full versjon : Godkjenne luftfjøring på 140



fevelen
28/08/14, 20:13
Hei

Lurer på om man får godkjent luftfjøring på 140?
Og evt om man får kjøpt noe som passer, eller som går an å bygge om?

Madice
28/08/14, 21:24
Får ikke godkjent luftfjæring på noe som helst. Unntaket er hvis en bil har det originalt:)

larset
28/08/14, 21:38
Stemmer ikke helt Madice, amcar klubben har fått noen føringer på luft, men er en del føringer som må følges.
http://www.google.com/url?q=http://www.amcar.no/Files/Teknisk%2520infosenter/Skjemabank/LuftRetningslinjer.pdf&sa=U&ei=9pL_U7LgJKL4yQPc4IHYCQ&ved=0CBIQFjAB&usg=AFQjCNEBWO1doBgUqpACpmCyZMC6JrNVLA

Madice
29/08/14, 05:27
Så på vacn at en der skulle prøve å godkjenne luft MED tuv-papirer faktisk.. Men vet ikke hva resultatet ble enda. Var noe snakk om at papirene ikke var bra nok likevel:p

larset
29/08/14, 06:26
Er vell som vanlig, han som ser på bilen som bestemmer til slutt uansett hva reglene sier

Lasse R
29/08/14, 06:26
Hørte noe om att en på GSV.no (Gammalsaabens venner) hadde fått godkjent luftfjæring på en SAAB V4! Men om den informasjonen er riktig, tørr jeg ikke påstå

fevelen
29/08/14, 08:57
Var på et volvotreff der en amazon var godkjent med det. Så tenke det kunne være mulig, men.

fevelen
29/08/14, 08:58
Aha, nå så jeg på linken, før 1971 ja

volvoRsport
29/08/14, 09:00
Var på et volvotreff der en amazon var godkjent med det. Så tenke det kunne være mulig, men.

Det er nok mulig på biler fra 1970 eller eldre, siden de går under kjøretøyforskriften fra 1942. Var ikke rare kravene på den tiden.

fevelen
29/08/14, 09:02
Men er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt luftfjering, som jeg evt må gjøre om?

turb00le
29/08/14, 15:07
Airbagit.com f.eks.

Sendt fra en talatut

morpheusbd
06/10/14, 15:50
xtreme car selger tuv godkjente kit til noen biler hehe

næssen
26/11/14, 23:58
Får ikke godkjent selvom det er tuv ;) må ha masse følere, sensorer og div snacks for å få dette godkjent. Når bilen er startet, skal den automatisk gå i en viss kjørehøyde (mange luft kit man har mulighet til dette) MEN den høyden skal ikke gå ann å justere bilen i fart eller lignende, så man må stå stille for å kunne endre høyden på bilen, og bilen skal ha sperrer så den ikke kan kjøres når den senka ned. Altså annen høyde en det som er godkjent som kjørehøyde. Dette er det jeg har finni ut, om det stemmer 100% kan jeg ikke garantere :p men er visst utrolig mye jobb å få dette godkjent


Sent from my iPhone using Tapatalk

Per Turbo
27/11/14, 00:06
Spørsmålet er om de kan nekte å godkjenne det når det er tuv på det?

Er ikke verre enn å henvende seg til Ombyggingsgruppa hos SVV så får man endelig svar

næssen
27/11/14, 00:58
Vet hvertfall fler på vacn, som har betalt i dyre dommer for å få luftkit med tuv papirer. Og dem har ikke fått det gjennom hos SVV :( utrolig synd.. Men holder sikkert med tuv papirer i andre land..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Per Turbo
27/11/14, 01:03
Ja vet om ett par stk som har vært hos SVV og vist bilen med luft uten å ha fått strekk for det, men så er det biler hvor luft kommer originalt også.. Uten at disse gjorde det men

næssen
27/11/14, 01:11
Ja er akkurat det.. Så bør jo være mulig å få det til. Men svv er vel sære på det. Også får man ikke orginal luft så lavt da, vis ikke man omprogrammere da riktignok. Men så nylig en el camino på finn, som også er godkjent med luft, har sendt han mail ossen han fikk til dette. Men får ikke no Svar


Sent from my iPhone using Tapatalk

Per Turbo
27/11/14, 01:13
Når det kommer til amcar så er alt annerledes, både regler og ikke minst holdningen i SVV, er voksne og ålreite folk som kjører amcar skjønner du, ikke unge folk som gjør masse tull med bilene sine.
Men på en annen side så gjør amcar klubben mye for å bedre aksepten for bilbygging her til lands.

næssen
27/11/14, 01:15
Stemmer stemmer ..

