PDA

Vis full versjon : V70 med fastsittende drivaksel [Ordnet problemet]



Svirre
28/08/14, 12:06
Sliter med å få av drivakselen på passasjersiden (den korte). Jeg sku gjerne ha bytta abs ring, men det sku vise deg at det ikke skulle bli så enkelt. Har stått med slegge og ingenting har løsnet.
Ska ha bilen eu-godkjent innen 4 dager, så fikk litt panikk når dette ikke ville løsne.

Noen har tips til dette? Og er drivakselen lik på diesel som med bensin fwd modeller?

Morgis
28/08/14, 12:48
Om diesel bruker M56 girkasse, så har nok dieselen samme drivaksel som T5 (forsterket).

Du kan prøve å varme den opp litt, men ikke så mye at hjullageret smelter.
Et langt latmannstag, og hopp på..

Evnt en kraftig muttertrekker på et verksted.

Svirre
28/08/14, 21:36
Om diesel bruker M56 girkasse, så har nok dieselen samme drivaksel som T5 (forsterket).

Du kan prøve å varme den opp litt, men ikke så mye at hjullageret smelter.
Et langt latmannstag, og hopp på..

Evnt en kraftig muttertrekker på et verksted.

Har forsøkt dette..

Ikke prøvd å varme opp, men hvis M56 aksler kan brukes så tror jeg nesten at det er bedre. Er det en fordel å bruke T5 aksler framfor 2,5t eller 2,5 20v f.eks?

Morgis
28/08/14, 22:29
Har forsøkt dette..

Ikke prøvd å varme opp, men hvis M56 aksler kan brukes så tror jeg nesten at det er bedre. Er det en fordel å bruke T5 aksler framfor 2,5t eller 2,5 20v f.eks?

NA aksler er svakere. Bensin turbo eller diesel har forsterkede.

mrstfu
28/08/14, 22:52
Dette skjer tvers over modellene, en sjelden gang. Ytterst på drivakselen sitter det en C-ring med litt større innderdiameter enn dia på sporet den sitter i, slik at den faller litt utenfor senter innvendig i kassa, og hindrer akselen fra å skli ut. Hullet i kassa innvendig er kont, slik at riktig mengde krefter på riktig tidspunkt/rotasjonspunkt på akselen er nok til å få den ut; på min dreier det seg om et lite nøkk tilsvarende å nøkke til en dør som sitter litt tight i karmen.

Innimellom kommer det grums inni kassa som kiler seg mellom C-ring og kassa, og bøyer ut C-ringen sli at denne får en ytterdiameter større enn hullet i kassa. Mener det var på swedespeed der en kar så seg nødt til å demontere kasse med aksler, og poppa lokket på kassa. Inni der fant han en ring som minnet mer om en J enn om en C.

Det blir spekulering, men til syvende og sist skal det altså ikke kreve mer enn rå makt og rotasjon på akselen. Når du eventuelt får den ut, sett inn splines med hjullagerfett før du sklir den inn. Jeg gjør det på min, og nå popper akslene ut av splines i kassa med mindre kalorier forbrent enn å drikke en kopp kaffe.

Svirre
29/08/14, 05:52
Det er ikke i kassa det sitter. Det er i navet. Kanskje litt dårlig formulert fra min side :p

mrstfu
29/08/14, 07:29
Ahh. Sett for all del ikke i bolten og dælje på den, noe dritt å ødelegge gjengene.

Ha på generøse mengder WD40 eller lignende, og pakk inn navet og akseltappen i ei fille som er dynka med WD40, så det holder seg på. La det ligge et par dager. Deretter er vi tilbake til rå makt, prøv å heng opp navet i en skrustikke, med akselen hengende nedover, og sett ei passe størrelse pipe på akseltappen, rundt hullet i midten. Skaff slegge, og sørg for at akselen ikke går i bakken og skades når den eventuelt kommer løs. Godt mulig dette drar fra hverandre indre knute, men so be it. Tar bare en halvtime å vaskr og bygge den sammen igjen. Husk drivknutefett.

C.Erstad
29/08/14, 07:48
Kjenner du noen som jobber på Volvo finnes det spesialverktøy til dette.
Noen ganger kan det sitte fast med så mye som 25 tonn.

Da smeller det når akselen løsner :p

Svirre
29/08/14, 09:35
Har tilgang på 50t presse, så det er siste utvei, men tror jeg kommer til å bytte ut hele greia, for jeg har en knekt bolt i hjullagret på den siden, så da føler jeg at jeg kan gjøre to fluer i en smekk ved å bytte det ut :)

BTW: Har brukt opp nesten en helt boks med Kent rustløser, uten hell. Så at den kan løsne vi jeg tro, men da må det rå makt til -> presse.

