PDA

Vis full versjon : Maf spørsmål?



TomX95
26/08/14, 06:41
Kan Maf av type som star I 850 og Nye type 960 stå på trykksia?
Og er det noen som vet hvordan man løser det med reinbrenning av tråd på gammle type LMM, I sammenheng med datasprut ?

TomX95
29/08/14, 06:49
Opp ? :)

Truckdriver
08/09/14, 20:19
Skal forhåpentligvis ha en prøvestart med en MS2 med adapter mot LH 2.4 motorstyring denne uken. Skal prøve å mappe med den oppgraderte 3" MAFen som står på den nå.
Til å begyne med blir det ikke oppkoblet reinbrenning. Jeg har foreløpig for lite info om prosedyren, men har en foreløpig ide om hvordan den kan gjennomføres.
En ide er en knapp man trykker inn for manuell reinbrenning, og en annen ide er ett tidsrele som aktiveres når tenning slås av.
Skal en slik funksjon styres av ett datasprut etter motor er slått av må sprutet fortsatt være påslått etter tenning er slått av. Jeg kjenner ikke til noen datasprut som har den funksjonen.
Om forsøket blir vellykket så skal mapping med maf etterhvert prøves ut i en annen bil også, med MS3X, og jeg håper kanskje på en Infintie maf om jeg er riktig fornøyd.
Første spørsmålet ditt har jeg ikke noe godt svar på, men jeg vet at folk har fått nyere typer maf til å fungere bra montert på trykksiden.

TomX95
08/09/14, 22:39
Har leka litt med en 012 trur jeg det var. Og den ga automatisk ut 2 volt høyere signal når den brant seg reint. Når man blåste inn fulgte den fortsatt opp på volta. Men er jo vanskelig å plutselig få sprutet te å takle 2 volt hopp.

Truckdriver
19/09/14, 22:29
Hadde oppstart forrige helg. Tenning er enda ikke kontrollert med lampe, leveringsmengde og dødtid på dyser er enda ikke målt med bensintrykket og dysedriverne som denne bilen har, og tps er enda ikke helt operativ. Så det har foreløpig vært kunn oppstart uten noen form for justering av betydning.
Men vi klarte faktisk en liten start med signal fra MAF :) Kurven som ligger inne er enda den standard som ligger der når man laster inn firmware. Tror det blir litt mapping med SD, som jeg er kjent med, før det blir forsøk med MAF på nytt. Vil helst logge MAF signal i forhold til andre verdier litt først for å studere.

TomX95
20/09/14, 22:34
Snadder! Er vell lurt å bruke SD på tenningsmap? Gmin er jo veldig vanskelig å forholde seg til. Si 3,8 volt (tatt ut av lufta) Kan jo være 1.5 kg ladetrykk på 3000 rpm :P og samme flow kan være 0.4 bars ladetrykk på 6000 rpm :P

Ossen gjør du med flow kurven? Ska jo gå ann og regne gram luft min med RPM og ca fyllingsgrad på motor. Regne ut med javne mellomrom oppover, og mate in talle på tabellen der Volt maf var i loggen du regnet fra? :) Sånn gorvt i starten. Eller tar du dead time og prøver deg fram?

Truckdriver
23/09/14, 21:46
Har fortsatt bare såvidt prøvd oppstart med maf som loadsensor, så noen av spørsmålene dine er litt vanskelige :p
Helgen som var nå fikk vi mappet litt, i SD. Fant ut at signalet til sluttrinn hadde vært feil vei til da, og forårsaket veldig mye fusking, som ødela pluggene.
Vi har enda ikke fått montert IAT, signal fra motortemp er litt rart, tps ledningene må stokkes om ute ved tps, og 968 dysene er for små med linjær BTR. Forhåpentligvis kan noen 95lb/hr dyser fra ett annet prosjekt brukes.

Tror kanskje ikke du har prøvd å aktivere MAF som loadsesor i TS og sjekket mulighetene?
Om du bruker MAF som load i tenningstabellen og AFR tabellen så regnes load om til ett simulert map signal. Det simulerte signalet vil sansynligvis ikke bli helt likt ett eventuelt parralellt map signal, men det skal ikke være noe problem å bruke MAF til load i alle tabeller når MAFkurven er kalibrert.
Om jeg kommer så langt som å prøve mappe med MAF så vil jeg nok likevel bruke map som load i tenning, AFR og VE-trim mapp.
Tenning stiller du altså ikke etter gram i sekundet.
Selv om jeg enda ikke har mappet med MAF så har jeg logget spenningen fra den, og har sansynligvis oppdaget hvorfor bilen ikke fungerte bra med chip.
MAF viser 5v ved 183 kpa og 3986rpm. Signalet blir også urent fra ca 4.5v og opp.
Jeg har laget noen "custom fields" i MLV i tillegg til de som er der standard, slik at jeg har mulighet til å lese av spenning nøyaktig, og mafload. Tror muligens de kan være til hjelp for å kalibrere kurven selv om MAF signalet ikke brukes til loadsignal.

TomX95
24/09/14, 06:50
Har fortsatt bare såvidt prøvd oppstart med maf som loadsensor, så noen av spørsmålene dine er litt vanskelige :p
Helgen som var nå fikk vi mappet litt, i SD. Fant ut at signalet til sluttrinn hadde vært feil vei til da, og forårsaket veldig mye fusking, som ødela pluggene.
Vi har enda ikke fått montert IAT, signal fra motortemp er litt rart, tps ledningene må stokkes om ute ved tps, og 968 dysene er for små med linjær BTR. Forhåpentligvis kan noen 95lb/hr dyser fra ett annet prosjekt brukes.

Tror kanskje ikke du har prøvd å aktivere MAF som loadsesor i TS og sjekket mulighetene?
Om du bruker MAF som load i tenningstabellen og AFR tabellen så regnes load om til ett simulert map signal. Det simulerte signalet vil sansynligvis ikke bli helt likt ett eventuelt parralellt map signal, men det skal ikke være noe problem å bruke MAF til load i alle tabeller når MAFkurven er kalibrert.
Om jeg kommer så langt som å prøve mappe med MAF så vil jeg nok likevel bruke map som load i tenning, AFR og VE-trim mapp.
Tenning stiller du altså ikke etter gram i sekundet.
Selv om jeg enda ikke har mappet med MAF så har jeg logget spenningen fra den, og har sansynligvis oppdaget hvorfor bilen ikke fungerte bra med chip.
MAF viser 5v ved 183 kpa og 3986rpm. Signalet blir også urent fra ca 4.5v og opp.
Jeg har laget noen "custom fields" i MLV i tillegg til de som er der standard, slik at jeg har mulighet til å lese av spenning nøyaktig, og mafload. Tror muligens de kan være til hjelp for å kalibrere kurven selv om MAF signalet ikke brukes til loadsignal.

Aha! Nei, har åpna menyene i TS, men aldri prøvd dem i praksis. Hadde vært interessant å gjort.

Men når man har map og maf er det vell like greit å bruke map på afr og tenning?

Truckdriver
24/09/14, 09:30
Slik som jeg ser det, så ja.