Ja det er bra!! Det trengs absolutt her til lands! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Refinement!
27/11/14, 13:11
Vet hvertfall fler på vacn, som har betalt i dyre dommer for å få luftkit med tuv papirer. Og dem har ikke fått det gjennom hos SVV :( utrolig synd.. Men holder sikkert med tuv papirer i andre land..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er en A4 B8 på vacn som er godkjent med luft, men dette ble montert på godkjent verksted i tyskland med TUV. Kom på 50k før det var stemplet i vognkort.

næssen
27/11/14, 13:13
Jaa okei :) har han gjort det nå nylig? :) vet ikke tilfeldigvis hva han heter? :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

volvoRsport
27/11/14, 13:47
Ja er akkurat det.. Så bør jo være mulig å få det til. Men svv er vel sære på det. Også får man ikke orginal luft så lavt da, vis ikke man omprogrammere da riktignok. Men så nylig en el camino på finn, som også er godkjent med luft, har sendt han mail ossen han fikk til dette. Men får ikke no Svar


Sent from my iPhone using Tapatalk

El Caminoen som ligger på Finn er en 1969-modell, biler fra 1970 eller tidligere går under kjøretøyforskriften fra 1942 som jeg har skrevet i en post lengre opp i tråden.

Refinement!
29/11/14, 13:01
Jaa okei :) har han gjort det nå nylig? :) vet ikke tilfeldigvis hva han heter? :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
Christoffer Nilsen

THolandsli
29/11/14, 14:50
Søkte til SVV om å få montere luftfjæring på min 67 Amazon. Svaret var at det kan godkjennes om retningslinjene som det er linket til lengre opp her tilfredstilles.

næssen
29/11/14, 16:37
Søkte til SVV om å få montere luftfjæring på min 67 Amazon. Svaret var at det kan godkjennes om retningslinjene som det er linket til lengre opp her tilfredstilles.

Alt er mulig har man cash :)




Sent from my iPhone using Tapatalk

THolandsli
29/11/14, 19:25
En søknad koster ingenting å få behandlet og kontrollen for å få det inn i vognkortet koster 550kr eller noe. :)

næssen
29/11/14, 19:38
En søknad koster ingenting å få behandlet og kontrollen for å få det inn i vognkortet koster 550kr eller noe. :)

Ved skriftlig søknad om igangsetting av byggeprosjekt vil det påløpe et gebyr på 5000 kr for motorsykkel og 6000 kr for bil. Gebyret omfatter behandling av søknaden, igangsetting, løpende kontroller av byggeprosjektet, samt kontroll av godkjent kjøretøy etter to år. Når søknaden er mottatt av Statens vegvesen, får du informasjon om betaling. Gebyret må være betalt før vi begynner behandling av søknaden. Innbetalt gebyr refunderes ikke , uansett om søknaden blir innvilget eller ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

næssen
29/11/14, 19:39
Pluss at for de delene man trenger for å følge krava/reglene til svv er ikke billig, og vanskelig å få tak i


Sent from my iPhone using Tapatalk

THolandsli
29/11/14, 20:24
Gebyrene du snakker om gjelder for amatørbygde kjøretøy som skal førstegangsregistreres. Kit-car, selvbygd bil osv. Ikke relevant i hele tatt i denne sammenhengen.

volvoRsport
29/11/14, 20:29
Ved skriftlig søknad om igangsetting av byggeprosjekt vil det påløpe et gebyr på 5000 kr for motorsykkel og 6000 kr for bil. Gebyret omfatter behandling av søknaden, igangsetting, løpende kontroller av byggeprosjektet, samt kontroll av godkjent kjøretøy etter to år. Når søknaden er mottatt av Statens vegvesen, får du informasjon om betaling. Gebyret må være betalt før vi begynner behandling av søknaden. Innbetalt gebyr refunderes ikke , uansett om søknaden blir innvilget eller ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som jeg skrev til deg i tråden du opprettet angående V8 i 240 for noen dager siden:


Du skal vel ikke bygge din egen bil? Isåfall er jo dette helt irrelevant for deg. Det du siterer er for godkjenning av amatørbygd kjøretøy.

næssen
29/11/14, 21:02
Som jeg skrev til deg i tråden du opprettet angående V8 i 240 for noen dager siden:
Ahh stemmer, fikk ikke helt med meg dette :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

næssen
29/11/14, 21:03
Gebyrene du snakker om gjelder for amatørbygde kjøretøy som skal førstegangsregistreres. Kit-car, selvbygd bil osv. Ikke relevant i hele tatt i denne sammenhengen.

Du har helt rett, beklager dette!


Sent from my iPhone using Tapatalk