C.Erstad
29/08/14, 10:49
Har tilgang på 50t presse, så det er siste utvei, men tror jeg kommer til å bytte ut hele greia, for jeg har en knekt bolt i hjullagret på den siden, så da føler jeg at jeg kan gjøre to fluer i en smekk ved å bytte det ut :)

BTW: Har brukt opp nesten en helt boks med Kent rustløser, uten hell. Så at den kan løsne vi jeg tro, men da må det rå makt til -> presse.

Er sånn du må ta det. Løsne aksling inne i kassen og ta alt med i presse. Helst masse varme på og. Så kommer de som oftes løs ;)

Svirre
29/08/14, 14:26
Jupp, men tror at jeg slipper det. Ska hente aksling og nedre del av fjørbeinet etterpå og i håp om at jeg kan bytte i kveld :) som sagt; hjullagret har en knekt bolt i seg, så da gjør jeg to jobber i samme slengen :)

850GLTsilver
29/08/14, 17:00
Har tilgang på 50t presse, så det er siste utvei, men tror jeg kommer til å bytte ut hele greia, for jeg har en knekt bolt i hjullagret på den siden, så da føler jeg at jeg kan gjøre to fluer i en smekk ved å bytte det ut :)

BTW: Har brukt opp nesten en helt boks med Kent rustløser, uten hell. Så at den kan løsne vi jeg tro, men da må det rå makt til -> presse.

50Tonn er IKKE å anbefale på akselenden der. Da deformeres den.
Rustløser er heller ikke særlig virksomt.
Disse akslene er satt inn med Volvos "metallklister" (à-la locktite) Og fordrer det vi kan kalle kjærlig makt for å slippe taket.
En god ters samt hjelp av kjærlige kyss med tokiloshammeren på enden av bolten til tersen, så kommer de som regel.

mrstfu
29/08/14, 17:28
Kan svinge oppom imorra jeg, Svirre, så får vi den helt sikkert løs:D

Svirre
30/08/14, 00:42
Kan meddele at jeg fikk tak i deler i kveld, og byttet omgående. Nå har jeg 5 inntakte bolter, samt en aksel med hel abs-ring og mulighet til å demontere. Satte inn den gamle typen med mutter, ikke bolt, og den eneste forskjellen påde to systemene så er det forskjellige absfølere. Det gikk bra ved å modifisere litt på den føleren som satt på bilen jeg hadde, så alt er oppe å går nå :)

mrstfu
30/08/14, 12:39
Så du har en 14mm bolt på høyre side, og en 36mm mutter på venstre?

Svirre
30/08/14, 13:15
Så du har en 14mm bolt på høyre side, og en 36mm mutter på venstre?

Omvent.

EDIT: Resultatet finner dere her (http://forum.vccn.no/showthread.php?65059-%C2%A4%C2%A4-Svirre-s-V70-2-5D-aka-sotjager-grevlingen-Berit-31-07-Mye-sm%C3%A5tt-og-stort-er-gjort!&p=904032&viewfull=1#post904032).

Robert H.
31/08/14, 20:29
50Tonn er IKKE å anbefale på akselenden der. Da deformeres den.


Selv om man har en 50 tonns presse så bruker man ikke 50 tonns trykk for å få det til...
Har selv en slik og det meste slipper ved 5-10 tonns trykk.
Som Chris Erstad sier så bruker de jo selv opp til 25 tonn for å få dette til.

gaupe
01/09/14, 08:59
50Tonn er IKKE å anbefale på akselenden der. Da deformeres den.
Rustløser er heller ikke særlig virksomt.
Disse akslene er satt inn med Volvos "metallklister" (à-la locktite) Og fordrer det vi kan kalle kjærlig makt for å slippe taket.
En god ters samt hjelp av kjærlige kyss med tokiloshammeren på enden av bolten til tersen, så kommer de som regel.

Trur ikkje desse er limte frå fabrikk, har aldri vore det på mine bilar, men har vandra fritt i splinesen, men noko rustvatn og litt brunt har det vore, men har aldri vore fast. Dette er vel og merke bilar mellom 2000-2007.

Svirre
01/09/14, 12:53
De på bilia har også sagt at det kan ha vært limt i ettertid. Det var for å hindre kneppelyder ved pådrag og når du tar i gang.

850GLTsilver
01/09/14, 13:52
Trur ikkje desse er limte frå fabrikk, har aldri vore det på mine bilar, men har vandra fritt i splinesen, men noko rustvatn og litt brunt har det vore, men har aldri vore fast. Dette er vel og merke bilar mellom 2000-2007.

Var limt fra fabrikk på begge mine 850er, 1993 og 1995

Svirre
01/09/14, 18:42
Var kun høyre side som satt fast på Berit, venstre side var bare et lite klakk med en liten hammer så var den løs.