PDA

Vis full versjon : B21A med tenningsproblemer - igjen!



Brisendal
28/08/14, 16:10
Jepp, bilen stoppet for meg på mandag. Det viste seg å være en defekt coilledning, men innen jeg fant ut det hadde jeg selvsagt sjekket både tenningstidspunkt og finjustert kamvinkelen igjen. Nå går den som et dass, og skyter konstant under belastning.

Kamvinkelen ligger nå på 60 grader, det var enten det eller 64 da jeg ikke fikk den til å ligge stabilt på 62 der den egentlig skal være, og tenningen er justert til 8 grader FØD.

Rett meg gjerne om jeg tar feil men jeg trodde fortenningen på disse motorene skulle ligge på rundt regnet 12-14 grader?

Likefullt rykker den straks den får belastning.

Jeg har også en bredbåndslambda (en etterlevning fra dagene med weberforgasser), og den viser at nå går motoren aldeles for magert. Joda, jeg kan gjøre en justering her, men forgasseren har jeg ikke rørt siden jeg gjorde forrige finjustering og fikk den til å gå godt. Og før coilledningen ga seg gikk den helt utmerket, med lambdaverdi rundt 13 på tomgang, og oppmot 15,5 på rolig motorveikjøring. Forbruket var pent og den dro godt, også med henger.

Hele tenningssystemet ble byttet for ca et halvt år siden, hele veien fra tennplugger og kabler, via fordelerlokk og rotor ned til stiftene og kondensatoren i fordeleren. Alt direkte fra volvos eget delelager. Jeg skulle mene det burde holde lenger enn et halvt år og kansje 6000 km? Det eneste som ikke var nytt var coilledningen da jeg fikk den korte typen i stedet for den lange, men nå flyttet jeg coilen i stedet.

Noen som har tips om hva som bør være neste punkt på sjekklisten?

Brisendal
30/08/14, 17:50
Dagens dont:

-Vakumfunksjon? Fungerer. Om den virker som den skal har jeg ikke utstyr til å teste, men den beveger seg når jeg suger i slangen. Påvirker også turtallet når jeg suger på slangen med motoren i gang.
-Lekkasje rundt innsug og tyvluft? Ingenting. Alle slanger er hele og fine, ingen reaksjon når jeg sprøyter startgass rundt innsuget.
-Tenningskurve uten vakum som følger:
Turtall--------Grader fortenning
900--------------8
1000-------------9
1500------------13
2000------------24
2500------------26
3000------------31
3500------------32
4000------------33-34
Tenningskurven ser ikke helt feil ut for meg, bortsett fra at den selvsagt ligger for lavt men dette er jo pågrunn av den lave grunninnstillingen i et forsøk på å motvirke tenningsbank.
-AFR lå på litt over 15 ved tomgang, noe som selvsagt er helt feil. Jeg justerte tenningen til 12 grader FØD, og skrudde nåla 1,25 omdreininger med klokka, og fikk en AFR på ca 13-14 ved tomgang, noe som burde være mer korrekt.
-Sjekket kamvinkelen igjen, nå ligger den stabilt på 62 grader.

Etter å ha justert nåla var det på tide med en prøvetur, og motoren oppfører seg helt klart bedre. Nå er den kjørbar, men langtifra god. Den rykker fremdeles, og AFR gikk aldri over 14. Det har jeg kjørt med tidligere, f.eks under gasspådrag, ved høye hastigheter på motorveien og med henger, og da vet jeg at bilen drar ca 1,3 på mila. Bredbåndslamdaen forteller med andre ord at det ikke lenger er mager bensinblanding som gjør at den fortenner.

Jeg har begynt å tenke tanken på at det kan være på tide å løfte på toppen. Jeg mistenker at store sotlag kan være årsaken til at jeg ikke får den til å gå rent, men synes det er rart at en slik oppførsel kommer så plutselig og ikke mer gradvis. Derimot vet jeg at ventiltetningene lekker etter 390000 km, og jeg har over flere år sett oljesøl i skillet mellom topp og blokk. Noen som har tanker rundt dette?

Alt er forøvrig tilbakestilt til helt originalt, med umodifisert fordeler og standard B21A forgasser med ny innmat fra ca et år tilbake.